اکسیر مرگ پای درختان تهران؛ سبزها می‌میرند تا برج‌ها قد بکشند

عضو شورای شهر تهران: با این روند در دو سال آینده همه پارک‌های تهران خشک می‌شوند

قطع شبانه درختان ‌خیابان ولی‌عصر واکنش‌های زیادی در پی داشت‌- ایرنا

در حالی‌ که آلودگی هوای تهران به‌خصوص در ماه‌های سرد سال، به مرز بحران می‌رسد و سلامتی ساکنان را نشانه می‌گیرد، شهرداری تهران نه‌تنها در جهت حل بحران آلودگی هوا اقدام موثری انجام نمی‌دهد که اندک ریه‌های سبز باقی‌مانده پایتخت نیز در سایه ناکارآمدی مدیریت شهری در حال نابودی‌اند.

ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، روز سه‌شنبه ۱۶ آبان در جلسه‌ علنی شورا خبر داد که دست‌کم ۱۲ هزار اصله درخت در پارک‌ جنگلی‌های تهران خشک و بخشی از آن‌ها هم قطع شده‌اند.

به گفته این عضو شورای شهر، چهار هزار و ۳۵۰ اصله درخت در پارک جنگلی سرخه‌حصار، ۷۲ درخت در پارک لویزان و هفت هزار و ۹۸۱ اصله درخت در چیتگر در بازه زمانی یک‌ ساله خشک شده‌اند و اینک اداره کل منابع طبیعی مجوز قطع آن‌ها را صادر کرده است.

آماری که ناصر امانی ارائه کرد، تنها سه بوستان سرخه‌حصار و لویزان در منطقه ۴ تهران و چیتگر در منطقه ۲۲ را شامل می‌شود، در حالی‌ که پیش‌تر قطع درختان پارک کوهپایه، خیابان ولی‌عصر و دیگر مناطق تهران نیز خبرساز شده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیران شهری در توجیه علت خشک شدن درختان پارک‌ها و معابر تهران به عواملی مانند آفت‌زدگی، کم‌بارشی، تغییرات اقلیمی و نبود منابع آبی پایدار اشاره می‌کنند اما کارشناسان شهری می‌گویند سپردن مدیریت پارک‌ها بر اساس رانت و رابطه به پیمانکارانی که دانش، تخصص و تجربه کافی ندارد و کوتاهی در نگهداری منابع طبیعی، نابودی ریه‌های سبز شهر را تسریع می‌کند.

ناصر امانی در گفت‌وگو با روزنامه شرق این موارد را تایید کرد و گفت که برخی پیمانکاران تخصص این کار را ندارند. او همچنین هشدار داد که خشکی ۱۲ هزار اصله درخت به معنای خشک شدن یک بوستان بزرگ است و این‌طور پیش برود، ظرف دو سال آینده تمام بوستان‌های تهران خشک می‌شوند.  

این عضو شورای شهر به کوتاهی شهرداری در نگهداشت درختان معابر نیز اشاره کرد و گفت که مسئولیت نگهداری از این درختان بر عهده شهرداری است اما از آن‌ها خوب نگهداری نمی‌شود و به همین دلیل خشک شدن آن‌ها را شاهدیم.

در اظهارنظری متفاوت، مهدی پیرهادی، دیگر عضو شورای شهر تهران، با سلب مسئولیت از مدیران فعلی شهر گفت که موضوع خشک شدن درختان پارک‌های جنگلی از سال‌های گذشته وجود داشته است. او همچنین ادعا کرد که اقدام‌های شهرداری برای نگهداشت درختان کافی نیست و این مسئله اقدامی ملی می‌خواهد.

پیرهادی در ادامه انگشت اتهام را به سمت وزارت نیرو نشانه گرفت و گفت وقتی آن‌ها حقابه بوستان‌های شهر را نمی‌دهند، مدیریت شهری چه می‌تواند بکند؟

در حالی‌ که مسئولان شهری و دولتی و اعضای شورای شهر یکدیگر را متهم می‌کنند، گزارش‌ها نشان می‌دهد که خشکی درختان پایتخت در مسئله دیگری هم ریشه دارد و آن قطع درختان با هدف ساخت‌وساز است. منتها از آنجا که قطع درختان مشمول پرداخت جریمه است، خشک کردن عامدانه درختان به عنوان گزینه جایگزین انتخاب می‌شود. در مواردی هم افراد دارای نفوذ در سایه حمایت نهادهای قانونی با تبر به جان درختان تهران می‌افتند.

مرداد ۱۴۰۲ درختان بوستان کوهپایه در منطقه زعفرانیه تهران با رای دادگاه و با حضور نیروهای پلیس قطع شدند و این پارک تخریب شد. پس از آن، شهردار منطقه ۱ تهران ادعا کرد که این اقدام بدون اطلاع شهرداری انجام شده است. این ادعا در حالی بود که شهرداری فرصت داشت با خرید ملک از مالک شخصی مانع تخریب کل بوستان و قطع درختان ۳۵ ساله شود.

در همان زمان، مهدی عباسی، عضو شورای شهر گفت که شهرداری باید بابت این کوتاهی پاسخ بدهد اما شهرداری تهران با مدیریت علیرضا زاکانی نه‌تنها بابت قطع درختان بوستان کوهپایه پاسخگو نبود که در همان محدوده زمانی، مجوز قطع ۱۷۹ اصله درخت خیابان ولی‌عصر را با این عنوان که خشک شده‌اند، صادر کرد و این درختان شبانه قطع شدند.