تلاش طالبان برای تقویت نیروی هوایی و ادعای آموزش خلبان

آموزش خلبان هزینه و زمان زیادی می‌برد؛ نیروی هوایی طالبان بیشتر از هلیکوپترهای ساخت ‏روسیه استفاده می‌کند

نیروهای طالبان پس از پایان دوره  آموزشی خلبانی-@MoDAfghanistan2/X

وزارت دفاع طالبان روز جمعه ۱۹ آبان (۱۰ نوامبر) اعلام کرد که ۲۴ تن از نیروهای آن‌ها دوره اعتقادی و نظری نیروهای هوایی را گذرانده‌اند و گواهینامه پایان دوره گرفته‌اند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است که این عده از نیروهای طالبان برای فراگیری درس‌های عملی خلبانی معرفی خواهند شد و با انگیزه‌ای قوی به اجرای نمایش و مانور خواهند پرداخت.  

وزارت دفاع طالبان گفت که در مراسم پایان دوره این عده از نیروهایشان، شماری از مقام‌های بلندپایه دولتی این گروه، از جمله ملا عبدالجبار صدیقی، رئیس آموزش و پروش، و فرمانده نیروهای هوایی این گروه نیز شرکت داشته‌اند. 

در بیانیه وزارت دفاع طالبان آمده است که خلبان‌های این گروه از ارزش‌های اسلامی و ملی افغانستان دفاع خواهند کرد.  

مشخص نیست که طالبان با چه امکانات و توانی دوره‌های آموزشی خلبانی برای نیروهایشان برگزار می‌کنند و قصد دارند شمار پرسنل نیروهای هوایی‌شان را افزایش دهند. 

در جریان جنگ با حکومت پیشین افغانستان، طالبان در بخش تبلیغات و وارونه جلوه دادن اطلاعات قابلیت‌هایشان را افزایش داده بودند و اکنون، در دوره سلطه مجددشان، تبلیغات زیادی می‌کنند. 

آموزش خلبان هزینه و زمان زیادی می‌برد. در دوره حکومت پیشین افغانستان مورد حمایت آمریکا و غرب، بیشتر خلبان‌ها در کشورهای عضو ناتو دوره‌های نظری و عملی خلبانی را می‌گذراندند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در نیروی هوایی طالبان بیشتر از هلیکوپترهای ساخت روسیه استفاده می‌شود. شمار این هلیکوپترها نیز محدود است و بیشتر برای انتقال مقام‌های ارشد طالبان در سفرهای استانی از آن‌ها استفاده می‌شود. برخلاف ماه‌های نخست حکومت طالبان در افغانستان، پرواز هلیکوپترها اکنون کاهش یافته است.

در پی سرنگونی نظام جمهوری در افغانستان، ساختارهای امنیتی و دفاعی و اطلاعاتی آن با فروپاشی کامل مواجه شد و بخش زیادی از کارکنان فنی نیروی هوایی این کشور به کشورهای دیگر جهان، از جمله آمریکا، پناه بردند. طالبان بارها ادعا کرده‌اند که شماری از خلبانان دوباره به افغانستان بازگشته‌اند و به کادر هوایی طالبان پیوسته‌اند.

هرچند در یک ‎سال گذشته حدود ۱۵ تن از خلبان‌های پیشین افغانستان به طالبان پیوسته‌اند، پس از کشته شدن شماری از آن‌ها در نتیجه سقوط هلیکوپترها، طالبان عملا با کمبود نیروی فنی و خلبان در ساختار نیروی هوایی‌ مواجه شده‌‌اند.

در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ و حین ورود طالبان به کابل، ده‌ها خلبان نیروی هوایی افغانستان با ۵۶ فروند هواپیما و هلیکوپتر نظامی به ازبکستان و تاجیکستان گریختند. در یک ‎سال گذشته، طالبان بارها از تاجیکستان و ازبکستان خواسته‌اند که آن هلیکوپترها و هواپیماها را به این گروه برگردانند، اما این کشورها از پس دادن هلیکوپترها و هواپیماهای ارتش دولت پیشین افغانستان به طالبان خودداری کرده‌اند. 

به پرواز درآوردن هلیکوپتر‌های روسی و آمریکایی و آموزش دادن خلبان و کادر فنی برای حکومت طالبان دشوار و هزینه‌بر است. تا کنون هیچ کشوری در جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و همین باعث شده است که دریچه حمایت نظامی و فنی از طالبان بسته بماند.

طالبان رویای داشتن نیروی هوایی مجهز را در سر می‌پرورانند و یکی از دلایل آن این است که در دوران حکومت پیشین افغانستان، در حمله‌های هوایی متحمل تلفات سنگینی شده بودند و اکنون می‌خواهند نیروی هوایی‌شان را تقویت کنند.