ناو جنگی استرالیا عازم تنگه هرمز شد

اسکات موریسون: اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه تهدیدی برای منافع استرالیا است

ناو اچ‌ام‌ای‌اس تووومبا/ROYAL AUSTRALIAN NAVY

ناو جنگی «اچ‌ام‌ای‌اس تووومبا» استرالیا همراه با ۱۹۰ نیرو امروز (دوشنبه) عازم تنگه هرمز شد تا در یکی از بحرانی‌ترین شرایط منطقه خاورمیانه به ائتلاف امنیت دریایی خلیج فارس تحت رهبری ایالات‌متحده ملحق شود.

آمریکا پس از انفجار شش نفتکش در دریای عمان و سرنگونی پهپاد گلوبال‌هاوک با موشک زمین به هوای سپاه در سی‌ام خردادماه امسال، ائتلاف امنیت دریانوردی خلیج فارس را با مشارکت تعدادی از کشورها از جمله بریتانیا و استرالیا تشکیل داد. این ائتلاف با افزایش حضور ناوها و گشت‌زنی‌ها، هدف تامین امنیت دریانوردی و عبور آزاد کشتی‌ها را در آب‌های خلیج فارس دنبال می‌کند.

استرالیا در مردادماه به این ائتلاف محلق شد و اکنون نیز طبق برنامه قبلی ناو خود را به منطقه اعزام کرده است.

«اچ‌ام‌ای‌اس تووومبا» در شش ماه آینده عضوی از این ائتلاف دریایی خواهد بود.

این ناو پس از آن راهی خلیج فارس می‌شود که در ۱۰ روز اخیر تنش‌ها در منطقه به اوج خود رسیده است. پش از کشته شدن قاسیم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس با حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در بغداد، ایران در حمله‌های موشکی، پایگاه‌های آمریکا را در عراق هدف گرفت. جایی که ۳۰۰ نیروی دیپلماتیک و دفاعی استرالیا نیز در نزدیکی آن حضور دارند.

همزمان با این حمله‌ها، یک هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۷۶ مسافر و خدمه برفراز آسمان تهران و مدت کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه امام هدف حمله پدافند هوایی سپاه قرار گرفت و همه سرنشین‌های آن جان باختند.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا در بیانیه‌ای این اقدامات را رفتاری بی‌ثبات‌کننده و تهدیدی برای منافع استرالیا در منطقه ارزیابی کرده است.

لیندا رینولدز، وزیر دفاع استرالیا نیز تاکید کرده که اعزام ناو جنگی با توجه به ضرورت حفظ امنیت کشور و اقتصاد استرالیا انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

استرالیا علاوه بر ۳۰۰ نیرو در عراق، در ایران سفارتخانه دارد و دست‌کم یک شهروند (کایلی مور گیلبرت، استاد مطالعات اسلام دانشگاه ملبورن) زندانی در ایران دارد. از سوی دیگر این کشور بخش عمده‌ای از منابع نفت خود را به طور مستقیم و غیر‌مستقیم از طریق خلیج فارس تامین می‌کند و محدودیت ظرفیت ذخایر نفتی انبار شده استرالیا که تنها برای ۴۳ روز دوام می‌آورد، آن را در برابر تهدید صادرات نفت از تنگه هرمز آسیب‌پذیر کرده است.

رینولدز می‌گوید که ناو استرالیایی در منطقه بر امنیت دریانوردی و ایجاد ثبات و امنیت متمرکز خواهد بود و از اقدامات ضد تروریستی و آزادی حرکت کشتی‌ها حمایت می‌کند.

در تابستان امسال نفتکش استنا ایمپرو بریتانیا هنگام عبور از تنگه هرمز توقیف شد و تنها زمانی آزاد شد که نفتکش گریس-۱ که به اتهام انتقال نفت به سوریه در جبل‌الطارق توقیف شده بود، رفع توقیف شد.

مریس‌ پین، وزیر امور خارجه استرالیا ضمن درخواست برای کاهش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه، تاکید کرده که دولت استرالیا به دقت به امنیت ناو جنگی اعزام شده به خلیج فارس و ۱۹۰ نیروی سرنشین آن توجه دارد.

سیدنی مورنینگ هرالد به نقل از او گزارش داده که موریسون و دیگر مقامات دولت به دقت اوضاع را زیر نظر داشته و آماده مشارکت در هر روندی هستند که به کاهش تنش‌ها بیانجامد. او همچنین بازداشت راب‌ مک‌ایر، سفیر بریتانیا در تهران  به دلیل آنچه که تحریک معترضان به سرنگونی هواپیمای اوکراینی خوانده شده را نیز محکوم کرد.

پین در بخش دیگری از اظهارات خود  به ادامه بازداشت کایلی مور گیلبرت در ایران اشاره کرد و گفت استرالیا هر روز روی مساله آزادی او کار می‌کند. او پیش‌ از این هم گفته بود که بارها به طور حضوری و غیرحضوری با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در این زمینه گفتگو کرده است.

وزیر امور خارجه استرالیا گفت که اواخر سال گذشته میلادی یک ملاقات کنسولی با کایلی انجام شده و استرالیا اتهام‌های وارد شده به او را نمی‌پذیرد. او به استرالیایی‌ها اطمینان داد که هر روز برای آزادی کایلی مور تلاش می‌کند.

این استاد مطالعات اسلام دانشگاه ملبورن که تابعیت بریتانیایی نیز دارد، شهریورماه ۱۳۹۷، زمانی که برای شرکت در کنفرانس شیعه‌شناسی به ایران سفر کرده بود، بازداشت شد. اتهام او جاسوسی اعلام شده و دادستانی تهران نیز اخیرا اعتراض کایلی به حکم ۱۰ سال زندان را نپذیرفته و مدعی شده که دوره محکومیت او باید سپری شود. استرالیا و ایران یک سال پس از بازداشت کایلی مور گیلبرت و تنها زمانی که اخبار غیررسمی آن به رسانه‌ها درز کرد، این خبر را تایید کردند.