تاکید رئیس‌ دادگستری استان تهران بر تشدید برخورد با مخالفان حجاب اجباری

علی القاصی، روز شنبه در جمع اعضای ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان اشاره کرد هیچ شخصی در جامعه در دین اسلامی از مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر معاف نیست

تاکید رئیس‌کل دادگستری استان تهران بر تشدید برخورد با مخالفان حجاب اجباری-  عکس رسانه‌‌های اجتماعی

رئیس‌کل دادگستری استان تهران با حضور در نشست مشترک ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر این استان با دادگستری کل، بار دیگر بر ضرورت برخورد قاطع با کسانی که در جامعه حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند تاکید کرد.

علی القاصی، روز شنبه ۱۳ آبان‌ماه ۱۴۰۲، در جمع اعضای ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر استان گفت هیچ شخصی در جامعه اسلامی از مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر معاف نیست.

این مقام مسئول در قوه قضاییه جمهوری اسلامی گفت: «در جامعه اسلامی همه اشخاص نسبت به یکدیگر مسئول هستند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر فریضه‌ای همگانی محسوب می‌شود.»

رئیس‌کل دادگستری استان تهران با گلایه از کم‌توجهی برخی از دستگاه‌ها درخصوص اهمیت مقوله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر و متعاقب آن بروز برخی از آسیب‌ها، مدعی شد دشمن به دنبال سوءاستفاده از ناهنجاری‌های اجتماعی به‌ویژه در حوزه عفاف و حجاب است و برخی اشخاص نیز آگاهانه در زمین دشمن بازی می‌کنند.

القاصی این افراد را کسانی دانست که در جامعه به ترویج ناهنجاری اقدام می‌کنند و هشدار داد: «امروز هیچ اهمالی از ناحیه دستگاه‌های مسئول در حوزه ناهنجاری‌های اجتماعی پذیرفته نیست.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌کل دادگستری استان تهران از دادگستری‌های کشور خواست در رسیدگی به اقدامات مجرمانه افرادی که به ارزش‌های جامعه اسلامی دهن‌کجی می‌کنند، درنگ نکنند‌.

این‌ مقام قضایی همچنین به لایحه عفاف و‌ حجاب در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و خواستار آن شد که دستگاه‌ها برای برخورد با آنچه او ناهنجاری در زمینه حجاب خواند، منتظر تصویب لایحه عفاف و حجاب نباشند.

القاصی این موضوع را خواسته محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی دانست و گفت: «ریاست محترم قوه قضاییه بارها و بارها تاکید کرده‌اند که در حوزه برخورد با مصادیق ناهنجاری‌های اجتماعی و به‌طور خاص عفاف و حجاب نباید منتظر تصویب لایحه مورد اشاره ماند، بلکه با ظرفیت‌های قانونی موجود می‌توان اقدامات مهم و اثرگذاری را صورت داد.»

سخنان رئیس‌کل دادگستری استان تهران در حالی مطرح می‌شود که در روزهای اخیر برخی تحلیلگران با درنظرگرفتن بازگشت لایحه عفاف و حجاب از شورای نگهبان به مجلس، بر این عقیده بودند که جریان‌های تندرو تلاش می‌کنند با تشدید فضای امنیتی علیه زنان در موضوع حجاب اجباری، نمایندگان مجلس را برای سرعت‌ بخشیدن به اصلاح موارد مدنظر شورای نگهبان تحت‌فشار قرار دهند.

برخی رسانه‌های نزدیک به نهادهای امنیتی و چهره‌های تندرو نیز احکام صادره علیه چهره‌های شناخته شده در موضوع حجاب اجباری را ناکافی دانسته و مدعی شده‌اند یکی از عوامل تشدید بی‌توجهی جامعه درخصوص رعایت حجاب مطلوب حکومت، شدید و مناسب نبودن برخورد دستگاه قضایی است.

 تحلیلگران نیز برخی سخنان توهین‌آمیز از تریبون‌های نمازجمعه طی روزهای اخیر را به‌عنوان اهرم فشار برای تشدید برخوردها با زنان مخالف پوشش اجباری تلقی کرده‌اند.

«سعیده عجمیان»، خواهر روح‌الله عجمیان -بسیجی کشته شده در جریان خیزش سراسری مردم ایران در سال ۱۴۰۱- روز جمعه ۱۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نمازجمعه کرج، وضعیت حجاب در جامعه را نامناسب خواند و مدعی شد زنان محجبه به سبب افزایش موارد رعایت‌ نشدن حجاب اجباری، امکان «راحت زندگی‌ کردن و سخن‌ گفتن» را ندارند و هیچ‌کس در کشور پاسخگوی وضعیت حجاب نیست.

سعیده عجمیان همچنین در سخنانی توهین‌آمیز مقصر وضعیت حجاب را «مردان بی‌غیرتی دانست که در پارک‌ها همسران بی‌حجاب خود را می‌چرخانند.»

اگرچه این سخنان در رسانه‌های اجتماعی با واکنش کاربران مواجه شد، اما سخنان امروز رئیس‌کل دادگستری استان تهران نشان می‌دهد برخی چهره‌ها و نهادهای حکومتی تلاش می‌کنند مسئله شدت‌گرفتن برخورد قضایی با افراد مخالف پوشش اجباری را خواسته‌ حامیان حکومت نشان دهند و از این طریق فرصت تشدید برخورد با آنچه بدحجابی می‌نامند را مهیا کنند.