پنتاگون مقصد نیروهای اعزامی به خاورمیانه را فاش نمی‌کند

جزئیات گسترش سریع حضور نیروهای آمریکایی در منطقه و محل استقرارشان مشخص نیست

در پی حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، آمریکا هزاران نیروی نظامی به خاورمیانه اعزام کرده اما پایگاه‌های نظامی محل استقرار نیروهایش یا حتی نام کشورهای میزبان را فاش نکرده است‌.

به نوشته اینترسپت، با وجود اینکه افزایش حضور و تحرکات آمریکا به تشدید تنش با جمهوری اسلامی دامن می‌زند، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از افشای محل پایگاه یا تایید افزایش نیروهای نظامی به دلایل سیاسی اجتناب می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بروس ریدل، عضو ارشد موسسه بروکینگز، به اینترسپت گفت: «مجموعه‌ای از عوامل دارد آمریکا و ایران را به سمت درگیری نظامی مستقیم سوق می‌دهد، از جمله افزایش نیروها، اقدام‌های تلافی‌جویانه نیروهای آمریکا در سوریه، و تحریکات نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی. موقعیت خطرناکی است.»

در حالی که آمریکا به سمت جنگ منطقه‌ای احتمالی با جمهوری اسلامی می‌رود، دولت آمریکا محل استقرار نیروهایش در خاورمیانه را علنی اعلام نکرده است.

بنا بر اعلام پنتاگون، از ۱۷ اکتبر تاکنون، نیروهای آمریکا در عراق و سوریه هدف ۵۵ حمله قرار گرفته‌اند که ۵۹ مجروح در پی داشته است.

کارشناسان معتقدند استقرار نیروهای آمریکایی در منطقه احتمالا نه تنها جلو حملات جمهوری اسلامی را نمی‌گیرد، بلکه ممکن است حملات را افزایش دهد.

پل پیلار، عضو موسسه کویینسی، به اینترسپت گفت: «افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه خطر درگیری نظامی با جمهوری اسلامی را تشدید می‌کند زیرا به‌معنای نقاط برخورد خصمانه بیشتر بین نیروهای آمریکایی و عناصر مسلح متحد جمهوری اسلامی است. همان‌طور که در مورد عوامل نظامی آمریکا در عراق و سوریه رخ داد، چنین حضوری کمتر اثر بازدارندگی دارد و بیشتر به‌منزله هدفی راحت و مناسب برای هر کسی است که می‌خواهد به آمریکا حمله کند.»

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، در نشستی مطبوعاتی در اکتبر گفت محل استقرار نیروهای آمریکایی در خاورمیانه افشا نمی‌شود.

او در پاسخ به خبرنگاری که پرسید «می‌توانیم بگوییم در کشورهای عربی یا منطقه خلیج فارس است؟»، گفت «بله، نمی‌توانم وارد جزئیات مکانی مشخص شوم».

الیاس یوسف، تحلیلگر پژوهشی «برنامه دفاع متعارف» در مرکز استیمسون، گفت: «واشنگتن سعی دارد برای کشورهای میزبان مقداری فضای انکار موجه باقی بگذارد، آن هم زمانی که همکاری با آمریکا مسئولیت سیاسی دارد.»

به‌رغم پنهانکاری‌ها، عکس‌هایی که وزارت دفاع منتشر کرده است و هواپیماهای اف‌‌ـ‌۱۵ را نشان می‌دهد که در «مکانی نامشخص» فرود می‌آیند به‌سرعت مکان‌یابی جغرافیایی شد و به نظر می‌رسد پایگاه هوایی «موفق سلطی» در اردن باشد.

اقدام‌های آمریکا در زمینه جنگ اسرائیل در نوار غزه تا حد زیادی محرمانه بوده است. اطلاعات چندانی در مورد میزان و ماهیت تسلیحاتی که آمریکا در اختیار اسرائیل قرار داده است در دست نیست.

اما حتی پیش از جنگ غزه، حضور آمریکا در پایگاه موفق سلطی رو به افزایش بود. در دسامبر ۲۰۲۱، پنتاگون امکانات این پایگاه هوایی را ارتقا داد تا به پایگاهی دائمی‌تر برای نیروهای آمریکایی در منطقه تبدیل شود.