بیش از ۱۶۵ خبرنگار و کارمند رسانه در دو دهه گذشته در افغانستان جان باختند

یکی از مسئولان رسانه‌ها به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان از آن‌ها خواسته‌اند که خبرهای منفی از حکومتشان را منتشر نکنند و به نفع طالبان تبلیغ کنند

انفجار بمب در شهر مزارشریف مارس ۲۰۲۳-Atif Aryan / AFP

نی یا نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان پنجشنبه ۱۱ آبان (۲ نوامبر) به مناسبت روز جهانی «پایان دادن به معافیت از مجازات علیه خبرنگاران» اعلام کرد که طی دو دهه گذشته بیش از ۱۶۵ مورد قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه را ثبت کرده‌ است.

در بیانیه این نهاد آمده است که عاملان بیشتر پرونده‌های قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه در افغانستان هنوز شناسایی نشده‌اند: «امسال روز جهانی فرهنگ معافیت از مجازات در مقابل خبرنگاران در حالی فرا می‌رسد که چهار نفر از خبرنگاران جان‌هایشان را در افغانستان از دست دادند.» 

در این بیانیه آمده است: «آن عده از عاملان قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای که شناسایی شده‌اند نیز مورد محاکمه قرار نگرفته‌اند. در پی قضایای قتل اکثریت خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای دست زورمندان بوده که حتی حاکمیت قانون در مقابل آن‌ها عاجز بوده‌ است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نهاد نی از وجود فرهنگ معافیت از مجازات در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در دو دهه گذشته در افغانستان ابراز نگرانی کرده است و در مورد تداوم خشونت و قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه هشدار داده است.  

نهاد نی از دادگاه جزایی بین‌المللی خواسته است که پرونده‌های قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه در افغانستان را به‌عنوان «جرایم علیه بشریت» به‌رسمیت بشناسد.  

چهارشنبه ‍۱۰ آبان مرکز خبرنگاران افغانستان اعلام کرده بود که طی دو دهه گذشته در بیش از ۹۰ درصد جرایم و خشونت‌ها علیه خبرنگاران در افغانستان عدالت تامین نشده است. این نهاد گفته بود که از سال ۲۰۰۱ میلادی تاکنون، ۱۲۸ خبرنگار در افغانستان جان باختند.  

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته بود: «اطلاعات مقدماتی در مورد حوادثی که به جان باختن خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای منجر شده است، نشان می‌دهد که طالبان در ۶۰ مورد و داعش در ۳۹ مورد مظنون یا به قتل خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان‌ متهم‌اند.» 

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته بود که طی دو سال حاکمیت مجدد طالبان در افغانستان سه خبرنگار در این کشور کشته شدند. 

در دوران حکومت رژیم طالبان، فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان به‌شدت سرکوب شده است. طالبان رسانه‌های آن کشور را به شکل برنامه‌ریزی‌شده‌ای سانسور کرده‌اند و در برخی موارد، مسئولان رسانه‌ها را مجبور به انتشار اطلاعات مورد نظر خودشان می‌کنند.  

یکی از مسئولان رسانه‌های محلی در غرب افغانستان به ایندیپندنت فارسی گفت که طالبان از آن‌ها خواسته‌اند که خبرهای منفی در مورد حکومتشان را منتشر نکنند و به نفع طالبان تبلیغ انجام دهند.  

او گفت هر رسانه‌ای که مطابق درخواست طالبان عمل نکند، فعالیتش متوقف می‌شود و به همین دلیل، رسانه‌ها مجبورند که از فرمان‌های طالبان پیروی کنند. 

آزادی بیان و رشد رسانه‌های آزاد، از مهم‌ترین دستاوردهای حکومت پیشین افغانستان مورد حمایت آمریکا و ناتو بود، اما با روی کار آمدن مجدد طالبان در قدرت، بسیاری از رسانه‌ها از فعالیت بازمانده‌اند و شمار زیادی از اهالی رسانه هم افغانستان را ترک کرده‌اند. تقاضا برای خروج اهالی رسانه از آن کشور همچنان ادامه دارد و بسیاری از خبرنگاران و کارمندان رسانه در حال پیگیری پرونده‌های مهاجرتی‌شان در کشورهای اروپایی و آمریکایی‌اند.  

برخی از رسانه‌های افغانستان نخواستند مطابق محدودیت‌هایی که طالبان وضع کرده‌اند، فعالیت کنند و به همین دلیل، به فعالیت‌ خود در داخل این کشور پایان دادند. شمار دیگری از رسانه‌های افغانستان هنوز فعالیت‌ خود را در کشورهای اروپایی و آمریکایی ادامه می‌دهند تا دسترسی آزاد شهروندان این کشور به اطلاعات، تا حدودی تامین شود. 

بیشتر از جهان