سرنوشت نظامیان پیشین؛ طالبان می‌کشند و فرار می‌کنند

شماری از نیروهای طالبان با نیروهای امنیت ملی پیشین «خصومت» دارند و به همین دلیل، این نیروها در خطر ترور یا زندانی شدن قرار دارند

حامد یمین با پیشینه کار در امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان در شهر کابل ترور شد-ارسالی به ایندیپندنت فارسی

منابع مردمی در افغانستان روز سه‌شنبه، ۲۲ فروردین (۱۱ آوریل)، گفتند که حامد یمین، فرزند مظفر‌الدین یمین، استاندار میدان وردک در حکومت پیشین افغانستان، به دست افراد منتسب به طالبان شب گذشته در شهر کابل کشته شد.

این منابع آگاه افزودند که حامد یمین پیشینه فعالیت در ریاست امنیت ملی حکومت پیشین را داشت.

به گفته‌ منابع آگاه، مهاجم‌ها سوار بر خودرو تویوتا کرولا، به حامد یمین شلیک کردند و سلاحشان به خفه‌کن مجهز بوده است.

خالد زدران، سخنگوی پلیس طالبان برای کابل، به طلوع‌نیوز گفت که حامد یمین به دست افراد مسلح ناشناس درمنطقه‌ خوشحال‌خان کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که تلاش برای شناسایی و بازداشت عاملان این حادثه جریان دارد.

در دروان حکومت ۲۰ ماهه طالبان در افغانستان، بیشتر نیروهای ویژه ارتش و امنیت ملی حکومت پیشین به دست طالبان بازداشت و شکنجه شده و به قتل رسیدند و این روند همچنان ادامه دارد.

این نظامیان پیشین به دست افراد مسلح ترور می‌شوند و پرسش اصلی نزد شهروندان این است که اگر طالبان در این ترورها دست ندارند، چرا عاملان بازداشت نمی‌شوند؟

در دوران حکومت طالبان، محدودیت‌های شدیدی علیه داشتن اسلحه در میان شهروندان وضع شد و طالبان ایست‌های بازرسی متعددی در شهر کابل دارند و به همین دلیل، حمل کردن سلاح کار دشواری است.

اداره امنیت ملی حکومت پیشین به نهاد قدرتمند اطلاعاتی تبدیل شده و توانسته بود که به طالبان ضربات سنگینی وارد کند. نیروهای ویژه امنیت ملی بارها در حمله‌های مخوف علیه طالبان در شهرها و روستاها شرکت داشته و به آن‌ها تلفات وارد کرده بودند. شماری از نیروهای طالبان، با نیروهای امنیت ملی پیشین «خصومت» دارند و به همین دلیل، این نیروها در خطر ترور یا زندانی شدن قرار دارند.

با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان به‌ دست طالبان در اوت ۲۰۲۱، شماری از واحدهای ویژه امنیت ملی به ایالات متحده آمریکا منتقل شدند، اما نیروهای که سابقه همکاری با واشنگتن را نداشتند، در افغانستان رها شدند.

شماری از نیروهای پیشین امنیت ملی، یا کشور را ترک کرده‌اند یا به شکل پنهانی به زندگی ادامه می‌دهند، این در حالی است که ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان پس از تسلط طالبان بر افغانستان، فرمان عفو عمومی صادر کرده بود.

گزارش‌های متعددی مبنی بر نقض این فرمان وجود دارد و این باعث شده است که نظامیان پیشین همچنان به زندگی تحت حاکمیت طالبان اعتماد نداشته باشند.