هشدار فرانسه به جمهوری اسلامی: اگر درگیری‌های غزه گسترش یابد مسئولیت سنگینی خواهید داشت

وزیر امور خارجه فرانسه خواهان آزادی چهار شهروند فرانسوی زندانی در ایران شد

کاترین کولونا، وزیر امور خارجه فرانسه، گفت در جریان دیدارش با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به او هشدار داده است که اگر درگیری‌های فعلی میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در نوار غزه گسترش یابد، حکومت ایران مسئولیت سنگینی خواهد داشت.

امیرعبداللهیان پیش‌تر گفته بود در صورت تداوم حملات اسرائیل در نوار غزه، گسترش درگیری‌ها اجتناب‌ناپذیر است.

وزیر امور خارجه فرانسه همچنین در جریان دیدارش با امیرعبداللهیان در ژنو، خواهان آزادی چهار شهروند فرانسوی شد که همچنان در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌ سر می‌برند. وضعیت این افراد در زندان‌های جمهوری اسلامی «بسیار نگران‌کننده» توصیف شده است.

هم‌زمان خبرگزاری‌های داخلی ایران به‌نقل از امیرعبداللهیان نوشتند گفت‌وگو‌های روز پنجشنبه‌ او با وزیر امور خارجه فرانسه در ژنو «صریح» بوده و او خطاب به همتای فرانسوی‌اش گفته‌ است: «شما نمی‌توانید کنار آمریکا، فقط از اقدام حماس سخن بگویید، حماس از نظر ما یک جریان و حرکت فلسطینی آزادی‌بخش در مقابل اشغالگری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری فرانسه نیز به‌نقل از منابع خود نوشت لحن گفت‌وگوی کولونا با امیرعبداللهیان «قاطع» بوده است و او خطاب به وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تاکید کرده که حملات مرگبار هفتم اکتبر حماس به اسرائیل باید «با نهایت قاطعیت از سوی همه» محکوم شود و در این زمینه هیچ ابهامی وجود ندارد.

در این میان، وب‌سایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی محور گفت‌وگوهای امیرعبداللهیان با همتای فرانسوی‌اش را تنها بررسی «تحولات جاری در نوار غزه و راه‌های پایان دادن به آن‌» عنوان کرد.

خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش خود، به‌نقل از بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه نوشت کاترین کولونا در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان از او خواسته است تا چهار شهروند فرانسوی که همچنان در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌سر می‌برند آزاد شوند.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه به نام یا زمان بازداشت این فرانسوی‌ها در ایران اشاره‌ای نشده، اما بازداشت آن‌ها «خودسرانه» توصیف و تاکید شده که وضعیت آن‌ها در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌شدت نگران‌کننده است.

در گزارش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی و رسانه‌های داخلی ایران هیچ اشاره‌ای به سایر موضوع‌های مطرح شده در دیدار روز پنجشنبه امیرعبداللهیان و کاترین کولونا نشده است. 

هم‌زمان جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت آمریکا رهبران چین را تشویق می‌کند تا از ارتباطات خود با مقام‌های جمهوری اسلامی استفاده کنند تا مانع گسترده‌تر شدن جنگ در خاورمیانه شوند.

او گفت:«مایل هستیم تا چینی‌ها تا به ایرانی‌ها یادآور شوند که ما نمی‌خواهیم شاهد تعمیق یا تشدید درگیری در منطقه باشیم.»

پیشتر هم یک مقام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفته بود که در دیدار روز چهارشنبه جو بایدن و شی جینگ پین، روسای جمهوری آمریکا و چین، 

قام ارشد آمریکایی به خبرنگاران گفت که این دو رهبر در مورد بحران رو‌به‌گسترش خاورمیانه نیز گفت‌وگو کردند و بایدن از چین خواست با ایران برخورد کند و از تهران بخواهد از اقدام‌های تحریک‌آمیز اجتناب کند.

به گفته این مقام آمریکایی، مقام‌های چین هم به طرف آمریکایی گفتند که با ایران در مورد خطرهای منطقه‌ای گفت‌وگو کرده‌اند.

بیشتر از جهان