شکست دولت در بهبود دستوری بازارهای مالی؛ دلار همچنان بالای ۵۰ هزار تومان

دلار صبح روز یکشنبه ۲۸ آبان سال ۱۴۰۲ را با حفظ محدوده ۵۰ هزار تومان آغاز کرده و با قیمت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان در حال معامله است

وضعیت بازارهای مالی در ایران در پایان آبان‌‌ماه- عکس همشهری

بازارهای مالی ایران در آخرین روزهای آبان‌ ۱۴۰۲ همچنان در مواجهه با اخبار و دخالت‌های دستوری دولت محتاط مانده‌اند و قیمت‌ها به نسبت آخرین روز کاری هفته قبل، تغییر چندان محسوسی نداشته‌اند.

از ابتدای آبان‌، نرخ‌ها در بازار نگران از احتمال ورود جمهوری اسلامی و حزب‌الله لبنان به جنگ غزه، سیر صعودی گرفت و با وجود رسیدن این احتمال به کمترین سطح از ابتدای جنگ هم قیمت سکه و ارز روند نزولی معناداری پیدا نکرد و بازار بورس همچنان روزهایی قرمزفام را پشت سر می‌گذارد.

دلار صبح یکشنبه ۲۸ آبان را با حفظ محدوده نرخی ۵۰ هزار تومان آغاز کرد و به قیمت ۵۰ هزار و ۷۰۰ تومان در حال معامله است؛ رقمی که نشان می‌دهد اسب سرکش نرخ دلار بر خلاف ادعای مدیران بانک مرکزی نه‌تنها قصد بازگشت به زیر ۵۰ هزار تومان را ندارد که با توجه‌ به انتشار خبر مسدود شدن منابع مالی جمهوری اسلامی در بانک‌های قطر، باید احتمال صعودی‌ شدن آن و باز شدن فنر دستوری قیمت را هم مدنظر داشت.

قیمت یورو نیز همچنان روی سکوی ۵۵ هزار تومان ایستاده است و در روز ۲۸ آبان بدون تغییری محسوس، ۵۵ هزار و‌ ۳۵۰ تومان معامله می‌شود.

البته بازار راکد طلا و سکه کاهش بسیار اندک قیمت انواع سکه و افزایش قیمت هر مثقال طلای ۱۸ عیار را شاهد بود. به طوری که سکه امامی روز ۲۸ آبان کاهش قیمتی ۵۰ هزارتومانی را ثبت کرد و به ۲۸ میلیون و ۹۰۵ هزار تومان رسید. نرخ سکه بهارآزادی نیز در حال حاضر ۲۵ میلیون و ۵۹۹ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع‌سکه نیز ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. با این حال قیمت طلا بر خلاف سکه کمی بالا رفت و هر مثقال طلای ۱۸ عیار با ۱۰ هزار تومان افزایش، به دو میلیون و‌ ۴۳۳ هزار تومان رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد افزایش قیمت طلا فارغ از تحولات ایران و واکنشی به افزایش ۳۰ دلاری نرخ طلا در بازارهای جهانی است که قیمت هر انس طلا را به یک هزار و ۹۸۰ دلار رسانده و تحلیلگران بر این باورند که احتمال فتح قله دوهزار دلاری برای هر انس طلا طی روزهای آینده قابل‌پیش‌بینی است. هرچند بازار طلا و سکه ایران کماکان به سیاق چند ماه گذشته در رکود به سر می‌برند که این موضوع نگرانی فعالان بازار را بیشتر کرده است.

بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، روز ۲۸ آبان‌ با تایید رکود بازار تصریح کرد: «برای این هفته شروع خوبی نداشتیم و با در نظر داشتن شرایط بعید است در روزهای آینده قیمت‌ها و شرایط بازار تغییر محسوسی داشته باشد. باید دید با عبور هر انس طلا از مرز دو هزار دلار، آیا بازار از رکود خارج خواهد شد؟»

به گفته بذرافشان، مهم‌ترین عامل کسادی  بازار تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران برای وارد شدن به بازار طلا است.

بازارهای مالی بورس نیز همچنان در روند ناامید کردن سرمایه‌گذارانشان مصمم‌اند و روز شنبه ۲۷ آبان را نیز با عقب‌نشینی آغاز کردند. هرچند برخی تحلیلگران امیدوارند که شرایط در طول هفته کمی بهبود یابد، نباید فراموش کرد زمان سبزپوش شدن‌های بورس در ماه‌های اخیر چنان کوتاه بوده‌ که بعید است رشد احتمالی در چند روز باقی‌مانده از آبان‌ بتواند وضع بازار را بهبود دهد.

بورس روز شنبه تا آستانه از دست‌ دادن سطح دو میلیون تومان پیش رفت؛ اما در نهایت شاخص بر عدد دو میلیون و ۲۴ هزار و‌ ۳۰۴ واحد ایستاد. شاخص‌ کل فرابورس نیز با افت ۰.۱۳ درصدی در پله ۲۴ هزار و ۹۴۷ قرار گرفت و ارزش معاملات با کاهش ۳۰۰ میلیاردی، پایین‌تر از میانگین هفته‌های اخیر باقی ماند.

آنچه فعالان بازار را دلخوش کرده، صف پول‌هایی است که به نظر می‌رسد منتظر رسیدن قیمت‌ها به کمترین سطح مدنظر بوده‌اند و پیش‌بینی می‌شود احتمال ورود آن‌ها به بازار طی روز آینده بتواند اوضاع بازار را کمی بهبود ببخشد.

بازارهای مالی ایران در حالی برای ورود به سومین ماه پاییز مهیا می‌شوند که در همه بخش‌های بازار حسی شبیه خواب زمستانی حکم‌فرما است. هرچند، آتشی که زیر خاکستر بازار است، احتمالا با کوچک‌ترین رخداد سیاسی یا بین‌المللی نوسان را به بازارها به‌ویژه بازار ارز باز خواهد گرداند؛ شرایطی که احتمال خطر برای سرمایه‌گذاری را افزایش داده و رکود فعلی را رقم زده است.

بیشتر از اقتصاد