هویت ۱۷ تن از بازداشت‌شدگان مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند تایید شد

بازداشت‌شدگان نیز مانند بسیاری از حاضران در مراسم خاک‌سپاری آرمیتا مورد ضرب و جرح نیروهای حکومتی قرار گرفته‌اند

پوستری که دانشجویان به یاد آرمیتا گراوند در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نصب کردند- Senfi_uni_iran

تا کنون هویت دست‌کم ۱۷ تن از بازداشت‌شدگان در مراسم تشییع و خاک‌سپاری آرمیتا گراوند احراز شده است. از این تعداد، یک نفر آزاد شده است و شانزده تن دیگر، که اغلب حین بازداشت مورد ضرب و جرح و خشونت نیروهای حکومتی قرار گرفته بودند، به زندان‌های اوین و قرچک ورامین منتقل شده‌اند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران روز چهارشنبه ۱۰ آبان در گزارشی نوشت که هویت ۱۷ تن از بازداشت‌شدگان در جریان مراسم تشییع و خاک‌سپاری آرمیتا گراوند را احراز کرده است. بیشتر این بازداشت‌شدگان به زندان اوین و همچنین زندان قرچک ورامین منتقل شده‌اند و در حال حاضر، با گذشت سه روز از مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند، ۱۶ تن از آن‌ها همچنان در بازداشت دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی قرار دارند.

حمید عباس‌پور، هاشم مهرعلیان، مجید هوشنگ کیان‌‌پور، محمدرضا فخیم‌‌آور، مهران حاجی‌ هاشمی، اصغر سید فرجی، علی سوخته‌‌زا، رامتین بنده، ایمان میری، سیامک مسیح‌‌پور، یوسف هوشیار، محمد فضل‌‌اللهی، مسعود زینال‌‌زاده، محمد گراوند، نسرین ستوده، نیلوفر میرزایی، و منظر ضرابی از جمله دست‌کم ۱۷ فرد و فعال مدنی‌اند که روز یکشنبه در مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند در بهشت زهرای تهران به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

از میان این بازداشت‌شدگان، منظر ضرابی، مادر دادخواهی که چهار عضو خانواده‌اش در جریان شلیک سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی در هجدهم دی سال ۹۸  کشته شدند، یک روز بعد از بازداشت آزاد شد، اما ۱۶ تن دیگر به زندان‌های اوین و قرچک منتقل شده‌اند.

 نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر، از جمله کسانی است که یک روز بعد از بازداشتش در مراسم تشییع و خاک‌سپاری آرمیتا گراوند به زندان قرچک ورامین منتقل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، شوراهای صنفی دانشجویان کشور نیز گزارش داد که نیلوفر میرزایی، دانشجوی گرافیک دانشگاه الزهرا، که در مراسم تشییع پیکر آرمیتا در بهشت زهرای تهران بازداشت شده است، نیز به زندان قرچک منتقل شده است.

این فعال دانشجویی در آبان‌ ۱۴۰۱ نیز در جریان خیزش سراسری، به‌دلیل شرکت در تجمع‌های اعتراضی دانشجویان، بازداشت شده بود و ۱۰۳ روز در بازداشت بود. پس از آن نیز «غیابی به دو نیم‌سال تعلیق از تحصیل» محکوم شد و به‌تازگی به تحصیل در دانشگاه یزد تبعید شد.

مجموعه فعالان حقوق بشر در گزارش درباره انتقال شماری از بازداشت‌شدگان مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند تاکید کرد که علاوه بر نسرين ستوده و نیلوفر میرزایی، «تعداد دیگری از زنان» بازداشت‌شده در این مراسم به زندان قرچک منتقل شده‌اند، اما هویت این افراد تا کنون روشن نشده است.

در گزارش این نهاد حقوق بشری تاکید شده است که در حال حاضر ۱۳ تن از بازداشت‌شدگان مراسم خاک‌سپاری آرمیتا گراوند، شامل حمید عباس‌‌پور، هاشم مهرعلیان، مجید هوشنگ کیان‌‌پور، محمدرضا فخیم‌‌آور، مهران حاجی‌ هاشمی، اصغر سید فرجی، علی سوخته‌‌زا، رامتین بنده، ایمان میری، سیامک مسیح‌‌پور، یوسف هوشیار، محمد فضل‌‌اللهی و مسعود زینال‌‌زاده، به زندان اوین منتقل شده‌اند و در «بند قرنطینه» این زندان نگهداری می‌شوند.

 در همین حال، سایت حقوق بشری هه‌نگاو نیز گزارش داد که ۱۶ تن از بازداشت‌شدگان احراز هویت‌شده در مراسم تشییع و خاک‌سپاری آرمیتا گراوند «با گذشت سه روز، کماکان به‌صورت بلاتکلیف» در زندان اوین و زندان قرچک در بازداشت‌اند و تا کنون «جزئیاتی از وضعیت حقوقی و اتهامات انتسابی به آن‌ها» اعلام نشده است.

خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ادعا کرد که نسرین ستوده، وکیل مدافع حقوق بشر، به اتهام «کشف حجاب و فعالیت علیه امنیت روانی جامعه بازداشت و در اختیار مقام‌های قضایی قرار گرفته است.»

رضا خندان، فعال مدنی و همسر نسرین ستوده، شامگاه یکشنبه و ساعتی بعد از بازداشت این وکیل مدافع حقوق بشر در مراسم تشییع و خاک‌سپاری آرمیتا گراوند، در شبکه اجتماعی ایکس از خشونت نیروهای حکومتی با بازداشت‌شدگان این مراسم خبر داد و نوشت: «نسرین طی تماس کوتاهی تایید کرده که هنگام بازداشت به‌شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌ است.»

رضا خندان همچنین نوشت که «بسیاری» از بازداشت‌شدگان مراسم تشییع و خاک‌سپاری آرمیتا گراوند در شب اول بازداشت «در بازداشتگاه وزرا» نگهداری شدند و تاکید کرد که «بازداشتگاه وزرا همان جایی [است] که سال گذشته مهسا امینی در آنجا به دست ماموران حکومت کشته شد.»

 آرمیتا گراوند، ۱۷ ساله و دانش‌آموز رشته نقاشی هنرستان عروه الوثقی، صبح ۹ مهر امسال در حالی که بدون تن دادن به حجاب اجباری قصد رفتن به هنرستان محل تحصیلش را داشت، چند لحظه پس از ورود به داخل قطار در ایستگاه مترو بیهوش شد و به بیمارستان منتقل شد.

رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی صبح شنبه ششم آبان‌ خبر دادند که آرمیتای ۱۷ ساله و مخالف حجاب اجباری سرانجام پس از ۲۸ روز بستری شدن در حالت کما در بیمارستان فجر ارتش جان باخته است؛ مرگی که بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌های حقوق‌ بشری، به‌نقل از نزدیکان آرمیتا یا منابع مطلع دیگر، علت آن را حمله بدنی یکی از نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی در مترو تهران به این نوجوان به‌‌دلیل رعایت نکردن حجاب اجباری و سپس مرگ مغزی ناشی از ضرب‌ و جرح اعلام کردند.

مراسم تشییع پیکر و خاک‌سپاری آرمیتا صبح یکشنبه ۷  آبان در قطعه ۹۹ بهشت‌ زهرای تهران با حضور عده زیادی از مردم برای ابراز همدردی با این خانواده و اعتراض به جمهوری اسلامی، و در فضایی به‌شدت امنیتی با حضور ده‌ها نیروی انتظامی و امنیتی و لباس‌ شخصی، برگزار شد.

عده‌ای از مردم و فعالان مدنی حاضر در این مراسم، از جمله صدیقه وسمقی، نویسنده و اسلام‌پژوه، مورد ضرب و جرح نیروهای حکومتی قرار گرفتند و عده‌ای نیز بازداشت شدند که تا کنون هویت ۱۷ تن از بازداشت‌شدگان مشخص شده است.

از میان بازداشت‌شدگان در مراسم تشییع و خاک‌سپاری آرمیتا گراوند، پیش‌تر نسرین ستوده، ، نیلوفر میرزایی، مسعود زینال‌زاده، و سیامک مسیح‌پور به‌خاطر فعالیت‌های اجتماعی و مدنی بازداشت و زندانی شده بودند.