تعیین زمان نشست پنج کشور برای اقدام قانونی علیه جمهوری اسلامی

پنج‌شنبه این هفته نشستی مهم در لندن درباره سرنگونی هواپیمای مسافربری برگزار خواهد شد

وادیم پریستایکو وزیر خارجه اوکراین -Tobias SCHWARZ / AFP

پس از آن‌که مقامات سپاه جمهوری اسلامی اذعان کردند که سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین به دلیل شلیک موشک پدافند دفاعی سپاه بوده است، واکنش‌های کشورهای درگیر در این موضوع شدت گرفت. ابتدا این نخست وزیر کانادا بود که به اذعان مقامات جمهوری اسلامی واکنش نشان داد و گفت که «ایران گام اول را برداشته است». 

امروز هم خبرگزاری رویترز از قول «وادیم پریستایکو»، وزیر خارجه اوکراین، نوشت که «وزیران پنج کشوری که شهروندان آنها بر اثر حمله موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری کشته شده‌اند، روز پنج‌شنبه در لندن ملاقات می‌کنند تا دربارهٔ اقدامات قانونی احتمالی علیه ایران گفت‌وگو کنند».

کانادا، بریتانیا، افغانستان، سو‌ئد و اوکراین کشورهایی هستند که شهروندان آن‌ها در این فاجعه انسانی جان خود را از دست داده‌اند. وزیر خارجه اوکراین نامی از کشور پنجمی که قرار است در نشست روز پنج‌شنبه شرکت کنند نبرد. 

وزیر خارجه اوکراین گفته است که در دیدار روز پنج‌شنبه وزیران این پنج کشور بحث بر سر چگونگی پرداخت غرامت  به بازماندگان این فاجعه هوایی را دنبال خواهند کرد.

«وادیم پریستایکو» که در سنگاپور به سر می‌برد به خبرنگاران گفت: «ما این گروه از وزیران خارجه کشورهای داغ‌دیده را ترتیب داده‌ایم و قرار است شانزدهم ژانویه، به صورت حضوری در لندن برای گفت‌وگو در مورد شیوه برخورد با موضوع، از جمله راه‌های قانونی، چگونگی پیگیری این موضوع، و نحوه تعقیب قضایی ایران، گفت‌وگو کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه اوکراین در واکنش به ادعاهای ایران مبنی بر پرواز هواپیمای مسافربری در نزدیکی «پایگاه نظامی» هم گفت که این ادعای مقامات جمهوری اسلامی «مزخرف» است.

او هم‌چنین گفته است که «تهران موافقت کرده بود جعبه‌های سیاه هواپیما را برای تحقیقات به کی‌یف تحویل دهد».

وزیر خارجه اوکراین در واکنش به روایت مقامات جمهوری اسلامی از ماجرای شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی هم گفت: «آنچه نمی‌خواهیم این است که بگویند یک نفر مثلاً سرباز دون‌پایه را نشان دهند و بگویند این بود که دکمه را فشار داد. مسئولیت پای دولت ایران است.»

روز گذشته بود که حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران جمهوری اسلامی، در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و در توضیحات خود درباره ماجرای شلیک موشک به هواپیمای مسافربری گفته بود که «ما پیش از همه فرضیه برخورد موشک به هواپیما را  مطرح کرده بودیم و اگر ما نمی‌گفتیم هیچ کس نمی‌فهمید».

این در حالی‌ست که وزیر خارجه اوکراین گفته که «ایران پیش از پذیرش رسمی مسئولیت این حادثه  خبری در این مورد به اوکراین نداده بود.