قابلیت جدید اپل؛ کار با آیفون و آیپد از طریق حرکات چشم

کاربران می‌توانند از طریق حرکات چشم به دکمه‌های فیزیکی، تغییر فعالیت‌ها روی دستگاه و همچنین سایر حرکت‌ها دسترسی داشته باشند

عکس تزیینی‌ــ شخصی در حال نگاه کردن به آیپد است‌ــ Canva

شرکت اپل ویژگی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی به نام «ردیابی چشم» (Eye Tracking) معرفی کرده است. این قابلیت جدید که به‌تازگی از آن رونمایی شده، برای افراد دارای معلولیت جسمی طراحی شده است و اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه خواهد شد.

ویژگی ردیابی چشم به کاربران امکان می‌دهد تا از طریق کنترل حرکات چشم، با گوشی آیفون یا آیپد‌شان کار کنند. شرکت اپل این به‌روزرسانی را به مناسبت روز جهانی آگاهی از معلولیت جسمی و دسترسی همگانی به فناوری دیجیتال عرضه کرد. این شرکت برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا هم تجربه موسیقیایی جدیدی ارائه می‌کند.

به گزارش بینزنس اینسایدر، قابلیت ردیابی چشم از طریق دوربین جلویی گوشی آیفون و آیپد راه‌اندازی و بر حرکات چشم منطبق می‌شود. این شرکت خاطرنشان کرده که دسترسی به داده‌های شخصی و انتشار آن‌ها از این طریق ممکن نیست و از این بابت کاملا امن است و جای نگرانی وجود ندارد.

کاربران می‌توانند از طریق ویژگی «کنترل ساکن» (Dwell Control) چشم‌ها را حرکت بدهند. این قابلیت از طریق نظارت بر بازه زمانی که چشم‌ برای کنترل‌های مختلف آموزش دیده‌ است، کار می‌کند. به این ترتیب کاربران می‌توانند از طریق حرکات چشم به دکمه‌های فیزیکی، تغییر فعالیت‌ها روی دستگاه، و همچنین سایر حرکات و اشارات دسترسی داشته باشند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در بیانیه‌ای گفت که اپل نزدیک به ۴۰ سال است که در طراحی فراگیر پیشتاز بوده و قابلیت دسترسی به مرکز سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را برای همه افراد از هر گروهی فراهم کرده است.

شرکت اپل اعلام کرد که ویژگی ردیابی چشم بدون نیاز به سخت‌افزار اضافی به آی‌او‌اس افزوده می‌شود.

این غول فناوری در آستانه روز جهانی «آگاهی از دسترسی‌پذیری» (Global Accessibility Awareness Day) در ۱۶ مه (۲۷ اردیبهشت)، این تغییر و به‌روزرسانی را اعلام کرد. به‌روزرسانی دیگر این شرکت درباره درک موسیقی برای افراد ناشنوا و کم‌شنوا است. ویژگی «موزیک هپتیک» (Music Haptics) تجربه موسیقیایی جدید برای این افراد است که همراه با صدای موسیقی ضربات و سایر لرزش‌ها را پخش می‌کند. بدین ترتیب افراد کم‌شنوا و ناشنوا هم می‌توانند موسیقی را حس کنند. 

برای افرادی که ناتوانی گفتاری دارند هم دو ویژگی در نظر گرفته شده است. میانبرهای صوتی تعبیه‌شده در آیفون و آیپد به کاربران امکان می‌دهد تا در استفاده از اپلیکیشن صوتی سیری عبارات‌ و کلماتشان را شخصی و سفارشی کنند. در همین حال، گزینه «گوش‌‌ دادن به گفتار غیرمعمول» (Listen for Atypical Speech) می‌تواند طیف وسیع‌تری از الگوهای گفتاری را تشخیص دهد.

یکی دیگر از ویژگی‌ها هم به افراد مبتلا به بیماری حرکتی در سفر کمک می‌‌کند. گزینه «نقاط حرکت خودرو» (Vehicle Motion Cues) با قرار دادن نقاط سیاه متحرک روی لبه صفحه نمایش دستگاه، جهت حرکت وسیله نقلیه را مشخص می‌کند.

بیشتر از تکنولوژی