بریتانیا: اقدام تهران در پرتاب ماهواره «نور ۳» تهدید جدی برای امنیت جهانی است

بریتانیا: اقدام‌های ایران یک‌ بار دیگر نادیده گرفتن محدودیت‌های بین‌المللی را ثابت می‌کند و تهدید جدی رژیم برای امنیت جهانی را آشکار می‌کند

پرتاب ماهواره نور۳ - Farsnews

وزارت خارجه بریتانیا روز سه‌شنبه ۳ اکتبر (۱۱ مهر)، با انتشار بیانیه‌ای به پرتاب ماهواره «نور۳» که جمهوری اسلامی در ۲۷ سپتامبر به فضا پرتاب کرد، واکنش نشان داد و گفت که جمهوری اسلامی با استفاده از یک سامانه موشکی بالستیک دوربرد این ماهواره را پرتاب کرده است.

در این بیانیه آمده است: «در ۲۷ سپتامبر، ایران اعلام کرد که ماهواره نور ۳ را با موفقیت با استفاده از پرتابگر فضایی قاصد که از فناوری محوری برای توسعه سامانه موشکی بالستیک دوربرد استفاده می‌کند، پرتاب کرده است. ایران این اقدام را علی‌رغم درخواست‌های مکرر شورای امنیت سازمان ملل برای توقف برنامه موشکی بالستیک خود، انجام داده است.»

وزارت خارجه بریتانیا همچنین تاکید کرده است که «اقدام‌های ایران یک‌ بار دیگر نادیده گرفتن محدودیت‌های بین‌المللی را ثابت می‌کند و تهدید جدی رژیم برای امنیت جهانی را آشکار می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا اعلام کرده است که در کنار شرکای خود، همچنان متعهد به انجام هر گام دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی جمهوری اسلامی به تسلیحات هسته‌ای و مسئول دانستن این رژیم برای فعالیت‌های بدخواهانه‌اش در سراسر جهان است.

سپاه پاسداران روز چهارشنبه ۵ مهر (۲۷ سپتامبر) اعلام کرد که ماهواره «نور ۳» را به مدار زمین فرستاده است. سپس رسانه‌های دولتی جمهوری اسلامی مدعی شدند که این ماهواره تصویربرداری به کمک ماهواره‌بر «قاصد» در ارتفاع ۴۵۰ کیلومتری سطح زمین قرار گرفته است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری روز پنجشنبه ۶ مهر در مورد اقدام سپاه پاسداران در پرتاب ماهواره «نور ۳» ابراز نگرانی کرد.

میلر گفت: «ما مدت‌ها است که نگرانی‌ خود را درباره آزمایش‌های موشکی ایران که راه را برای توسعه سیستم موشکی دوربرد هموار می‌کند، به‌روشنی ابراز کرده‌ایم.»

میلر با اشاره به اینکه امکان استفاده از تکنولوژی پرتاب موشکی برای قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین در توسعه برنامه‌ها موشک دوربرد نیز وجود دارد، گفت: «ماهواره‌برها به فناوری مجهزند که شبیه تولید موشک بالستیک است.»

میلر همچنین گفت که ادامه گسترش برنامه‌های موشکی بالستیک ایران تهدیدی برای امنیت منطقه و جهان به‌شمار می‌رود و آمریکا به استفاده از ابزارهایی مانند تحریم، برای مقابله با آن ادامه می‌دهد.

سپاه در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هم گفته بود که ماهواره‌های نور ۱ و نور ۲ را در مدار زمین قرار داده است.