آخرین نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز: ترامپ پیشگام است

افت شدید حمایت رای‌دهندگان جوان‌تر از بایدن با آشکار شدن اختلاف بر سر موضوع اسرائیل

دونالد ترامپ(راست) و جو بایدن (چپ)- JIM WATSON, Olivier DOULIERY / AFP 

نظرسنجی جدید ان‌بی‌سی نیوز در آخرهفته اخیر نشان می‌دهد رئیس‌جمهوری جو بایدن در بدترین وضعیتش قرار دارد‌ــ و هیچ بارقه امیدی در پیش رو دیده نمی‌شود.  

رئیس‌جمهوری کنونی حالا در میان رای‌دهندگان ملی از دونالد ترامپ، رقیب احتمالی‌اش در سال ۲۰۲۴ عقب است؛ با وجود ماجراجویی‌های حقوقی جاری رئیس‌جمهوری سابق، بایدن ۴۶ بر ۴۴ از رقیبش عقب افتاد.

دلیل این پسروی واضح است: آمریکایی‌ها به‌سرعت از نحوه مدیریت رئیس‌جمهوری در سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا و حضور این کشور در صحنه جهانی دلسرد شده‌اند. درگیری فزاینده در اسرائیل تنها باعث شد جوان‌ترین رای‌دهندگان آمریکا که مدت‌ها جمعیتی متمایل به دموکرات‌ها را تشکیل می‌دادند، مقابل رئیس‌جمهوری قرار بگیرند و از هر ۱۰ رای‌دهنده ۱۸ تا ۳۴ ساله، هفت نفر از واکنش بایدن ابراز نارضایتی کنند.

محبوبیت او اکنون ۴۰ درصد است‌ــ پایین‌ترین میزانی که ان‌بی‌سی در هر مقطعی در دوران ریاست‌جمهوری بایدن ثبت کرده است. این رای‌گیری همچنین نشان می‌دهد نخستین بار است که بایدن در نظرسنجی ان‌بی‌سی از ترامپ عقب افتاده است.

شکاف نسلی گسترده در ایالات متحده آمریکا در بحبوحه درگیری اسرائیل و حماس در هفته‌های اخیر، افزایش یافته است. عمده نسل‌های قدیمی‌تر از وضعیت موجود در واشنگتن که سیاستمدارانش مدافع اقدام نظامی اسرائیل در نوار غزه و جاهای دیگرند حمایت می‌کنند. آمریکایی‌های جوان‌تر به‌طور گسترده به نفع درخواست آمریکا برای آتش‌بس در منطقه منشعب شده‌اند و عمدتا با کارزار اخیر ارتش اسرائیل که تلفات شدید غیرنظامیان در نوار غزه را به دنبال داشته است مخالف‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این وضعیت برای بایدن ۸۰ ساله باتوجه به نگرانی‌های موجود در مورد توانایی‌اش برای رهبری کارآمد ایالات متحده آمریکا در سن بالا، بسیار ناامیدکننده است. با توجه به نظرسنجی‌هایی که نشان می‌دهد ترجیح اکثریت رای‌دهندگان حزبش نیز کناره‌گیری او است، حمایت از بایدن در حزب خودش نیز اکنون ضعیف تلقی می‌شود؛ کاهش اشتیاق و حمایت در میان اعضای جوان حزبش می‌تواند برای تلاش‌های او در مسیر انتخاب مجدد در آینده مشکلی جدی باشد.

نظرسنجی ان‌بی‌سی بین ۱۰ تا ۱۴ نوامبر از هزار رای‌دهنده ثبت‌نام‌شده در سراسر آمریکا انجام شد. حاشیه خطای این نظرسنجی ۳.۱ درصد بود.  

کاخ سفید در پی آن است که در بحبوحه این درگیری‌ خونین هوشیار باشد و یهودستیزی و اسلام‌هراسی را محکوم کند؛ اما با اینکه جناح راست میانه گروه او را تحسین می‌کند، نتوانست پایگاه فعالان حزب خودش را متقاعد کند.

با توجه به اینکه حزب ملی او برای میزبانی مناظرات ابراز تمایل نکرده، او همچنان گزینه اصلی پیروزی در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها باقی مانده است. اما انتخابات عمومی هنوز در هاله‌ ابهام قرار دارد و تعداد فزاینده‌ای از دموکرات‌ها زنگ خطر را به صدا درآورده‌اند که چنانچه در سال آینده شکست اساسی در برابر دونالد ترامپ رخ بدهد، چه پیامدی برای کشور خواهد داشت. گزارش‌های گسترده حاکی است که ترامپ امیدوار است بتواند وزارت دادگستری را در برابر دشمنان سیاسی‌اش از جمله جو بایدن و خانواده بایدن به اهرم فشار تبدیل کند و یک برنامه سیاسی راست‌گرای افراطی را ادامه بدهد.

بایدن و سایر دموکرات‌های برجسته همچنان اصرار دارند که رئیس‌جمهوری [فعلی] بهترین نامزد برای شکست ترامپ در سال ۲۰۲۴ است و از هر پیشنهادی مبنی بر کناره‌گیری‌ او اجتناب می‌کنند. در واکنش به آخرین ارقام [نظرسنجی] بسیاری از جمله خولین کاسترو، وزیر سابق مسکن و توسعه شهری نیز عقیده داشتند که رئیس‌جمهوری آمریکا فرصت دارد شانسش را تغییر دهد.

از همه جا اخبار بد برای بایدن به گوش می‌رسد.

در نظرسنجی @NBCNews محبوبیت کم‌سابقه‌ای برای او رقم خورد (۴۰)

نخستین بار در نظرسنجی بعد از ترامپ قرار گرفت (۴۶-۴۸)

بین سپتامبر تا نوامبر محبوبیت او بین ۱۸ تا ۳۴ ساله‌ها از ۴۶ درصد به ۳۱ درصد کاهش یافت.

بازگشت بهتر: برای سامان یافتن اوضاع ۱۱ ماه باقی است.

خولین کاسترو، ۱۹ نوامبر ۲۰۲۳

© The Independent

بیشتر از جهان