طالبان به گردشگران قطری اجازه می‌دهد پرندگان کمیاب افغانستان را شکار کنند

مقام‌های طالبان از هر سفر این گردشگران قطری تا ۵۰۰ هزار دلار آمریکا درآمد کسب می‌کنند

شیخ‌ها و بازرگانان قطری چند سال است که در زمستان و بهار برای شکار به افغانستان می‌روند‌ــ Karim Sahib/ AFP

رسانه‌های داخلی افغانستان از سفر شیخ عبدالله‌ ابن جاسم، گردشگر خارجی و عضو خاندان پادشاهی قطر به استان فاریاب در شمال افغانستان و دیدار او با استاندار طالبان در این استان خبر داده‌اند.

طلوع نیوز، روز پنجشنبه یازدهم آبان (دوم اکتبر) گزارش داد ابن جاسم که در راس یک تیم از گردشگران قطری وارد فاریاب شده، می‌گوید با وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان به منظور شکار قانونی برخی پرندگان در شهرستان‌های اندخوی، قرمقول و شماری دیگر از مناطق این استان، قراردادی سه ساله را امضا کرده است.

ایندیپندنت فارسی دسامبر ۲۰۲۲ فاش کرد که شماری از اعضای کابینه و چهره‌های بانفوذ طالبان که مناصب دولتی مهم را در اختیار دارند، از فراهم کردن زمین‌ و مهیا کردن شکارگاه برای بازرگانان و شیخ‌های قطری مبالغ هنگفتی به جیب می‌زنند.

به اساس گزارش تحقیقی ایندیپندنت فارسی، هر یک از شهرستان‌ها و محلات شمال افغانستان که در آن‌ها امکان شکار نوعی پرنده کمیاب به‌نام میش‌مرغ یا هوبره وجود دارد، به یکی از بازرگانان و مقام‌های قطری اختصاص یافته است.

ملا خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان، ملا نورالله نوری، وزیر سرحدات و قبایل طالبان، مولوی امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، و مولوی محمد نعیم وردک، سرپرست سفارت افغانستان در قطر، از جمله این افرادند که پس از سلطه طالبان بر افغانستان، با واگذار کردن زمین‌ها و دشت‌هایی در استان‌های نیمروز، فراه، قندهار و هلمند به بازرگانان قطری پول‌‌های هنگفتی به جیب زده‌اند.

منابع به ایندیپندنت فارسی می‌گویند که این گردشگران خارجی که جزو مقام‌ها و بازرگانان قطرند، مناطقی از افغانستان را به هدف شکار انتخاب کرده‌اند و در فصل شکار که معمولا میان ماه‌های ژانویه و فوریه است، با ده‌ها خدمه و محافظ و بدون اخذ ویزا وارد افغانستان می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فرد مطلعی که با ایندیپندنت فارسی مصاحبه کرد، گفت که برخی بازرگان‌ها و شیوخ قطری که مناطقی در استان‌های جنوب افغانستان را به شکارگاه اختصاص داده‌اند، هر بار در سفر به افغانستان، به مقام‌های طالبان تا ۵۰۰ هزار دلار آمریکا هدیه می‌دهند.

بر اساس سندی که با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشته شد، تنها در سفر یکی از شیوخ قطری به استان نیمروز یک میلیون و دو هزار و ۴۲۰ دلار هزینه شده است. از این مبلغ، ۵۰۰ هزار دلار به خیرالله خیرخواه، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان داده شده و مابقی بین مقام‌های محلی، کارمندان ارشد وزارت اطلاعات و فرهنگ، مسئولان فرودگاه و فرماندهان طالبان تقسیم شده است.

میرزا محمد کتوازی یکی از افرادی است که در داخل افغانستان بابت مهیا کردن محل اقامت و هماهنگی برای ملاقات با برخی از سران طالبان بخشی از این پول را به جیب زده است.

در سندی که جزئیات هزینه‌ یکی از شیخ‌های قطری در آن درج شده، آمده است که غلام رسول نایاب از طریق میرزا محمد کتوازی، حتی به محافظان دفتر نخست‌‎وزیری طالبان (ارگ) هم پول داده است.

طالبان در حالی برای گردشگران قطری زمینه اقامت در افغانستان و شکار پرندگان کمیاب را فراهم می‌کنند که در دو سال گذشته پس از تسلط بر افغانستان، چندین گردشگر خارجی عادی را بازداشت و زندانی کرده‌اند. مایلز راتلج، گردشگر معروف بریتانیایی، و چند شهروند دیگر بریتانیا که ژانویه ۲۰۲۳ در کابل بازداشت شدند، هنوز هم در زندان طالبان‌اند.