تهران درخواست گروه هفت برای توقف حمایت از حماس را رد کرد

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، بیانیه مشترک گروه هفت برای توقف حمایت تهران از حماس را «بی‌اساس» خواند

جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه نهم نوامبر، بیانیه گروه هفت را که از تهران خواسته است حمایت از شبه‌نظامیان حماس و اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در خاورمیانه را متوقف کند، رد کرد.

واکنش ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به بیانیه یک روز پس از آن بیان شد که وزیران امور خارجه گروه موسوم به جی-۷، متشکل از هفت اقتصاد پیشرفته جهان، در توکیو از «آتش‌بس بشردوستانه و ایجاد کریدورهای امن» در میانه جنگ اسرائیل و حماس در نوار غزه حمایت کردند.

پس از حمله شبه‌نظامیان مسلح حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر، ارتش اسرائیل نوار غزه را هدف حملات خود قرار داده است. اسرائیل گفته است که در حمله هفتم اکتبر به آن کشور بیش از ۱۴۰۰ نفر که عمدتا غیرنظامی بودند کشته شده‌اند و نیروهای حماس تاکنون ۲۴۰ اسرائیلی را در نوار غزه به گروگان گرفته‌اند. 

وزارت بهداشت نوار غزه که تحت کنترل گروه مسلح و تندرو حماس اداره می‌شود، گفت که در حملات هوایی اسرائیل در غزه بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه هفت همچنین از ایران خواست تا «‌از حمایت از حماس و انجام اقدامات بیشتری که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند، از جمله حمایت از حزب‌الله لبنان و دیگر نقش‌آفرینان غیررسمی خودداری کند.»

حماس از‌جمله گروه‌های فلسطینی نیابتی تحت‌ حمایت جمهوری اسلامی ایران در نوار غزه است و رهبرانش در هفته‌های اخیر با مقام‌های جمهوری اسلامی ملاقات کرده‌اند. حزب‌الله نیز دیگر سازمان بزرگ مسلحی است که تهران در چهارچوب محور مقاومت، از آن حمایت می‌کند. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه، بیانیه جی-۷ شامل ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، آلمان، کانادا، ایتالیا، فرانسه و ژاپن را «مردود و بی‌اساس» دانست و چنان که منابع خبری در ایران نوشته‌اند، آن را «قویا محکوم کرد.» 

کنعانی گفت که از روزهای اول جنگ، «جمهوری ایران تلاش‌های بی وقفه‌ای را برای توقف حملات نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی به غزه و حفظ جان شهروندان بی‌دفاع آن آغاز کرده است.» مقام‌های جمهوری اسلامی از اسرائیل با عنوان «رژیم صهیونیستی» یاد می‌کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سپس با گلایه افزود: «آنچه از نشست وزیران امور خارجه گروه ۷ در توکیو انتظار می‌رفت، عمل به مسئولیت بین‌المللی خود از‌جمله محکومیت اقدام‌های ناقض حقوق بشر و حقوق بین‌المللی رژیم صهیونیستی در غزه بود.»

جمهوری اسلامی ایران که از حماس حمایت مالی و نظامی می‌کند، حمله اولیه این گروه شبه‌نظامی فلسطینی به اسرائیل را «موفقیت‌آمیز» خوانده، اما هرگونه دخالت در آن را رد کرده است.

 ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، نیز گفته است که تهران «حمایت از گروه‌های مقاومت را وظیفه خود می‌داند» و در عین حال تاکید کرده است که این گروه‌ها مستقل عمل می‌کنند. 

جمهوری اسلامی ایران اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و از زمان تاسیس حکومت خود در تهران پس از انقلاب ۱۳۵۷، حمایت از «آرمان فلسطین»‌ را محور سیاست خارجی خود قرار داده است.