تلاش طالبان برای بزرگنمایی فعال‌سازی هواپیماها و هلیکوپترهای نظامی

طالبان اعتبار مالی و قرارداد تعمیر تجهیزات هوایی با هیچ شرکت معتبری ندارند

با پایان حضور نظامی آمریکا در 31 اوت 2021، بخش عمده هیلکوپترها و هواپیماهای نیروهای نظامی افغانستان غیر عملیاتی شدند- @Omar_Mansoor7

وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که بیش از ۶۰ هواپیما و هلیکوپتر نظامی و حمل‌و‌نقل را در دوران حاکمیتشان در افغانستان فعال کردند.

عنایت‌الله خوارزمی، سخنگوی این وزارتخانه رژیم طالبان، روز دوشنبه، ۷ آذر (۲۸ نوامبر) در توییتر نوشت که در تازه‌ترین مورد، دو بال هواپیمای حمل‌و‌نقل نظامی مدل «AN-32» و یک هواپیمای انتقالاتی مدل «AN-26» تعمیر و ترمیم، و آماده پرواز شده است.

در ویدیویی که او برای اثبات ادعایش مبنی بر فعال‌‌سازی ده‌ها هلیکوپتر و هواپیمای نظامی و حمل‌ونقل منتشر کرد، تنها پرواز یک هواپیما مشاهده می‌شود که آن هم در ارتفاع پایین پرواز می‌کند.

خوارزمی تاکید کرد که مهندسان نیروی هوایی‌ طالبان می‌کوشند هواپیماهای نظامی و حمل‌و‌نقل را ترمیم و فعال‌سازی کنند.

نیروی هوایی طالبان بیشتر هلیکوپترهای روسی را برای انتقال مقام‌های این گروه، و در برخی مواقع نیز در حمایت تسلیحاتی از نیروهای زمینی خود، به‌کار می‌گیرند. پیش‌تر، یک منبع در وزارت دفاع طالبان به ایندیپندنت فارسی گفته بود که در ماه‌های اخیر، شمار پروازهای هلیکوپتر‌های طالبان به شدت کاهش یافته است.

با پایان حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در ۳۱ اوت ۲۰۲۱، بخش عمده هیلکوپترها و هواپیماهای نیروهای نظامی افغانستان غیرعملیاتی شدند.

در حکومت سابق افغانستان، هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی و مسافربری وزارت دفاع برای بررسی و تعمیر، یا به اردوگاه‌های نظامی آمریکا و آلمان در منطقه، و یا به امارات متحده عربی منتقل می‌شدند. 

طالبان اعتبار مالی و قرارداد ترمیم و تعمیر تجهیزات هوایی با هیچ شرکت معتبری ندارند. با گذشت ۱۵ ماه از سلطه طالبان بر افغانستان، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است و این باعث می‌شود که دست طالبان از دسترسی به امکان ترمیم و تعمیر تجهیزات هوایی‌ که در اختیار دارند، کوتاه شود. 

یک منبع معتبر در حکومت سابق افغانستان که خواست نامش ذکر نشود، به ایندیپندنت فارسی گفت که در آخرین ماه‌های نظام جمهوریت، بخش زیادی از هلیکوپترهای نظامی از پرواز بازمانده بودند، چون به بازرسی و تعمیر نیاز داشتند.

این منبع افزود که هلیکوپترها پس از پروازهای طولانی و پی‌‌در‌پی، اگر بررسی و ترمیم و تعمیر نشوند، خطر سقوط آن‌ها افزایش می‌یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت طالبان در حالی به مانور تبلیغاتی در مورد تعمیر و ترمیم تجهیزات هوایی می‌پردازد که در پی سقوط حکومت پیشین افغانستان، شمار زیادی از خلبان‌ها و نیروهای زبده فنی که زیر نظر نیروهای ناتو آموزش دیده بودند، این کشور را ترک کردند. 

ده‌ها خلبان نیروی هوایی افغانستان در پانزدهم اوت ۲۰۲۱ با ۵۶ فروند هواپیما و هلیکوپتر نظامی ارتش دولت پیشین افغانستان، به کشورهای ازبکستان و تاجیکستان گریختند. حکومت طالبان بارها از این دو کشور خواست که آن هلیکوپترها و هواپیماها را به افغانستان بازگردانند، اما این کشورها از بازپس دادن آن‌ها به طالبان خودداری کردند.

رژیم طالبان عملا با کمبود نیروی متخصص در بخش نیروی هوایی مواجه است. این در حالی است که طالبان یک ملا به ‌نام عبدالغفار محمدی را به‌ فرماندهی نیروی هوایی وزارت دفاع این گروه گمارده‌اند که هیچ دانش و تجربه‌ای در این زمینه ندارد. 

فعال‌سازی، ترمیم و تجهیز نیروی هوایی، از ضروری‌ترین بخش‌ها در ساختار ارتش هر کشور است. 

بنا به گزارش «سی‌گار» (بازرس ویژه ایالات متحده آمریکا برای امور بازسازی افغانستان) که در ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد، واشنگتن بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، هشت‌ونیم میلیارد دلار برای حمایت و توسعه نیروی هوایی افغانستان هزینه کرده بود. با سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، بخش عمده از این سرمایه‌گذاری از بین رفت.

نیروهای آمریکایی هنگام خروج از فرودگاه کابل در ۳۱ اوت سال گذشته، با نگرانی از افتادن هلیکوپترها و هواپیماهای نظامی و حمل‌و‌نقل نیروهای افغان به دست طالبان، آن‌ها را غیرعملیاتی کردند.

بیشتر از جهان