طالبان در ازای آزادی زندانیان در پنجشیر، سلاح می‌خواهند

طالبان از گسترش مقاومت مسلحانه علیه‌ خود در پنجشیر می‌ترسند و به همین دلیل، روند خلع سلاح با استفاده از تهدید و ارعاب ساکنان این شهر را ادامه داده‌اند

منابع آگاه به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که طی یک هفته گذشته طالبان بیش از ۲۰ تن از ساکنان پنجشیر را بازداشت کرده‌اند و در ازای آزادی برخی از آن‌ها، درخواست سلاح کرده‌اند.  

این منابع آگاه که خواستند نامشان ذکر نشود، گفتند که این افراد در استان پنجشیر و کابل بازداشت شدند و روند بازداشت ساکنان پنجشیر به «بهانه‌های» مختلف از طرف طالبان جریان دارد.  

این منابع آگاه افزودند که طالبان مدعی‌اند که برخی از کارکنان حکومت پیشین سلاح‌هایشان را به آن‌ها تحویل نداده‌اند و باید حالا این کار را انجام دهند.

این منابع آگاه مدعی‌اند که طالبان هشدار داده‌اند تا زمانیکه سلاح‌های حکومت پیشین تحویل داده نشود، افراد بازداشت‌شده را آزاد نمی‌کنند.  

نام‌های این افراد در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، اما برخی از بستگانشان از ترس افزایش فشار طالبان علیه افراد بازداشت‌شده خواستند که نام‌ آن‌ها فاش نشود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منابع آگاه گفتند که بیشتر نیروهای وزارت دفاع طالبان در پنجشیر حضور دارند و به‌دلیل حضور این نیروها، پنجشیر به منطقه‌ای نظامی تبدیل شده است و تمام مسئولیت‌ها به وزارت دفاع طالبان واگذار شده است.  

این منابع آگاه افزودند که طالبان از گسترش مقاومت مسلحانه علیه‌ خود در پنجشیر می‌ترسند و به همین دلیل، روند خلع سلاح با استفاده از تهدید و ارعاب ساکنان آن ادامه دارد.  

جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی علیه طالبان فعالیت نظامی و چریکی انجام می‌دهند و طالبان به ساکنان پنجشیر و استان‌های هم‌جوار آن مظنون‌اند که با این دو جبهه همکاری می‌کنند. طالبان آشکارا هشدار دادند که هر نوع همکاری و حمایت از جبهه‌های مخالفشان تبعات سنگینی در پی خواهد داشت. طالبان شماری از شهروندان افغانستان را به اتهام همکاری و عضویت در این جبهه‌ها، تیرباران کرده‌اند.  

گزارش‌های متعددی وجود دارد که طالبان در استان‌های دیگر افغانستان هم کارکنان و نظامیان حکومت پیشین را مجبور کرده‌اند که در ازای آزادی‌شان از «بازار سیاه» سلاح به قیمت هنگفت خریداری کنند و آن‌ها را به طالبان تحویل دهند.  

به‌دلیل حدود نیم دهه جنگ و ناامنی در افغانستان، سلاح در بخش‌هایی از این کشور خرید و فروش می‌شود. با سرنگونی حکومت افغانستان مورد حمایت آمریکا و ناتو، بخشی از تسلیحات ناپدید شده‌اند و گفته می‌شود که این تسلیحات در «بازار سیاه» به فروش می‌رسند. حتی برخی از نیروها و فرماندهان طالبان به فروش تسلیحات نظامیان پیشین افغانستان متهم‌اند و گزارش‌هایی مبنی بر دسترسی برخی از گروه‌های تروریستی خارج از افغانستان به این تسلیحات هم منتشر شده است.  

استان پنجشیر در دوران مقاومت مردم افغانستان علیه هجوم ارتش سرخ شوروی در دهه ۸۰ میلادی، یکی از پایگاه‌های عمده جنگی شمرده می‌شد. احمد شاه مسعود، قهرمان ملی افغانستان، در پنجشیر و استان‌های هم‌جوار آن مشغول جنگ با ارتش سرخ شوروی و حکومت مورد حمایت آن بود، تا اینکه شوروی در افغانستان شکست خورد و پس از آن حکومت مجاهدین در افغانستان شکل گرفت. در دوران حکومت مجاهدین، اختلاف بین رهبران جهادی به وجود آمد و طالبان از این فرصت استفاده کردند و در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی، بر بخش‌های وسیعی از افغانستان کنترل پیدا کردند. در آن زمان، طالبان با لشکرکشی‌های گسترده نتوانستند که پنجشیر را تصرف کنند.  

با حمله ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا در سال ۲۰۰۱ پس از حمله شبکه القاعده به خاک آمریکا و مشخصا برج‌های تجارت جهانی در نیویورک، رژیم طالبان سرنگون شد و حکومت جدید در افغانستان روی کار آمد. حضور ساکنان پنجشیر در بخش‌های نظامی حکومت سرنگون‌شده افغانستان چشمگیر بود و به همین دلیل، طالبان علیه ساکنان آن فشار وارد می‌کنند که در ازای آزادی‌شان به آن‌ها سلاح تحویل دهند.  

از ترس حمله‌های انتقام‌جویانه طالبان، بسیاری از نظامیان حکومت پیشین، پنجشیر را ترک کردند و به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.