عفو بین‌الملل به طالبان: زنان معترض را آزاد کنید

طالبان با توسل به اسلحه اعتراض‌های خیابانی زنان را سرکوب می‌کنند

سازمان عفو بین‌الملل جمعه ۲۶ آبان (۱۷ نوامبر) به بازداشت پریسا آزاده، فعال حقوق زنان در افغانستان، واکنش نشان داد.

عفو بین‌الملل در یادداشتی در شبکه ایکس، بازداشت این معترض به‌دست نیروهای طالبان را «خودسرانه» توصیف کرد.

این سازمان گفت: «پریسا آزاده و دیگر فعالان حقوق زنان و صداهای مخالف، از جمله منیژه صدیقی، ژولیا پارسی، ندا پروانی، و رسول پارسی، باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شوند.» 

این سازمان گفت ادامه محدودیت‌های گسترده طالبان و سرکوب غیرقانونی حقوق زنان و دختران می‌تواند جنایت علیه بشر و آزار و اذیت جنسیتی تلقی شود.

در بیانیه این نهاد آمده است: «عفو بین‌الملل بار دیگر درخواستش را برای ایجاد یک سازوکار پاسخگویی بین‌المللی مستقل برای جمع‌آوری و حفظ شواهد جنایت بر اساس قوانین بین‌المللی به‌منظور پاسخگو کردن افراد مسئول تکرار می‌کند.» 

منابع آگاه گفته‌اند که پریسا آزاده، عضو جنبش زنان افغانستان برای عدالت و آزادی، از منطقه دشت‌برچی در غرب شهر کابل، سه‌شنبه این هفته به‌دست نیروهای استخبارات (اطلاعات) طالبان بازداشت شده است. 

این منابع افزوده‌اند که محل نگهداری این فعال زن اعلام نشده است.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازداشت پریسا آزاده، زن معترض، با موجی از انتقادها از حکومت طالبان مواجه شده است.

نصیراحمد فایق، سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل متحد، در حساب کاربری‌اش در شبکه ایکس نوشت که بازداشت خانم آزاده در حکومت طالبان در تضاد با ارزش‌های اسلامی و فرهنگی و اصول اولیه حقوق‌ بشر و آزادی است.

او خواستار آزادی همه فعالان حقوق زن و حقوق بشر از زندان‌های طالبان شده است.  

بیش از دو سال از عمر حکومت مجدد طالبان در افغانستان می‌گذرد. در این مدت، طالبان کوشیده‌اند هر نوع اعتراض زنان به منع کار و آموزش زنان را سرکوب کنند.

طالبان با توسل به اسلحه اعتراض‌های خیابانی زنان را سرکوب می‌کنند. شماری از این معترضان زندانی شده‌اند و ادعاهایی در مورد شکنجه این زندانیان و بدرفتاری با آن‌ها مطرح شده است. 

حکومت طالبان اجازه برپایی تجمع و راه‌پیمایی به مخالفان‌ نمی‌دهد و به‌صراحت تاکید کرده‌ است که هیچ فرد یا گروهی اجازه ندارد در تجمع‌های اعتراض‌ به آن‌ها شرکت کند و کسانی که به این دستور عمل نکنند بازداشت می‌شوند.  

در دوره حکومت مجدد طالبان، به‌رغم تمام محدودیت‌ها و فشارهای طالبان، اعتراض زنان همچنان در داخل افغانستان ادامه دارد. زنان معترض طالبان را به نقض حقوق‌ بشر و اعمال آپارتاید جنسیتی متهم می‌کنند و از جامعه جهانی می‌خواهند که فشار بر این گروه را بیشتر کند.