حسن روحانی: بیایید همه با هم آشتی کنیم، قدم اول انتخابات است

«آقای آمریکا، شما قاتل هستید»

حسن روحانی در جلسه هیات دولت-HO / Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیات دولت و یک هفته پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه، با زبان تهدید با آمریکا سخن گفت و با زبانی ملایم از «مردم عزیز» خواست در مقابل فشار حداکثری، انسجام حداکثری داشته باشند و از انتخابات و لزوم مشارکت همه احزاب و جناح‌ها سخن گفت.

روحانی گفت:«در سال ۱۳۹۲ چه شد که آمریکا آمد پای میز مذاکره، نمایش قدرت مردم در انتخابات بود که آنها را به تسلیم وادار کرد.»

روحانی گفت:«پس از برجام ما اوج گرفتیم و همه کشورهای منطقه به ما حسودی می‌کردند و ما در جهان از نظر رشد اقتصادی اول شدیم.»

روحانی در این جلسه با فریاد آمریکا را قاتل هزاران و صدها هزار انسان خواند و گفت اگر منطقه ناامن شود به ضرر همه خواهد بود، شامل آمریکا و اروپا. به ادعای او، امروز سربازان آمریکایی در ناامنی هستند و فردا ممکن است سربازان اروپایی در ناامنی باشند. روحانی هم مانند دیگر مقامات تهران، امریکا را عامل همه مشکلات و ناامنی‌ها در منطقه معرفی کرد و گفت کشورهای منطقه برای خروج نیروهای آمریکایی متحد شوند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی در مورد ابراز نگرانی از کنار گذاشته شدن تعهدات برجامی را لاطائلات خواند و آنها را به بازگشت به برجام دعوت کرد.

او خطاب به بوریس جانسون گفت: می‌گویند برجام را بگذارید کنار، طرح ترامپی را اجرا کنید، شما کجا توانسته‌اید کاری کنید؟

نخست‌وزیر بریتانیا روز گذشته به بی‌بی‌سی گفت که زمان آن رسیده که برجام با توافق ترامپ جایگزین شود.

روحانی گفت بیایید مشکلات بزرگ اخیر را به یک تصمیم بزرگ به اسم آشتی ملی تبدیل کنیم. بیایید همه با هم آشتی کنیم. این انتخابات (انتخابات مجلس) و ۲۲ بهمن می‌تواند قدم اول این حرکت باشد.

رئیس‌جمهور ایران در شرایطی از انتخابات و تهدید آمریکا و اروپا سخن می‌گوید که تنها یک هفته قبل یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ مسافر به گفته ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی بر اثر خطای انسانی و به کار افتادن سیستم پدافندی سرنگون شده است. همه خدمه و مسافران این پرواز جان باختند و مقامات تهران تا سه روز حقیقت را انکار می‌کردند. دولت روحانی می‌گوید که تا عصر جمعه از اصابت موشک به این هواپیما خبر نداشته است. روحانی امروز گفت، مردم باید بفمهمند که قصد پنهان‌کاری وجود نداشته، بلکه حادثه باورکردنی نبوده است. او همچنین گفت که در فضای تامین امنیت این اشتباه رخ داده و نباید نیروهای مسلح را تضعیف کرد.

 از روز شنبه مردم در اعتراض به سرنگون کردن هواپیمای مسافربری و دیگر سیاست‌های حکومت در خیابان‌ها هستند و نیروهای امنیتی آنها را سرکوب می‌کنند. 

بیشتر از