گاردین به‌دنبال جلب توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی، نامه بن لادن را حذف کرد

«نامه به آمریکا» نوشته بن‌لادن، روز سه‌شنبه ۱۴ نوامبر، در حساب‌های فعال در تیک‌تاک به اشتراک گذاشته شد و بحث‌های داغی را درباره حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ کنونی اسرائیل علیه حماس به راه انداخت

بن لادن، رهبر القاعده که در سال ۲۰۱۱ در محل اختفا در پاکستان به دست نیروهای آمریکایی کشته شد- AL JAZIRA TV/AFP

روزنامه بریتانیایی گاردین متن جنجالی «نامه به آمریکا» نوشته اسامه بن‌لادن، مغز متفکر حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر ایالات متحده را به دنبال جلب توجه کاربران رسانه‌های اجتماعی، از پایگاه اینترنتی خود حذف کرد. شماری از کاربران جمله‌هایی از این نامه را استخراج و در رسانه‌های اجتماعی بازنشر کرده بودند.

شبکه خبری فاکس نوشت: «روزنامه چپ‌گرای گاردین نامه ضدآمریکایی و یهودی‌ستیزانه بن‌لادن را از سال ۲۰۰۲ در وب‌سایت خود منتشر کرده بود و اولین پیشنهاد موتور جست‌وجوی گوگل درباره آن بود. اما گاردین پس از اوج‌گیری بازدید‌ها نامه بن‌لادن را حذف کرد.» 

یک سخنگوی گاردین در‌این‌باره به شبکه خبری فاکس گفت: «متن نامه که ۲۰ سال پیش روی وب‌سایت ما منتشر شد، بدون آن‌که در پیش‌زمینه جامع مورد بررسی قرار گیرد به‌طور وسیع در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. از همین رو تصمیم به حذف آن گرفتیم تا خوانندگان را به مقالات خبری هدایت کنیم که در یک زمینه درست بررسی شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر القاعده در نیویورک حدود سه هزار نفر کشته و هزاران نفر مجروح شدند. 

«نامه به آمریکا» بن‌لادن، روز سه‌شنبه ۱۴ نوامبر، در حساب‌های فعال در تیک‌تاک به اشتراک گذاشته شد و بحث‌های داغی را درباره حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ کنونی اسرائیل علیه حماس به راه انداخت. این در حالی است که جوانان در سراسر آمریکا برای توقف جنگ غزه در راهپیمایی‌های متعدد شرکت کرده‌اند.  

بخش‌هایی که گاردین منتشر کرده بود شامل تکه‌ای استخراج‌شده از نامه بن‌لادن است که می‌گوید: «ایالات متحده به دلیل حمایت از اسرائیل، در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ هدف حمله قرار گرفت».

بن‌لادن در «توجیه حمله‌های القاعده به آمریکا» در این نامه که «خطاب به مردم آمریکا» نوشته شده است، می‌نویسد: «چون شما به ما حمله کردید و شما به ما در فلسطین حمله کردید.»

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «فلسطین از بیش از ۸۰ سال پیش، تحت اشغال نظامی است. بریتانیا با حمایت و کمک شما فلسطین را به یهودیانی داد که طی ۵۰ سال سرکوب، ظلم، جنایت، قتل، تخریب و  بدبختی آن را اشغال کرده‌اند.»

بن‌لادن در این نامه همچنین تاسیس اسرائیل را «یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌ها» می‌خواند و خطاب به آمریکا می‌‌نویسد که «شما رهبران جنایتکاران»ید. او تهدید می‌کند «تک‌تک کسانی که دستشان به این جرم آلوده است باید مجازات شوند و بهای سنگین بپردازند.» 

بن‌لادن عاقبت پس از ۱۰ سال اختفا در سال ۲۰۱۱ به دست تفنگداران دریایی آمریکایی در پاکستان کشته شد. او در این نامه وعده انتقام می‌دهد و می‌گوید: «یهودیان اقتصاد و رسانه‌ها و سیاست جهان را در کنترل دارند.»

فاکس‌ همچنین به نقل از یک سخنگوی تیک‌تاک نوشت: «محتوای نامه فوق، ناقض قوانین این رسانه درباره حمایت از تروریسم است.» او همچنین گفت: «‌تیک‌تاک هرگونه محتوای نامه بن‌لادن را حذف می‌کند و درباره منشا راه یافتن آن به تیک‌تاک تحقیق می‌کند.»

پیوندهای اصلی در وب‌سایت گاردین با بیانیه‌ای جایگزین شد که می‌گوید «بدون متن کامل» به اشتراک گذاشته شده است. این صفحه قبلا سندی را نشان می‌داد که ترجمه متن کامل «نامه به مردم آمریکا» از اسامه بن‌لادن بود.

پیام بن‌لادن یک سال پس از ۱۱ سپتامبر منتشر شد، و مخالفت او با فعالیت‌های غرب در کشورهای مسلمان را بازتاب می‌دهد و رویکرد ایالات متحده را در مورد سرزمین‌های فلسطینی محکوم می‌کند. 

این نامه همچنین غرب را به «دروغگویی و بی‌اخلاقی و بی‌بندوباری» متهم می‌کند و استدلال می‌کند که حملات علیه غیرنظامیان و ایالات متحده بر این اساس موجه بوده است. 

چند رسانه نیز منشا بازنشر و حملات کاربران به آمریکا را ویدیویی که یک کاربر شناخته‌شده تیک‌تاک با ۱۲ میلیون دنبال‌کننده منتشر کرد، اعلام کرده‌اند. 

این کاربر مخاطبانش را به خواندن نامه دو صفحه‌ای بن لادن فراخوانده بود.