نماینده جمهوری‌اسلامی در سازمان ملل: به حمایت از حماس ادامه می‌دهیم

سعید ایروانی می‌گوید روند عادی‌سازی روابط منطقه‌ای با اسرائيل به بن‌بست رسیده‌ است

سعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت المونیتور گفت هرچند حکومت ایران در حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائیل نقشی نداشت، همچنان از این گروه فلسطینی حمایت می‌کند و به پشتیبانی‌هایش ادامه می‌دهد. 

سعید ایروانی در گفت‌وگو با این وب‌سایت تاکید کرد که تهران قصد گسترش درگیری‌ها و جنگ‌افروزی در منطقه خاورمیانه را ندارد. به گفته این مقام جمهوری‌اسلامی، «جنگ پیشگیرانه» در دکترین دفاعی جمهوری‌اسلامی جایی ندارد. 

ایروانی به المونیتور گفت: «نیروهای مسلح ایران هر زمان که امنیت ملی یا منافع حیاتی کشور با تهدید خارجی مواجه شود، مسئولیت دفاع از ملت را بر عهده دارند. ایران به دنبال تحریک هیچ جنگی نیست، اما برای دفاع از خود در پاسخ به تهدیدات مختلف آماده است و پاسخش را با ماهیت تهدید و شرایط جغرافیایی تطبیق می‌دهد.»

سعید ایروانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو از حضور ایالات‌ متحده در منطقه خاورمیانه انتقاد کرد و گفت که حضور نیروهای آمریکایی در منطقه نه‌تنها بازدارنده نیست بلکه خطر جنگ را افزایش می‌دهد. 

سعید ایروانی که با علی هاشم، خبرنگار المونیتور، گفت‌وگو می‌کرد، بار دیگر بر مواضع جمهوری‌اسلامی درباره راه‌حل دوکشوری تاکید کرد و گفت از آنجا که در این روند «اراضی اشغالی که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ از آن خود کرد» به فلسطینی‌ها بازنمی‌گردد، مورد حمایت جمهوری اسلامی نیست. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایروانی خاطرنشان کرد که اسرائیل ۵۶ سال است به شورای امنیت سازمان ملل متعهد شده است «سرزمین‌های اشغالی» را بازگرداند اما هنوز چنین اقدامی صورت نگرفته‌ است. 

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با وجود مخالفت با راه‌حل دوکشوری، اعلام‌ کرد که «جمهوری اسلامی از تلاش جهان اسلام برای ایجاد یک کشور فلسطینی مستقل به پایتختی بیت‌المقدس حمایت خواهد کرد»‌.

ایروانی در پاسخ به این سوال که ایران تاثیر این جنگ بر چشم‌انداز عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و اسرائیل و گسترش پیمان ابراهیم را چگونه می‌بیند، گفت: «پس از حملات هفتم اکتبر، وحدت کنونی در سراسر جهان اسلام مشاهده شد. حمایت از حقوق فلسطینیان در تاریخ اشغال بی‌سابقه است. وسعت جنایات اسرائیلی‌ها در غزه عمیقا تاثیرگذار و ماندگار است و به همین دلیل است که به اعتقاد ما، چشم‌انداز عادی سازی روابط با این رژیم در آینده قابل‌پیش‌بینی به بن‌بست رسیده‌ است.»

ایروانی بار دیگر مواضع مقام‌های جمهوری‌اسلامی را تکرار کرد و گفت که علی‌رغم ادعاهای اسرائیل، ایران نه در حمله حماس به اسرائیل دست داشت و نه از قبل از آن باخبر بود. 

ایروانی در این مصاحبه گفت که عملیات حماس اسرائیل را غافلگیر کرد و آن‌ها را به طور غیرمنتظره‌ای هدف قرار داد. او در پایان این مصاحبه خاطرنشان کرد که پس از پایان جنگ در غزه، «عملی‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین راه‌حل صلح‌آمیز این است که حکومت غزه را مردم این باریکه انتخاب کنند».

به گفته سعید ایروانی، «تصمیم‌ها در مورد غزه را باید ساکنان آن به طور مستقل و بدون مداخله خارجی اتخاذ کنند».

بیشتر از جهان