هشدار نظامیان پیشین افغان به کنگره آمریکا؛ احتمال سربازگیری جمهوری اسلامی و تروریست‌ها از نظامیان سابق افغانستان

جمهوری اسلامی قبلا شیعیان افغانستان را برای دفاع از منافع خود و حمایت از حکومت بشار اسد به سوریه فرستاد

دست‌کم پنج هزار نظامی حکومت پیشین افغانستان، در نامه سرگشاده‌ای به کنگره آمریکا از احتمال سربازگیری جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های تروریستی مستقر در پاکستان از این نظامیان ابراز نگرانی کرده‌اند. 

در نامه سرگشاده این نظامیان پیشین آمده است که طالبان به دستور «عفو عمومی» عمل نکردند و صدها تن از این نیروها را که دوشادوش نیروهای آمریکایی در افغانستان جنگیدند، بازداشت و شکنجه کرده و به قتل رساندند و به همین دلیل، آن‌ها مجبور به سفر به ایران و پاکستان شده‌اند. 

در این نامه آمده است که هزاران تن از نیروهای پیشین افغان در ایران و پاکستان به سر می‌برند و جذب آنان به عنوان سرباز تهدید بزرگی برای منافع ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نامه آمده است: «احتمال استخدام و سوءاستفاده جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های تروریستی در مناطق قبایلی پاکستان از تجارب و دانش نظامی که آنان از نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا فرا گرفتند، وجود دارد.»

در نامه نظامیان پیشین افغانستان هشدار داده شده است که سربازگیری کشورها و گروه‌های تروریستی از نظامیان پیشین تهدیدی برای امنیت جهانی است: «اکنون ما از احتمال استخدام نیروهای امنیتی و دفاعی پیشین افغانستان به‌دلیل بی‌سرنوشتی و فشار، از طرف حکومت‌های شرور منطقه، گروه‌های تروریستی و شبکه‌های قاچاق مواد مخدر که ممکن است آن‌ها را به تهدیدی برای امنیت جهانی در طولانی‌مدت مبدل کند، نگرانیم.» 

نظامیان پیشین در این نامه بیان کردند که بر خلاف ادعای رژیم طالبان، افغانستان به مرکز امن تروریسم بین‌المللی بدل شده است و هر لحظه امکان تکرار رویداد تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در جهان وجود دارد.  

این نظامیان گفتند که گروه طالبان رابطه خود را با گروه‌های تروریستی از جمله القاعده قطع نکرده و فضای امنی را در ساختار تشکیلاتی برای این شبکه ایجاد کرده‌ است. 

در نامه این نظامیان آمده است: «بازگشت طالبان به قدرت باعث شده تا هم مردم افغانستان مخصوصا زنان از تمام حقوق و آزادی‌های انسانی‌شان محروم شوند و هم نیروهای امنیتی و دفاعی که با حمایت بی‌دریغ ایالات متحده آمریکا و جامعه جهانی تجهیز و تمویل می‌شدند؛ از هم بپاشند.» 

این نظامیان پیشین از جامعه جهانی خواستند که فشار بر رژیم طالبان را در راستای توقف بازداشت و کشتار نظامیان پیشین افزایش دهند و تلاش کنند که حکومت بدیل را برای این رژیم در افغانستان ایجاد کنند.  

این نظامیان افزودند: «ما آرزومندیم قبل از اینکه نظامیان پیشین بیشتر از این، قربانی انتقام‌گیری گروه طالبان و سوءاستفاده کشورهای شرور منطقه قرار گیرند، به سرنوشتشان توجه جدی شود تا نیروهایی که روزگاری در خط مقدم جنگ علیه تروریسم بین‌المللی قرار داشتند، مجبور نشوند که خود به دشمنان ثبات و امنیت جهانی تبدیل شوند.» 

ایالات متحده آمریکا و ناتو از حامیان اصلی نیروهای امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان بودند و در بخش‌های تجهیز، حمایت مالی و آموزشی به این نیروها کمک می‌کردند.  

کشورهای منطقه از جمله ایران و پاکستان از شهروندان افغانستان در گذشته برای اهداف نیابتی‌شان سربازگیری کرده‌اند. جمهوری اسلامی شهروندان شیعه افغانستان لشکر فاطمیون را برای دفاع از منافع خود و حمایت از حکومت بشار الاسد به سوریه فرستاد و در حال حاضر هم شماری از شهروندان افغان در سوریه حضور دارند.