اوچا: کمک‌هایی بین بیش از ۱۷۶ هزار نفر آسیب‌دیده از زمین‌لرزه توزیع شد

مریم به ایندیپندنت فارسی گفت که مادر و سه کودک برادرش شب‌ها کابوس زمین‌لرزه می‌بینند و ‏گاهی این کودکان در نیمه‌های شب گریه می‌کنند

دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) روز یکشنبه، ۲۱ آبان (۱۲ نوامبر)، اعلام کرد که بیش از ۱۷۶ هزار نفر از آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه هرات کمک‌ دریافت کرده‌اند. 

در گزارش اوچا آمده است که برای ۱۱ هزار و ۴۰۰ خانواده آسیب‌دیده از زمین‌لرزه سرپناه اضطراری- از جمله چادر- فراهم شده، کمک نقدی به آن‌ها شده، و دسترسی ساکنان ۱۴۲ روستای زلزله‌زده به آب پاک نیز فراهم شده است. 

اوچا گفت که مبلغ نقدی ۴.۲ میلیون دلار آمریکایی بین هشت هزار و ۹۵۰ خانواده توزیع شده است. از این میان، به پنج هزار و ۵۰۰ خانواده هر کدام ۳۲۹ دلار و به سه هزار و ۴۵۰ خانواده هر کدام ۱۷۰ دلار کمک نقدی داده شده است. 

اوچا گفت که به ۱۴ هزار و ۳۰۰ خانواده کمک غیرغذایی، به ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانواده پوشاک زمستانی، و به ۹ هزار و ۱۲۰ خانواده بسته‌هایی برای بازسازی سرپناه اهدا شده است. 

در گزارش اوچا آمده است که به پنج هزار نفر در بخش حمایت از دام‌داری کمک شده است و بیش از ۳۱ هزار نفر نیز از مراقبت‌های اولیه بهداشتی برخوردار شده‌اند. 

اوچا گفت که برای حدود ۱۱ هزار پسر و دختر زیر پنج سال نیز بسته‌های غذایی مقوی در نظر گرفته شده است. 

زمین‌لرزه‌های پی‌در‌پی در هرات باعث ترس و هراس ساکنان این استان شده است. ساکنان هرات می‌گویند که بیشتر زنان و کودکان در هراس از وقوع احتمالی زمین‌لرزه‌های بیشتر به سر می‌برند و به درمان و مشورت‌های روانی نیاز دارند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مریم ۲۴ ساله و ساکن هرات است. او به ایندیپندنت فارسی گفت که مادر و سه کودک برادرش شب‌ها کابوس زمین‌لرزه می‌بییند و گاهی این کودکان در نیمه‌های شب گریه می‌کنند. 

او افزود: «ما همگی ما در ترس و هراس زمین‌لرزه به سر می‌بریم و به همین خاطر، شب‌ها را در چادر در فضای باز می‌گذارنیم. مادر و فرزندان برادرم را باید به پزشک روان‌شناس ببریم تا وضعشان بهبود پیدا کند.» 

روز شنبه ۱۵ مهر زمین‌لرزه مرگ‌باری به بزرگی ۶.۳ ریشتر شهر هرات و استان‌های هم‌جوار را لرزاند. کانون این زمین‌لرزه شهرستان زنده‌جان در حدود ۴۰ کیلومتری شهر هرات بود و بیشترین آسیب به ساکنان شهرستان‌های زنده‌جان و انجیل وارد شد. این زمین‌لرزه صدها خانه مسکونی را کاملا تخریب کرد و در اثر آن، بیش از هزار تن کشته شدند.

در یک ماه اخیر، استان هرات متحمل پس‌لرزه‌های متعددی بوده است. شمار زیادی از ساکنان هرات از ترس زمین‌لرزه‌های بیشتر تا همین امروز نیز در چادر زندگی می‌کنند. 

به‌علت سرد شدن هوا، آسیب‌دیدگان زمین‌لرزه به کمک‌های بشردوستانه فوری و بیشتری نیاز دارند. سازمان ملل متحد خواستار کمک‌های جهانی به این آسیب‌دیدگان شده است. روند ارسال و تحویل کمک‌های خارجی به زلزله‌زدگان هرات جریان دارد، اما تاکید بر توزیع عادلانه این کمک‌ها است.