وزیر آموزش و پرورش اسرائیل می‌گوید همجنسگرایی غیرطبیعی است

همکاران رافائل پرتز در کابینه اسرائیل او را محکوم کرده‌، خواستار استعفای وی شده‌اند

پرتز، ماه ژوئن مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را در دولت نتانیاهو برعهده گرفت-MENAHEM KAHANA / POOL / AFP

وزیر آموزش و پرورش اسرائیل با بیان تلویحی این‌که دگرجنس‌گرا نبودن رفتاری غیرطبیعی و ناسالم است، خشم عمومی را برانگیخته است.

رافائل پرتز، که یک خاخام ارتدکس است، در پاسخ سؤال روزنامه یدیعوت اخرونوت مبنی بر اینکه اگر یکی از فرزندانش گرایش جنسی متفاوتی داشته باشد چه کار خواهد کرد، گفت «شکر خدا، فرزندان من به شکلی طبیعی و سالم بزرگ شده‌اند. آنها زندگی خود را بر اساس ارزشهای یهودی بنا نهاده‌اند. من ذهنم را درگیر «اما و اگر» نمی‌کنم». این سخنان وی خشم همکارانش را برانگیخته است و اخیرا برخی خواستار استعفای وی شده‌اند. 

پرتز که رهبر حزب یهودیان ارتدکس، معروف به «خانه یهودی» است، در ماه ژوئن مسئولیت وزارت آموزش و پرورش را در دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو برعهده گرفت.

یک ماه بعد، که او از اعتقاد خود به روش درمانی برای تغییر گرایش همجنسگرایان صحبت کرد و اذعان کرد که این روش را روی یکی از دانشجویانش امتحان کرده است، صدها معترض خواستار استعفای وی شدند.

به دنبال اعتراض بین‌المللی و نکوهش وی از سوی نتانیاهو، او گفت که سخنانش را خارج از متن نقل و تفسیر کرده‌اند و توضیح داد که در گذشته دانشجویانش را به این افراد درمانگر ارجاع داده و معتقد است «این امکان وجود دارد» که با استفاده از این روشها گرایش جنسی افراد را تغییر داد، اما از آن حمایت نمی‌کند.

امیر اوهانا، وزیر دادگستری، که فرزند همجنسگرا دارد، سخنان اخیر همکار خود در کابینه اسرائیل را محکوم کرد و افزود که این اولین بار نیست که وی این سخنان ناپسند را بیان می‌کند، و این سخنان منعکس‌کننده موضع دولت نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوهانا گفت: «سخنان وی براساس آگاهی و حقایق نیست، و ریشه در تعصب دارد. من در یک خانواده سالم، خوب و پر محبت بزرگ شدم، همانگونه که فرزندانم و فرزندان بسیاری از دگرباشان در نقاط مختلف کشور، از همه طیف‌های سیاسی، در چنین خانواده‌هایی بزرگ شده‌اند.»

به دنبال سخنان پرتز، روز یکشنبه برخی از مناطق اسرائیل فی‌البداهه در مدارس کلاسهایی برای ترویج فرهنگ تحمل دیگران برگزار کردند.

امیر کوخاوی، شهردار شهر هود هشارون در نزدیکی تل‌آویو در این باره اظهار داشت «من در سیستم آموزشی منطقه برنامه‌ای برای ترویج دمکراسی، برابری، پذیرفتن دیگران و قبول تفاوت‌ها، به طور خلاصه، هرچیزی که مخالف افکار خاخام رافائل باشد، خواهم گنجاند.»

هاآرتص، قدیمی‌ترین روزنامه اسرائیل در سرمقاله‌ای تحت عنوان «وزیر جهل» با بیان اینکه دیدگاه‌های پرتز با نقش او در دولت سازگاری ندارد، خاطرنشان کرده است که «سیستم آموزش و پرورش کل جامعه اسرائیل را شکل می‌دهد. جهان‌بینی تنگ‌نظرانه و جاهلانه پرتز از او به عنوان وزیر آموزش و پرورش سلب صلاحیت می‌کند.»

پرتز همچنین در مصاحبه‌ای گفته است که خانواده معیار در اسرائیل از یک مرد و یک زن تشکیل می‌شود. او همچنین خواستار این شده که کرانه باختری ضمیمه اسرائیل شود و به فلسطینی‌هایی که در آنجا زندگی می‌کنند حداکثر حق رأی در انتخابات محلی داده شود.

علاوه بر این، گفته است ترجیح می‌دهد به آفریقایی‌ها پناهندگی ندهد چون به گفته او آنها «طرز فکر خاص خودشان را داردن و به کشور خودشان تعلق دارند. ما دولتی یهودی هستیم.»

پس از آنکه پرتز، علی‌رغم سخنانش در مورد روش درمان همجنسگرایان، توانست سمت خود را به عنوان وزیر حفظ کند، شهردار تل‌آویو تأکید کرد که این سخنان نباید نادیده گرفته شوند.

رون هولدای گفت «پرتز فکر می‌کند خدا به او صلاحیت این را داده که تصمیم بگیرد چه چیزی طبیعی است یا چه چیزی هنجار و معیار است. ما هیچ راهی جز مبارزه برای ارزشها و اصول خود نداریم. ما جامعه‌ای دمکراتیک هستیم که در آن شهروندان حق دارند یاد بگیرند، بدانند و تصمیم بگیرند که چه چیزی معیار و هنجار است یا چه چیزی طبیعی است.»

چند هفته دیگر اسرائیل سومین انتخابات خود را در کمتر از یک سال برگزار خواهد کرد. باید منتظر ماند و دید که آیا سخنان پرتز بر سهم حزب وی از آرا و توان آن برای ایجاد ائتلاف‌های انتخاباتی تأثیر خواهد گذاشت یا خیر.

گزارش بیشتر از رویترز

© The Independent