دو سال پس از صدور فرمان عفو عمومی، طالبان همچنان به دنبال نظامیان پیشین افغانستان‌اند

طالبان در مرزهای افغانستان با ایران و پاکستان نظامیان اخراج‌شده را شناسایی و بازداشت می‌کنند

غلام‌محمد نظری، آصف‌الله عظیمی و داوود وحدت، افسران نظامی در دولت پیشین افغانستان‌ــ ارسالی به ایندیپندنت فارسی

با افزایش اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران و پاکستان، طالبان هم روند بازداشت نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان در مرزهای این کشور را افزایش داده‌اند.

روز جمعه ۲۶ آبان، دو تن از افسران پلیس و ارتش در دولت پیشین افغانستان هنگام ورود به افغانستان از مرز پل ابریشم میان ایران و افغانستان در استان نیمروز بازداشت و زندانی شدند. غلام‌محمد نظری، افسر پیشین وزارت دفاع و آصف‌الله عظیمی، افسر وزارت داخله (کشور) در دولت پیشین افغانستان که پس از فروپاشی دولت جمهوری در اوت ۲۰۲۱ به ایران پناه برده بودند، جمعه گذشته، در روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران اخراج شده بودند.

یک عضو خانواده غلام‌محمد نظری به ایندیپندنت فارسی گفت در سه روزی که از بازداشت و زندانی شدن این دو افسر نظامی می‌گذرد، هیچ اطلاعی از سرنوشت آنان در دست نیست و طالبان به خانواده‌ بازداشت‌شدگان در مورد اینکه آن‌ها به چه اتهامی زندانی شده‌اند، پاسخی نداده‌اند.

غلام‌محمد نظری و آصف‌الله عظیمی اهل شهرستان راستاق استان تخار در شمال‌شرق افغانستان‌اند و می‌خواستند پس از ورود به افغانستان به تخار بروند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دو نظامی پیشین در بیش از دو سال گذشته در ایران کارگری می‌کردند و روز جمعه گذشته همراه با ده‌ها مهاجر دیگر در ایران بازداشت و از این کشور اخراج شدند.

در همین حال، افراد ناشناس شامگاه یکشنبه داوود وحدت، یک افسر پلیس دولت پیشین افغانستان، را در خانه‌اش در شهر نیلی مرکز دایکندی تیرباران کردند. منابع مطلع در دایکندی گفتند که عاملان قتل این نظامی پیشین هنوز مشخص نیست.

در دو سال گذشته شماری از افسران نظامی دولت پیشین در شهرهای مختلف به دست افرادی که هویتشان مشخص نشده‌ است، تیرباران شده‌اند. نهادهای امنیتی و قضایی طالبان تاکنون عاملان قتل هیچ یک از نظامیان پیشین را شناسایی و معرفی نکرده‌اند.

محمد اسحاق علی‌زاده هم یکشنبه شب در شهرستان ناور استان غزنی به دست افراد مسلح ناشناس به قتل رسید. علی‌زاده غیرنظامی بود و در دولت‌های پیشین افغانستان نیز فعالیت سیاسی و نظامی نداشت.

مصدق غفاری، دانشجو، هم بعدازظهر دوشنبه در روستای قخور شهرستان پاتو در استان دایکندی، در ایست‌بازرسی طالبان به دست افراد این گروه به قتل رسید.

انگیزه قتل این سه نفر هنوز مشخص نیست.

محمد اسحاق علی‌زاده و مصدق غفاری، روزهای یکشنبه و دوشنبه در غزنی و دایکندی به قتل رسیدندــ ارسالی به ایندیپندنت فارسی
 

طالبان در مرزهای افغانستان با ایران و پاکستان، اثر انگشت مهاجرانی را که وارد افغانستان می‌شوند ثبت و نظامیان پیشین را از طریق بانک اطلاعاتی که از نهادهای امنیتی دولت پیشین به دست آورده‌اند، شناسایی می‌کنند.

در هفته‌های اخیر، سازمان‌های مدافع حقوق بشر در کشورها مختلف جهان با ابراز نگرانی از پیامد اخراج اجباری مهاجران افغان از ایران و پاکستان در مورد نقض حقوق انسانی افرادی که از ترس طالبان به این کشورها پناه برده بودند، هشدار دادند. عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و مقام‌های سازمان ملل متحد از جمله ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در بیانیه‌هایی جداگانه‌ای از دولت‌های پاکستان و ایران خواستند روند اخراج اجباری افراد در خطر را متوقف کنند.

طالبان در ماه‌های گذشته چندین افسر نظامی دولت پیشین افغانستان را هم در مرز اسلام‌قلعه و پل ابریشم میان افغانستان و ایران و همچنین مرز اسپین بولدک و تورخم با پاکستان بازداشت کردند. بیشتر این افراد در جریان روند بازداشت و اخراج اجباری مهاجران افغان مجبور به ترک ایران و پاکستان شدند. برخی هم با اعتماد به عفو عمومی طالبان به افغانستان بازگشتند.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای گفت در اثر اخراج مهاجران افغان از پاکستان، وضعیت بشردوستانه در افغانستان وخیم‌تر خواهد شد؛ چون از یک‌سو نگرانی از نقض حقوق بشری برخی افراد اخراج‌شده از سوی طالبان وجود دارد و از سوی دیگر میزان فقر و بیکاری در این کشور همچنان رو به افزایش است.

با بازگشت طالبان به قدرت در اوت ۲۰۲۱، اقتصاد افغانستان در آستانه فروپاشی کامل قرار گرفت و در اثر تعطیل شدن سازمان‌های غیردولتی، شرکت‌های بازرگانی، کارخانه‌های تولیدی و فرار سرمایه از این کشور بیش از ۵۰۰ هزار شغل از بین رفت.

بیکاری گسترده، خشکسالی مداوم، شکنجه، بازداشت، تهدید و قتل ادامه‌دار نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان علی‌رغم عفو عمومی رهبر این گروه باعث شده است که موج مهاجرت افغان‌ها به کشورهای مختلف از جمله ایران و پاکستان همچنان ادامه داشته باشد.