کتابی برای راهنمایی گام به گام شکست ترامپ

«طرحی برای نجات آمریکا از ترامپ و نجات دموکرات‌ها از خویشتن»

ویلسون که به اندازه کافی خواننده را می‌ترساند، ادامه کتاب را وقف توضیح راه‌حل‌هایی برای اجتناب از این سرنوشت می‌کند - Brad Barket / AFP

ریک ویلسون که خود را در رسانه‌ها «روی برگردانده از حزب جمهور‌ی‌خواه»  توصیف می‌کند کتاب اخیر خود با نام «اقدام علیه شر: طرحی برای نجات آمریکا از ترامپ و نجات دموکرات‌ها از خویشتن» (Running Against The Devil: A Plot to Save America From Trump – And Democrats From Themselves) را این گونه آغاز می‌کند که از خوانندگان می‌خواهد خود را به عنوان برنامه‌ریز نامزد ریاست جمهوری حزب دموکرات در ده ماه بعد، تصور کنند.

بعدازظهر ۳ نوامبر ۲۰۲۰ است و احساس اعتماد به  نفس بر دفتر مرکزی کارزار انتخاباتی حاکم است. دموکرات‌ها مصمم به بردن کاخ سفید، غلبه بر دونالد ترامپ و ثبت آن در تاریخ هستند چرا که نامزد ایشان کارزاری ترقی‌خواهانه و شجاعانه را پیاده کرده و توانسته رئیس جمهور حاکم را در هر سه مناظره انتخاباتی شکست دهد.

اما با شروع اعلام نتایج دوباره همان حس غریب و ناخوشایند قدیم بر دفتر مرکزی کارزار حاکم می‌شود چرا که رئیس جمهور با اختلافی اندک برنده ایالت‌های بنفش یکی پس از دیگری می‌شود. [ایالات بنفش یا چرخشی اشاره به ایالاتی دارد که به طور حتم آبی (دموکرات) یا قرمز (جمهوری‌خواه) رای نمی‌دهند و در هر انتخابات بین این دو حزب در چرخش هستند.] ویلسون می‌نویسد تمام آن طرح‌های ترقی‌خواهانه که پیروز قطعی دور مقدماتی انتخابات بود با استفاده از پیامی «فرقه‌گرایانه، نژادپرستانه، و بی‌نهایت احمقانه» اما با بازگویی «ساده، مدام و مکرر» آن توسط ترامپ، تبدیل به «سلاحی شده‌ که برای زدن گردن شما استفاده می‌شود.» پیام‌هایی نظیر «ساختن دیوار، دوباره بی‌نظیر کردن امریکا، قضات فدرال، سوسیالیسم و انتقام‌جویی». 

برای دموکرات‌ها این یک داستان وحشتناک است که به هر کسی که در کارزار ۲۰۱۶ هیلاری کلینتون کار کرده است، احساس غریب آن موقع را می‌دهد و هرکسی جز هواداران پر و پا قرص ترامپ را بی‌نهایت مضطرب خواهد کرد.

با این وجود، خوشبختانه، ویلسون برای دموکرات‌ها نوشدارویی دارد، حتی اگر دید دموکرات‌هایی که سال‌ها تلاش وی برای شکست بهترین و درخشان‌ترین ایشان از طریق تبلیغات تلویزیونی به شدت کارآمد او را به یاد دارند به این نوشدارو مانند نقطه نظر دکتری از قرن بیست و یکم درباره دارویی از قرن نوزدهم باشد.

اما تمایل حزب جمهوری‌خواه به ترامپ حتی برای استاد سیاست تاریکی مانند ویلسون نیز بیش از اندازه بود چرا که او در این باره توضیح می‌دهد دیگر از «مهارت‌های منحصر به فرد» خویش برای خدمت به جمهوری‌خواهان استفاده نمی‌کند چرا که حزبی که او روزی عاشقش بوده اکنون «از دست رفته است.»

گرچه اکثر مشاوران و اعضای حزب جمهوری‌خواه که سابقا مخالف ترامپ بودند با پیروزی غیرمنتظره وی به دامان حزب بازگشتند، ویلسون اما قلم اسیدی خویش را که روزی علیه دموکرات‌ها استفاده می‌کرد، علیه حزب سابق خویش و رئیس جمهوری که رهبری آن را عهده‌دار است، به کار بست. او حتی از مهارت‌های تبلیغ‌سازی خویش بهره جست تا یک دموکرات، داگ جونز از ایالت آلاباما، را در انتخابات سنا پیروز کند تا از روی مور، که متهم به رفتار نامناسب جنسی با دختران نوجوان شده بود، در پیروزی و نشستن بر کرسی سابق (و احتمالا آینده) جف سشنز، دادستان کل وقت ایالات متحده جلوگیری کند.

مخاطبانی که از خواندن کتاب اول ویلسون با نام «هرچه ترامپ لمس کند می‌میرد» (Everything Trump Touches Dies) لذت بردند، از سبک مطایبه‌آمیز وی در این کتاب هم خشنود خواهند شد. این کتاب که بیش از ۳۰۰ صفحه دارد نیز پر است از جوک و شوخی‌هایی قوی و به شدت خنده‌دار که باعث شده او تبدیل به مهمانی محبوب در برنامه‌های تلویزیونی و ستون‌نویسی پرمخاطب در روزنامه‌های عصر ترامپ شود.

اما در حالی که کتاب اول وی صرفا مجموعه‌ای مخلوط از مشاهدات وی درباره ۴۵مین رئیس جمهور ایالات متحده و افراد و مشاوران پیرامون وی بود، کتاب اقدام علیه شر احساس ضرورت را به خواننده القا می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ربع اول کتاب مانند نشستن در برابر دکتری است که به مریضش می‌گوید اگر ورزش نکرده و به تناسب اندام دست نیابد، بیشتر از ۱۰ سال زنده نخواهد ماند، یا مانند برنامه «بی‌درنگ ترساندن» نوجوانان دردسرساز. [برنامه بی‌درنگ ترساندن نوجوانان (scared straight programme) معمولا توسط والدین با هماهنگی با نیروی پلیس و معلمان مدرسه انجام می‌پذیرد تا با ترساندن نوجوانان دردسرساز با مجازات و زندان از قدم گذاشتن ایشان در راه جرم و جنایت جلوگیری شود.] این صفحات کتاب، تصویری است از تمام وحشتی که در انتظار دموکرات‌ها است اگر در محدود کردن ریاست جمهوری ترامپ به یک دوره شکست بخورند.

ویلسون که به اندازه کافی خواننده را می‌ترساند، ادامه کتاب را وقف توضیح راه‌حل‌هایی برای اجتناب از این سرنوشت می‌کند. این کتاب پر است از توصیه‌هایی که ویلسون به موکل خود می‌دهد، برای مثال یک نامزد ریاست جمهوری دموکرات، که چگونه با اجتناب از خطاهای سهوی برنده انتخابات ماه نوامبر باشد و چگونه با مبارزه علیه خط مشی خشن و جنگ‌طلبانه جمهوری‌خواهان که توسط ویلسون و همکاران سابق‌اش طراحی شده و باعث غلبه ایشان بر برترین‌های حزب دموکرات در طول سالیان گذشته شده است، پیروز میدان شود.

این کتاب راهنمایی گام به گام برای شکست ترامپ است که توسط «جمهوری‌خواهی نوشته شده است که می‌داند چرا و چگونه دموکرات‌ها اغلب مغلوب انتخابات‌های بزرگی هستند که می‌بایست برنده آن می‌بودند.»

و ویلسون تمام آن را فصل به فصل توضیح می‌دهد، او خط بطلانی بر افسانه‌ها، آرزوها و رویاهایی می‌کشد که باعث شکست نامزدهای سابق دموکرات در دستیابی به کسب نمایندگی این حزب برای رقابت در انتخابات ماه نوامبر شده است.

توصیه وی به مذاق کسانی که طرفدار برنی سندرز و الیزابت وارن در حزب دموکرات هستند خوش نخواهد آمد. ولی دست آخر نمی‌توان این توصیه‌ها را به چالش کشید.

ویلسون تجربه خویش را ارائه می‌دهد که پر است از شکست دموکرات‌ها در بسیاری از انتخابات‌های خیلی نزدیک در سال‌های گذشته و دستورالعملی را پیشنهاد می‌دهد که تجربه خویش را ثابت می‌کند. وی یک فصل کتاب را کاملا به این اختصاص داده که توضیح دهد کارزار ترامپ دقیقا چگونه از بهترین نیات حزب دموکرات بهره خواهد جست تا آنها را علیه ایشان به کار بندد.

آن دسته از کسانی که هنوز می‌پندارند سیاست یک ورزش و رقابت میان دو گروه با نیاتی کاملا خوب است که بر سر موضوعات با هم اختلاف نظر دارند، کسی نظیر جو بایدن، نیز به همین منوال از حمایت رک ویلسون از سبک واقعی سیاست جا خواهند خورد که به تعبیر او کارزاری است بیشتر شبیه فیلم «بازی‌های گرسنگی» (The Hunger Game) تا سریال «بال غربی» (The West Wing).

اما هر دموکراتی که به دنبال شکست دونالد ترامپ است، یا واقعا هر دموکراتی که به دنبال شکست هر جمهوری‌خواهی است، یا هر کسی که صرفا از مطالعه و آموختن بیشتر درباره نحوه عملکرد واقعی سیاست لذت می‌برد، از خواندن کتاب دوم ویلسون نیز بسیار خرسند خواهد شد. دست آخر، این بهترین معامله موجود در شهر است، کارزارهای پولدار و موفق مبالغی هنگفت به ویلسون پرداخته‌اند تا از توصیه‌های او که در کتاب اقدام علیه شر برمی‌شمارد، برخوردار شوند ولی شما می‌توانید این کتاب را به قیمت عالی ۳۷ دلار، یا معادل آن، خریداری کنید، پس از آن خردمندانه استفاده نمایید.

اقدام علیه شر: طرحی برای نجات امریکا از ترامپ و نجات دموکرات‌ها از خویشتن، نوشته ریک ویلسون توسط انتشاراتی کراون فروم (Crown Forum) در ایالات متحده و گروه انتشاراتی بانتام دل (Bantam Dell Publishing Group) در بریتانیا در ۱۴ ژانویه منتشر شد.

© The Independent