سفیر بریتانیا در تهران پس از بازداشت اخیر به لندن رفت

بریتانیا: سفر سفرا به لندن برای شرکت در نشست‌ها امری عادی است

راب مک‌ایر-عکس از شبکه‌های اجتماعی

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران که اخیرا بازداشت شده بود، تهران را به مقصد لندن ترک کرد.

گزارش ایندیپندنت حاکی از آن است که او برای گفتگو به لندن رفته است.

این در شرایطی است که راب‌ مک‌ایر روز شنبه هنگام حضور در مراسم یادبود جان باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی در مقابل دانشگاه امیرکبیر در تهران برای چند ساعتی بازداشت و سپس آزاد شد. بریتانیا بازداشت سفیر خود را در ایران محکوم کرده بود.

پس از آن تندروها راب‌ مک‌ایر را به تحریک معترضان متهم کردند و خواستار اخراج سفیر بریتانیا شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران، از جمله این افراد بود. او حضور سفیر بریتانیا در مراسم یادبود قربانیان هواپیمای اوکراینی را «مفتضحانه» توصیف کرد و گفت که اعتراض‌های اخیر ضد حکومتی در ایران «توسط عناصر خارج از کشور چه آمریکا و چه انگلیس مدیریت می‌شود.»

او ادامه داد: «ما از دولت محترم انتظار داریم در اولین فرصت نسبت به اخراج چنین آدم قانون‌شکنی هرچه زودتر نسبت اقدام کند.»

پیش‌تر سخنگوی قوه قضاییه هم گفته بود سفیر بریتانیا در یک تجمع به گفته او غیرقانونی شرکت کرد و مشغول تهیه فیلم و عکس بوده است.

 

به گزارش ایرنا، محمود واعظی، رییس دفتر حسن روحانی  با بیان این که سفیر بریتانیا باید به اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند، گفت: «کار ایشان اشتباه بود و قاعدتاً سفیر آن هم سفیر کشوری مثل بریتانیا باید به آداب و اصول دیپلماتیک بیشتر توجه کند و وقتی جایی درگیری هست یا جایی که شلوغ است نباید برود.»

راب مک‌ایر در صفحه توییتر خود نوشته بود که در هیچ تظاهراتی شرکت نکرده بود.

دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا می‌گوید که سفر مک‌ایر به بریتانیا از قبل برنامه‌ریزی شده بود و او به تهران بازخواهد گشت. به گفته وزارت امور خارجه بریتانیا، بازگشت سفرا به لندن برای شرکت در نشست‌ها امری معمول است.

روابط دیپلماتیک ایران و بریتانیا همواره متشنج بوده و بارها به سفارتخانه این کشور در تهران حمله و سفارتخانه تعطیل شده است. آخرین بار در هشتم آذرماه ۱۳۹۰، برخی افراد که بعدها دانشجویان بسیجی نامیده شدند، به سفارت بریتانیا در تهران حمله کردند.

بیشتر از