ترامپ در مقابل ایران؛ معامله‌گری یا جنگ‌افروزی؟

پس از بالا گرفتن تنش میان آمریکا و ایران، ترامپ می‌گوید «اهل معامله» است «نه جنگ افروزی»

 ترامپ می‌گوید که سلیمانی می‌خواسته به سفارت‌خانه‌های آمریکا حمله کند -CHIP SOMODEVILLA / AFP

 آقای ترامپ در اشاره به مقاله مایکل گودوین، نویسنده نشریه «نیویورک پست» و تحلیل‌گر شبکه فاکس نیوز، مبنی بر این که رئیس جمهوری به عنوان «آخرین گزینه» به اقدام نظامی ‌متوسل می‌شود، نوشت: «از خودم بهتر گفته است.»

آقای گودوین در مقاله‌ای با عنوان «صلح ترامپ از طریق فلسفه قدرت، چیزی است که آمریکا به آن نیاز دارد»، در اشاره به توافق هسته‌ای باراک اوباما و وزیر خارجه‌اش، جان کری، می‌نویسد: «این توافق هیچ‌ فرصتی به آمریکا و دیگر امضاکنندگان آن نداده که با اقدامات نادرست ایران مقابله کنند، بلکه این اقدامات را نادیده گرفت و به هزینه‌ها‌ی آن کمک کرد.» 

در ادامه این مقاله آمده است: «هیچ‌گونه پیشرفتی در ارتباط با متوقف کردن این اقدامات صورت نگرفت تا -صراحتا- زمانی که ترامپ، سلیمانی را هدف حمله هوایی قرار داد... ترامپ جنگ افروز نیست. او اهل معامله است و سابقه‌اش نشان می‌دهد کسی است که از قدرت نظامی‌ ما به عنوان یک عامل پیشگیری‌کننده استفاده کرده و فقط با احتیاط و به عنوان آخرین گزینه به آن متوسل می‌شود.»

آقای ترامپ افزود: «آفرین بر مایکل گودوین بزرگ! خودم بهتر از این نمی‌توانستم بگویم.»

به دنبال ترور سلیمانی، رئیس جمهوری آمریکا تهدید کرد که مراکز فرهنگی ایران را بمباران کرده و نفت این کشور را به زور به سرقت خواهد برد که هردو در فهرست جنایات جنگی قرار دارند.

در عین حال تردیدهایی درباره این ادعای آقای ترامپ وجود دارد، که سلیمانی در حال توطئه‌چینی برای حمله به سفارت‌خانه‌ها‌ی آمریکا بوده است.

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا، روز یکشنبه در گفتگو با شبکه سی ان ان اذعان داشت که شخصا مدرکی دال بر این که سلیمانی در روزهای پیش از مرگش فعالانه در حال ریختن طرح حمله بوده، مشاهده نکرده است. 

رئیس جمهور آمریکا اما، روز جمعه در مصاحبه با شبکه فاکس گفت در ارتباط با خطراتی که سفارت‌خانه آمریکا در بغداد را تهدید می‌کرده، بر سر درستی تصمیمش - مبنی بر ترور سلیمانی، می‌ایستد. آقای ترامپ افزود: «می‌توانم بگویم که احتمالا چهار سفارت‌خانه (در معرض خطر) بوده است.»

با وجود این، در جلسه گزارش به کنگره آمریکا هیچ‌گونه شاهد و مدرکی در این مورد ارائه نشد. یکی از اعضای ارشد دستگاه رهبری ترامپ نیز به نشریه واشینگتن پست گفته که آن‌ها‌ فقط از یک طرح مبهم درباره حمله به یک سفارت‌خانه در بغداد مطلع بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای اسپر در برنامه «فِیس دِ نِیشِن» شبکه سی ان ان گفت بیانیه رئیس جمهوری «بیشتر جنبه ارزیابی داشته تا تهدید خاص و ملموسی مبتنی بر اطلاعات محرمانه.» 

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سئوال که آیا مدرکی در تایید توطئه‌ای که آقای ترامپ برای توجیه حمله (به سلیمانی) به آن اشاره کرده دیده یا نه، گفت: «من آن مدرکی را که به توطئه حمله به چهار سفارت‌خانه اشاره داشت، ندیده‌ام. منظورم این است که با رئیس جمهوری موافقم و احتمال می‌دهم آن‌ها‌ قصد حمله به چهار سفارت‌خانه را داشته اند.»

این در حالی است که یک نظرخواهی جدید نشان می‌دهد، به دنبال تصمیم آقای ترامپ برای ترور قاسم سلیمانی، اکثر آمریکایی‌ها‌ فکر می‌کنند آمریکا نسبت به گذشته از امنیت کمتری برخوردار است.

اما نظرات در همه‌پرسی آخر هفته شبکه «ای بی سی» آمریکا (ایپسوس پُل) تحت تاثیر سیاست‌ها‌ی حزبی قرار گرفت. در حالی که ۵۲ درصد کسانی که در این نظرخواهی شرکت کردند، معتقد بودند حمله به سلیمانی امنیت در آمریکا را کاهش داده، اکثریت نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره گفتند پس از ترور سلیمانی احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

© The Independent