۷۵ مورد بازداشت و تهدید خبرنگاران در افغانستان ثبت شد

درخواست طالبان از رسانه‌های داخل افغانستان این است که به بنگاه تبلیغاتی آن‌ها تبدیل شوند

مجری یکی از رسانه‌های خصوصی افغانستان-Wakil KOHSAR / AFP

مرکز خبرنگاران افغانستان شنبه ۲۷ آبان (۱۸ نوامبر)، اعلام کرد که طی شش ماه اول سال جاری، ۳۳ مورد بازداشت و ۴۲ مورد تهدید خبرنگاران ثبت کرده است.  

در بیانیه این مرکز آمده است که بیشتر بازداشت‌ها به دست اداره استخبارات (اطلاعات) طالبان انجام شده است و در تهدید خبرنگاران و رسانه‌ها هم اداره‌های مختلف طالبان به‌ویژه اداره اطلاعات و فرهنگ و امر به معروف و نهی از منکر دخیل بوده‌اند. 

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که نیمه اول سال ۱۴۰۲، فشار بر رسانه‌های آزاد افغانستان از طرف طالبان تشدید شد و طالبان اقدام به تغییر محتوای کاری رسانه‌ها کردند. 

این مرکز گفت: «در حال حاضر، نه تنها در ولایت‌ها/استان‌ها بلکه در کابل روند کاری معمول رسانه‌ها مختل شده است و امکان تهیه و نشر گزارش‌های آزاد و تحقیقی یا برنامه‌های چالشی رسانه‌ای به‌دلیل محدودیت شدید در دسترسی به اطلاعات از بین رفته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که طالبان تلاش بیشتری برای تغییر محتواهای منتشرشده از طرف رسانه‌ها انجام داده‌اند و با شدت این موضوع را دنبال می‌کنند و رسانه‌ها هم ناگزیرند که از دستورهای طالبان پیروی کنند.  

این مرکز تصریح کرد: «رسانه‌ها ناچار شده‌اند محتوای کاری خود را به پوشش محض رویدادهای انسان‌دوستانه و کمک‌های بشری یا برنامه‌های آموزشی با محتوای مورد تایید طالبان تغییر بدهند. در حالی که محدودیت شدید بر خبرنگاران در زمینه ابراز نظر انتقادی در وضعیت موجود جاری در کشور، حتی در فضای مجازی همچنان پابرجا است.» 

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که طی دو سال حاکمیت طالبان، دست‌کم ۱۳ دستورالعمل مرتبط با رسانه‌ها از طرف طالبان صادر شده است و با رسانه‌ها و خبرنگاران بر اساس همین دستورالعمل‌ها، برخورد می‌شود. 

در بیانیه این مرکز آمده است: «با وصف اینکه قانون رسانه‌ها و قانون دسترسی به اطلاعات به صورت تلویحی از طرف طالبان تایید شده است و طالبان از تعدیل اندک این قوانین و ارسال آن‌ها به رهبری طالبان در قندهار برای امضا خبر داده‌اند، اما عملکرد آنان بر مبنای دستورالعمل‌هایی بوده است که طی دو سال گذشته صادر کرده‌اند.» 

مرکز خبرنگاران افغانستان گفت که محدودیت‌های اعمال‌شده‌ از طرف طالبان بر رسانه‌های آزاد و خبرنگاران و نقض حقوق رسانه و اهالی‌ آن موثر و مفید نیست و تبعات منفی بر آگاهی و توسعه افغانستان دارد.  

مرکز خبرنگاران افغانستان از طالبان خواسته است با تجدید نظر در زمینه خط‌مشی رسانه‌ای‌شان، از تحمیل خواسته‌های ناموجه و فراقانونی بر خبرنگاران و رسانه‌ها خودداری کنند و زمینه کار در محیطی بدون ترس و عاری از خودسانسوری را فراهم کنند. 

آزادی بیان و رشد رسانه‌های آزاد در افغانستان از دستاوردهای مهم حکومت پیشین مورد حمایت کشورهای غربی بود. اما با روی کار آمدن رژیم طالبان در اوت ۲۰۲۱، اختناق و سرکوب بر رسانه‌های افغانستان حاکم شد. شمار زیادی از اهالی رسانه از ترس طالبان افغانستان را ترک کرده‌اند و شماری دیگر نیز در جست‌وجوی راه‌های خروج از آن کشورند.   

حکومت طالبان به آزادی رسانه‌ها و آزادی بیان هیچ اعتنایی ندارد. درخواست طالبان از رسانه‌های داخل افغانستان این است که به بنگاه تبلیغاتی آن‌ها تبدیل شوند تا از این طریق، کارنامه خونین دو دهه فعالیتشان را «تطهیر» کنند. طالبان به مخالفان و منتقدانشان اجازه فعالیت رسانه‌ای را نمی‌دهند.