دستاوردسازی به سبک جمهوری اسلامی؛ فرزندآوری میمون‌هایی که به فضا فرستاده شده بودند

تسنیم اعلام کرد میمون‌هایی که ۱۲ سال پیش به فضا فرستاده شده بودند اکنون بر روی زمین بچه‌دار شدند

تصویری از تغییرات در قیافه اولین میمونی که جمهوری اسلامی به فضا ارسال کرده است تا مدت‌ها سوژه رسانه‌ها بود - فردانیوز

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، مدعی شد که میمون‌هایی که جمهوری اسلامی به فضا فرستاده بود اکنون در ایران و در یک مرکز خاص در پژوهشگاه رویان و در مالکیت پژوهشگاه هوا و فضای وزارت علوم قرار دارند. تسنیم همچنین مدعی شد که «این میمون‌ها زاد و ولد هم کرده‌اند و هم‌اکنون دارای همسر و فرزند نیز هستند».

این خبر از طرف برخی در رسانه‌های اجتماعی ابتدا به گونه‌ای پوشش داده شد که به نظر می‌رسید این میمون‌ها هنوز در فضا حضور دارند. اما با گذشت ۱۲ سال از آن اتفاق جمهوری اسلامی نتوانسته است تصاویر با کیفیت و اسنادی از حضور پانزده دقیقه‌ای این میمون‌ها در فضا منتشر کند تا ادعایش در این مورد اثبات شود.

در سال ۱۳۹۳ اعلام شده بود که فرگام، دومین میمون فضایی ایران، در سفری ۱۵ دقیقه‌‌ای تا ارتفاع ۱۲۰ کیلومتری، بالا رفت و به زمین بازگشت. پیش از این، در دوره محمود احمدی‌نژاد برای اولین بار این اقدام صورت گرفت. نهم بهمن ۱۳۹۱، یک میمون رزوس سه ساله نر به نام آفتاب، تبدیل به اولین موجود فضایی ایران شد. پیش از آن نیز، جمهوری اسلامی در جریان تحقیقات فضایی خود، در کاوشگرهایی دیگر، موش، سنگ پشت، و کرم خاکی را به فضا فرستاده بود و در سال ۲۰۱۱، اقدام به فرستادن یک میمون به فضا کرده بود که این اقدام‌ها ناموفق بود و هیچ توضیح تکمیلی در مورد آن تحقیقات اعلام نشد.

ارسال آفتاب به فضا با حواشی بسیاری همراه بود. برخی رسانه‌ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی در مورد صحت این ادعا ابراز تردید کردند. آن‌ها مدعی بودند که تصاویر میمون پیش از ارسال و پس از فرود با یکدیگر همخوانی ندارد و به نظر می‌رسد یک میمون دیگری در تصاویر مربوط به برگشت جایگزین شده است. خبرگزاری دویچه‌وله در همان زمان با انتشار گزارشی نوشت که این گمانه به شدت تقویت شده است که این تصاویر مربوط به یک میمون نیستند و مقام‌های سازمان فضایی ایران در کنفرانس پس از بازگشت این کاوشگر، میمون دیگری را نمایش داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین وجود یک خال گوشتی بر صورت میمون پیش از پرواز و وجود نداشتن آن بر روی صورت میمون، پس از پرواز سوژه طنزپردازی کاربران رسانه‌های اجتماعی شد. بعدها، رجانیوز گمانه‌زنی‌ها در مورد غیر واقعی بودن ادعای پرتاب میمون به فضا را رد کرد و نوشت: «به هر حال ‌پیشگام با موفقيت به فضا پرتاب شده و بازگشته است؛ خواه بگويند ميمونش خال‌دار بوده يا بی‌خال و اين اولین قدم ایران برای گسترش حضور خود در فضا هم نیست.»

دیلی تلگراف نیز در گزارشی اعلام کرد که پیش از ارسال، چندین رسانه دولتی تصاویری از میمون با خال قرمز در بالای چشم سمت راستش منتشر کردند. او همچنین موی کمی اطراف سرش داشت، اما پس از بازگشت میمون از فضا، خال و موها ناپدید شده است. از سوی دیگر، واشنگتن نیز در واکنش به این اتفاق اعلام کرد که اگر این خبر درست باشد، شاید این به معنی تخطی ایران از قطعنامه ملل متحد درباره منع ایران از هرگونه فعالیت مرتبط با فناوری موشک‌های بالیستیک باشد.

پیش از این، ادعا شده بود که این اقدام در راستای تلاش برای ارسال انسان به فضا صورت گرفته است و در سال ۱۴۰۰ ایران انسان به فضا خواهد فرستاد. رجانیوز با اشاره به این برنامه نوشته بود: «ایران تا سال ۱۴۰۰ اقدام به ارسال انسان به فضا خواهد کرد؛ مسئله‌ای که تاکنون تنها از سوی دو ابرقدرت بلوک شرق و غرب در زمان جنگ سرد انجام شده و جمهوری اسلامی ایران در صورت موفقیت در این زمینه، سومین کشور جهان خواهد بود.»

اکنون با گذشت دو سال از زمانبندی ارسال انسان به فضا، بچه‌دار شدن میمون‌هایی که برای ۱۵ دقیقه فضا را تجربه کرده‌اند، روی زمین تبدیل به یک دستاورد برای تشکیلات هوا و فضای جمهوری اسلامی شده است. البته این خبر چندان هم تازگی ندارد. پیش از این در ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ خبرگزاری ایرنا در گزارشی به نقل از رئیس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اعلام کرده بود که دو میمونی كه با كاوشگرهای ایرانی به فضا فرستاده شده بودند، صاحب فرزند شده‌اند.

رئیس پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم در آن سال چشم‌انداز ارسال انسان به فضا را چهار سال تمدید کرد و گفت در تلاش‌اند تا در هشت سال آینده به این خواسته دست پیدا کنند.