قوه قضائیه مرگ یک «متهم امنیتی» را در دادگاه انقلاب تایید کرد

مقام‌های قوه قضائیه مدعی شدند که این متهم از خانه به دادگاه آمده و هنگام دفاع از خود، «حالش بد شده است»

بنا به ادعای قوه قضاییه، عوامل اورژانس تشخیص دادند که فوت این متهم به دلیل ایست قلبی بوده است ـ انتخاب

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه، ۱۵ آبان (۶ نوامبر)، خبر درگذشت یک متهم امنیتی را در دادگاه انقلاب، تایید کرد.

در اطلاعیه این مرکز آمده است: «یک متهم که به دادگاه انقلاب تهران احضار شده بود، در حضور چهار وکیل حاضر در صحن دادگاه حالش به‌هم خورد و با وجود تلاش پزشک مستقر در دادگاه انقلاب و عوامل اورژانس، تلاش‌ها مثمرثمر نبود و او با تشخیص اولیه ایست قلبی از سوی عوامل اورژانس، فوت کرد.»

این مرکز در ادامه افزود: «متهم که با اتهام امنیتی در دادگاه حاضر شده بود، در حال انجام دفاع از خود بود که حالش بد شد. پس از آن، پزشک مستقر در دادگاه انقلاب بر بالین متهم حاضر شد و بلافاصله اقدامات پزشکی و درمانی انجام شد که بی‌نتیجه بود.»

مرکز رسانه قوه قضائیه مدعی شد: «این اتفاق در پی روند رسیدگی به پرونده دو متهم رخ داده و یکی از متهمان که زندانی نبوده و از منزلش به مقصد دادگاه آمده بود، در صحن دادگاه حالش به‌هم خورد و با وجود تلاش‌های صورت‌گرفته، فوت کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اطلاعیه، به نام و مشخصات متهم درگذشته اشاره نشده است، اما پیش‌تر، رضا خندان، فعال سیاسی با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی ایکس، از درگذشت یک زندانی امنیتی خبر داده بود.

رضا خندان دو روز پیش نوشته بود: «سعید خادمی متولد ۱۳۴۱ که با اتهاماتی از قبیل توهین به مقدسات و … برای محاکمه به شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب احضار شده بود، در محل شعبه ۲۹ بر زمین افتاده و به فاصله کوتاهی جانش را از دست می‌دهد. خواهر ایشان گفته است که او از چند روز پیش استرس این دادگاه را داشته است.»

انصاف‌نیوز نیز با انتشار گزارشی، متهم امنیتی درگذشته را «وحید خادمی» معرفی کرد. این وبسایت خبری به نقل از حسین عسکری‌راد، وکیل وحید خادمی، نوشت: «موکلم از اینکه نتیجه‌ این دادگاه برایش سوءسابقه‌ خواهد شد، بسیار نگران بود. در دادگاه چهل دقیقه عملیات احیا انجام شد، اما متاسفانه بی‌نتیجه ماند.»

او افزود: «موکلم در سال ۱۴۰۱ به اتهام تبلیغ علیه اسلام از سوی نهادهای امنیتی دستگیر می‌شود و مدتی در بازداشت موقت بوده و سپس آزاد شده است. در نهایت برای او کیفرخواستی صادر می‌شود و دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات تشکیل شد. موکلم از اینکه آبرو و حیثیتش خدشه‌دار شود و اینکه این دادگاه برایش سوءسابقه‌ خواهد شد، بسیار نگران بود. هنگامی که قاضی از او مشغول سوال پرسیدن بود، به یکباره حالش بد شد. پس از این اتفاق، پزشک مقیم دادگاه انقلاب را خبر کردند، اما او متاسفانه با چند دقیقه تاخیر آمد.»

عسکری‌راد همچنین افزود که موکلش «در پژوهشگاهی وابسته به محمدجواد لاریجانی کار می‌کرد».

در ماه‌های گذشته چندین زندانی با اتهام‌های سیاسی و امنیتی در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران جان باخته‌اند و نهادها و رسانه‌های حکومتی روایت‌های متفاوتی از علت مرگ آنان ارائه می‌کنند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در گزارشی در شهریور سال جاری اعلام کرد که در هشت ماه گذشته، دست‌کم شش زندانی سیاسی در زندان‌های مختلف ایران جان باخته‌اند. 

جواد روحی، ششمین زندانی سیاسی‌ ایران بود که در طول هشت ماه گذشته در زندان درگذشته‌اند. درگذشت این جوان معترض که پنجشنبه، هشتم شهریور، رخ داد، موجی از واکنش‌ها را در‌پی داشت و سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خواستار تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره علت مرگ او شد.

سازمان عفو بین‌الملل همچنین دهم اکتبر (۱۸ مهر)،  به مناسبت روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام، با استناد به تحقیقاتش، در گزارشی اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران در ۲۰۲۲ در صدر کشورهایی قرار داشت که مجازات اعدام را اجرا کردند. 

بنا به این گزارش، در این بازه زمانی ۲۵۵ نفر با اتهام‌های مربوط به مواد مخدر در ایران اعدام شدند که ۷۸ درصد کل آمار جهانی در این زمینه است.

با این حال، عفو بین‌الملل می‌گوید که آمار مستند، تصویر نگران‌کننده‌تری از ایران در نیمه اول ۲۰۲۳  ترسیم می‌کند، زیرا مقام‌های جمهوری اسلامی در طول شش ماه ۲۸۲ نفر را اعدام کرده‌اند که تقریبا دو برابر اعدام‌های مستندشده در پنج ماه نخست ۲۰۲۲ است.