رهبران گروه حماس چه کسانی‌اند؟‌

با تشدید «فشار» اسرائیل بر حماس، گویا یحیی سنوار، رهبر این گروه، در پناهگاهی پنهان شده است

محمد ظیف، خالد مشعل، مروان عیسی، اسماعیل هنیه و یحیی سنوار از رهبران حماس ـ @IndypendentPersian

نیروهای اسرائیلی که برای محو حماس از روی زمین سوگند یاد کرده‌‌اند، اینک می‌گویند که به مرکز شهر غزه رسیده‌اند؛ جایی که گویا رهبران حماس پنهان شده‌اند.

با تشدید «فشار» ارتش اسرائیل بر حماس، توجه اینک به شناسایی رهبر این گروه معطوف شده است.

ایندیپندنت مشخصات برخی از مقام‌های عالی‌رتبه این گروه را جمع‌آوری کرده است که در ادامه می‌خوانید:

یحیی سنوار

یحیی سنوار، متواد ۱۹۶۲، عالی‌رتبه‌ترین شخص مسئول حمله غافلگیرانه هفتم اکتبر محسوب می‌شود که طی آن بیش از هزار و ۴۰۰ شهروند اسرائیل، از جمله زنان، کودکان و سالمندان، کشته شدند.

او در سال ۱۹۸۸ به اتهام طراحی آدم‌ربایی و کشتن دو سرباز اسرائیلی و قتل چهار فلسطینی مظنون به همکاری با اسرائیل، به چهار بار حبس ابد محکوم شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌منزله بخشی از توافق مبادله زندانیان مهم که به آزادی هزار و ۲۰۷ فلسطینی در ازای آزادی گیلعاد شلیط، سرباز اسرائیلی، انجامید، سنوار را پس از گذراندن ۲۲ سال حبس، آزاد کرد.

سنوار به زبان عبری مسلط است و در ۲۰۱۷ بعد از [طی] فرایند گزینش محرمانه، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه شد.  

آن هنگام، یکی از مقام‌های سابق سازمان اطلاعات اسرائیل درباره او گفت که دستیابی به هر تفاهمی با او «بسیار دشوار» است و او برای انجام حملات تروریستی «به هرکاری از  دست می‌زند».

اسماعیل هنیه

اسماعیل هنیه، رهبر کل حماس، نیز متولد ۱۹۶۲ است و پیش‌بینی می‌شود که در سراسر خاورمیانه و ترکیه میلیاردها دلار دارایی داشته باشد.

او از حامیان احمد یاسین، بنیانگذار حماس، بود که در حمله هوایی ۲۰۰۴ کشته شد. پیش‌تر، در جریان نخستین انتفاضه در ۱۹۸۹، اسرائیل هنیه را به زندان انداخت.

او پس از پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی غزه در ۲۰۰۶ – یک سال پیش از آنکه این گروه شبه‌نظامی اسلامگرا کنترل غزه را از نیروهای رقیب (سازمان فتح به رهبری محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطینی) بگیرد - «نخست‌وزیر» این دولت بود.  

او در ۲۰۱۷ به رهبری حماس برگزیده شد، سپس از منطقه گریخت و به‌تناوب در قطر و ترکیه زندگی کرد. وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا در ۲۰۱۸ هنیه را «تروریست» معرفی کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد ظیف

محمد ظیف، رهبر گردان‌های عزالدین قسام، شاخه مسلح حماس، است که حملات هفتم اکتبر علیه اسرائیل را انجام داد.

ظیف که اسرائیلی‌ها به او «گربه ۹ جان» می‌گویند، ناظر ساخت تونل‌های معروف حماس بود که امکان فرار از دست نیروهای اسرائیلی را برای اعضای سازمانش فراهم کرد.

فقط سه عکس از محمد ظیف وجود دارد. به گفته مقام‌ها، او در یکی از آن‌ها نقاب بر چهره دارد، عکس دوم قدیمی، و عکس سوم از سایه او است.

در جریان حمله نیروهای اسرائیلی به نوار غزه در ۲۰۱۴ ، همسر و دو فرزند ظیف کشته شدند. گفته می‌‌شود که او به دلیل جراحت برداشتن در چند سوءقصد، یک چشم و دست و پای خود را از دست داده و به‌سختی می‌تواند حرف بزند.

مروان عیسی

مروان عیسی که در ۱۹۶۵ در اردوگاه پناهندگان به دنیا آمد، معاون فرمانده گردان‌های عزالدین قسام است. نیروهای اسرائیلی او را به دلیل همکاری‌‌اش با حماس در جریان انتفاضه اول بین سال‌های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۳، پنج سال در بازداشت نگه‌داشتند.

سپس تشکیلات خودگران فلسطین او را در ۱۹۹۷ بازداشت کرد و تا ظهور انتفاضه دوم در ۲۰۰۰، در زندان به سر برد.

چهره مروان عیسی تا ۲۰۱۱ شناخته شده نبود، تا اینکه در یک عکس گروهی در جریان استقبال از زندانیان مبادله‌شده، دیده شد.

گویا او در برنامه‌ریزی حمله به اسرائیل، از جمله تهاجم اخیر، نقش مهمی داشته است و در ۲۰۱۹ نیز وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا او را «تروریست جهانی مشخص‌شده ویژه» طبقه‌بندی کرد.

خالد مشعل

خالد مشعل در ۱۹۵۹ در کرانه باختری به دنیا آمد و یکی از بنیانگذاران حماس محسوب می‌شود. او در قطر زندگی می‌کند و در ۲۰۱۲ برای نخستین بار به غزه رفت.

سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل در ۱۹۹۷ به دستور مستقیم بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، سعی داشت زمانی که مشعل در اردن به سر می‌برد، او را ترور کند.

پس از ورود این دو مامور اطلاعاتی اسرائیلی به اردن با گذرنامه جعلی و مسموم کردن مشعل، مقام‌های اردن آنان را شناسایی و دستگیر کردند.

ملک حسین، پادشاه پیشین اردن، پادزهر ماده‌‎ای را که مشعل با آن مسموم شده بود، از نتانیاهو خواست. نخست‌وزیر اسرائیل تحت فشار بیل کلینتون، رئیس ‌جمهوری وقت ایالات متحده، [با این خواسته] موافقت کرد.  

© The Independent

بیشتر از جهان