غزه موضوع نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در ریاض؛ رئیسی به عربستان سعودی می‌رود

سازمان همکاری اسلامی: در این اجلاس درباره «تجاوزات بی‌رحمانه اسرائیل علیه مردم فلسطین» بحث و گفت‌وگو خواهد شد

سازمان همکاری اسلامی به دعوت پادشاهی عربستان سعودی یکشنبه آینده، ١٢ نوامبر (۲۱ آبان)، اجلاس فوق‌العاده‌ای در ریاض برگزار خواهد کرد.

این نشست به ابتکار عربستان سعودی که در حال حاضر ریاست این سازمان را برعهده دارد، برگزار می‌شود. سازمان همکاری اسلامی با انتشار یادداشتی در شبکه ایکس (توییتر سابق) ، نوشته است که در این اجلاس درباره «تجاوزات بی‌رحمانه اسرائیل علیه مردم فلسطین» بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراهیم رئیسی، رئیس ‌جمهوری اسلامی ایران، نیز یکشنبه، ٢١ آبان، برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی که به موضوع فلسطین اختصاص دارد، به ریاض، پایتخت عربستان سعودی سفر می‌کند.

ارتش اسرائیل پس از حمله هفتم اکتبر حماس، حمله‌های هوایی و زمینی به غزه را تشدید کرده است. به گفته وزارت بهداشت غزه، در جریان این حمله‌ها تاکنون نزدیک به ۱۰ هزار نفر کشته‌ شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان همکاری اسلامی پیش از این چندین بار حملات اسرائیل به غزه را محکوم کرده است. یکشنبه گذشته، ۵ نوامبر، سازمان همکاری اسلامی اظهارات آمیچای الیاهو، وزیر میراث اسرائیل را که خواستار پرتاب بمب هسته‌ای به غزه شده بود، «نژاد‌پرستانه» ارزیابی کرد و با محکوم کردن این اظهارات، آن‌ها را «افراط‌گرایی و نفرت‌پراکنی، تحریک به خشونت و تروریسم سازمان‌یافته»، و حمله‌های اسرائیل به غزه را «نسل‌کشی هرروزه به دست اشغالگران اسرائیل» توصیف کرده است.

این سازمان همچنین جمعه، سوم نوامبر، با انتشار بیانیه‌ای « بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و آوارگان در نوار غزه» را به ‌شدت محکوم کرد.

از سوی دیگر، آواره کردن اجباری ساکنان بخش شمالی غزه و انتقال آن‌ها به جنوب، باعث این گمانه‌زنی شده است که اسرائیل خواهان انتقال ساکنان غزه به صحرای سینا است. در پی همین گمانه‌زنی‌ها است که بشر هانی محمد الخصاونه، نخست‌وزیر اردن، دوشنبه، ۶ نوامبر، هرگونه تلاش برای جابه‌جایی اجباری فلسطینی‌ها را «خط قرمز» اردن دانست و اعلام کرد که امان این اقدام اسرائیل را به منزله «اعلام جنگ» قلمداد خواهد کرد.

بشر الخصاونه افزود: «هرگونه تلاش برای دور زدن تشکیل کشور مستقل فلسطینی با حاکمیت کامل بر اساس مرزهای ١٩٦٧ و با پایتختی قدس شرقی، شکست خواهد خورد.»

با این حال، مشخص نیست که سازمان همکاری اسلامی در اجلاس یکشنبه آینده چه اقداماتی برای متوقف کردن حمله‌های گسترده اسرائیل در غزه می‌تواند انجام دهد.