همه سران حماس خارج از غزه‌اند؛ ارتش اسرائیل: یک چهارم رهبران در خاورمیانه پنهان شده‌اند

این افراد که در خارج از غزه به جمع‌آوری کمک‌های مالی و هدایت عملیات شبه‌نظامیان حماس می‌پردازند، همچنین نفوذ بسیاری در شورای این گروه دارند

اسماعیل هنیه-REUTERS/Aziz Taher

سازمان ضداطلاعات ارتش اسرائیل (آمان) روز دوشنبه ۱۵ آبان اعلام کرد که مقامات ارشد حماس همگی در خارج از نوار غزه زندگی و فعالیت می‌کنند. به گزارش اورشلیم‌پست، بنابر اعلام ارتش اسرائیل بیش از یک‌چهارم مقامات حماس از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه شبه‌نظامی همگی خارج از غزه و درکشورهایی چون «ایران، قطر، لبنان و ترکیه» فعالیت می‌کنند.
اسماعیل هنیه، که چندی پیش با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرد، رئیس دفتر سیاسی حماس است و در دوحه، پایتخت قطر فعالیت می‌کند.
مسئولیت‌های رهبری حماس در خارج از کشور به سه بخش کرانه باختری، نوار غزه و امور خارجه تقسیم می‌شود.
سازمان ضد اطلاعات ارتش اسرائیل اعلام کرد که بی‌وقفه در حال مکان‌یابی رهبران حماس است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


براساس این گزارش، برخی از رهبران حماس در کشورهایی فعالیت می‌کند که این گروه شبه‌نظامی در آن‌ها حضور رسمی ندارد.
این افراد که در خارج از غزه به جمع‌آوری کمک‌های مالی و هدایت عملیات شبه‌نظامیان حماس می‌پردازند، همچنین نفوذ بسیاری در شورای این گروه دارند. این شورا از نمایندگان سه شاخه عملیاتی حماس و همچنین نمایندگان شبه‌نظامیان فلسطینی محبوس در زندان‌های اسرائیل تشکیل شده است.
براساس این گزارش، رهبران حماس از جمله اسماعیل هنیه، خالد مشعل، رهبر سابق این گروه، موسی ابو مرزوق، معاون او و فتحی حماد وزیر امور داخلی شبه‌نظامیان حماس در نوار غزه از همین طریق قادرند امور روزانه غزه را «دستکاری» کرده و نیازهای اساسی غیرنظامیان این منطقه را به شبه‌نظامیان حماس وابسته کنند.
اورشلیم پست همچنین ماه گذشته گزارش داد که محمد قاسم صوالحه که پیشتر مسئول عملیات حماس در کرانه باختری بود، در لندن در یک خانه دولتی زندگی می‌کند.
صالح العاروری، معاون رهبر حماس هم که اکنون مسئول عملیات حماس در کرانه باختری است، در حال حاضر در لبنان فعالیت می‌کند.
به گفته ارتش اسرائیل، العاروری همراه با دیگر رهبران خارج از نوار غزه حماس، «فعالیت‌های این گروه شبه‌نظامی را علیه اسرائيلی و دیگر اهداف این گروه در کشورهای مسلمان و همچنین در جوامع مسلمان در کشورهای غربی، رهبری می‌کند».

بیشتر از جهان