حزب‌الله لبنان چه سلاح‌هایی در اختیار دارد؟

جمهوری اسلامی از راه زمینی و از طریق عراق و سوریه، تسلیحات برای حزب‌الله می‌فرستد

نیروهای اسرائیل و حزب‌الله لبنان از اوایل اکتبر در حال تبادل آتش در منطقه مرزی میان دو کشور بوده‌اند. این شدیدترین درگیری حزب‌الله و اسرائیل از جنگ سال ۲۰۰۶ تاکنون بوده است.

حزب‌الله یکی از مجهزترین گروه‌های غیردولتی مسلح در جهان و بزرگ‌ترین متحد جمهوری اسلامی در «محور مقاومت» است که حماس، گروه‌های شبه‌نظامی عراق و سایر گروه‌ها را شامل می‌شود.

به گفته حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، این گروه ۱۰۰ هزار نیرو دارد.

آنچه در ادامه می‌آید مروری است بر مهم‌ترین تسلیحات حزب‌الله که خبرگزاری رویترز با توجه به داده‌های بیانیه‌های حزب‌الله، منابع امنیتی، کارشناسان تسلیحاتی و گزارش‌های دانشگاهی نوشته است.

زرادخانه حزب‌الله چگونه گسترش پیدا کرد

پشتوانه قدرت نظامی حزب‌الله یک زرادخانه بزرگ راکتی است. به عقیده کارشناسان، این گروه اسلامگرای شیعه احتمالا بیش از ۱۰۰ هزار راکت در اختیار دارد. حزب‌الله می‌گوید راکت‌هایی دارد که می‌تواند سراسر اسرائیل را هدف قرار دهد.

بسیاری از این راکت‌ها غیرهدایت‌شونده‌اند، اما موشک‌های نقطه‌زن، پهپاد، و موشک‌های ضدتانک، ضدهوایی و ضدکشتی نیز در اختیار دارد.

جمهوری اسلامی ایران حامی و تامین‌کننده اصلی تسلیحات حزب‌الله است. کارشناسان می‌گویند جمهوری اسلامی از راه زمینی و از طریق عراق و سوریه، تسلیحات برای حزب‌الله می‌فرستد. بسیاری از تسلیحات حزب‌الله ایرانی، روس یا چینی است.

راکت‌ها و موشک‌های زمین به زمین

در جنگ سال ۲۰۰۶ حزب‌الله با اسرائیل، بیشتر زرادخانه این گروه متشکل از راکت‌های غیرهدایت‌شونده بود. در جریان جنگ سال ۲۰۰۶، حزب‌الله ۴۰۰۰ راکت غیرهدایت‌شونده به خاک اسرائیل شلیک کرد و بیشتر آن‌ها موشک‌های کاتیوشای ساخت روسیه با برد حداکثر ۳۰ کیلومتر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حزب‌الله راکت‌های ساخت ایران مانند رعد، فجر، و زلزال نیز در اختیار دارد که نسبت به کاتیوشا قدرت انفجاری و برد بیشتری دارند.

نصرالله گفته است بزرگ‌ترین تغییر زرادخانه حزب‌الله از سال ۲۰۰۶ به این سو گسترش سامانه‌های هدایت‌شونده این گروه است.

به این ترتیب، مناطق بیشتری از اسرائیل در تیررس حزب‌الله قرار می‌گیرد و به گفته کارشناسان، به این گروه امکان می‌دهد نقاط دقیق‌تری مانند زیرساخت‌ها و پایگاه‌های نظامی را هدف قرار دهد.

موشک‌های ضدتانک

حزب‌الله در جنگ ۲۰۰۶ از موشک های ضدتانک هدایت‌شونده استفاده کرد. در درگیری‌های اخیر نیز با راکت‌های هدایت‌شونده مواضع مرزی اسرائیل را هدف قرار داده است.

در پی حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، حزب‌الله ویدیوهایی از اصابت مستقیم موشک‌هایش با تانک‌ها و سایر خودروهای نظامی اسرائیل منتشر کرده است.

موشک‌های ضدهوایی

حزب‌الله در ۲۹ اکتبر اعلام کرد که یک پهپاد اسرائیلی را در جنوب لبنان با موشک زمین به هوا سرنگون کرده است، این اولین بار است که حزب‌الله چنین ادعایی می‌کند.

اسرائیل در واکنش به این ادعا هیچ اظهارنظری نکرده است، اما یک روز قبل ارتش اسرائیل اعلام کرده بود یک موشک زمین به هوا را که به سمت پهپاد اسرائیلی شلیک شده بود منهدم کرده و ارتش محل شلیک موشک را هدف قرار داده است.

کارشناسان پیش‌تر گفته بودند که حزب‌الله در زرادخانه‌اش موشک‌های ضدهوایی دوش‌پرتاب دارد.

موشک‌های ضدکشتی

حزب‌الله اولین بار در سال ۲۰۰۶ از موشک‌های ضدکشتی استفاده کرد، وقتی یک ناو اسرائیلی را در ۱۶ کیلومتری ساحل هدف قرار داد، که چهار نیروی اسرائیلی کشته شدند و کشتی آسیب دید.

حزب‌الله گفته است زیرساخت‌های دریایی گاز اسرائیل ممکن است جزو اهداف آتی‌اش باشد.

پهپاد

پهپادهای حزب‌الله، از جمله نمونه‌های ایوب و مرصاد که مدعی است خودش در داخل لبنان مونتاژ کرده است، بیشتر برای ماموریت‌های شناسایی استفاده می‌شوند، گرچه ظرفیت اندکی برای حمل مهمات نیز دارند.

کارشناسان می‌گویند پهپادها، که قابلیت تولید ارزان و به تعداد انبوه دارند، می‌‌توانند سامانه پدافند گنبد آهنین اسرائیل را تضعیف کنند.

اسرائیل در ماه سپتامبر جمهوری اسلامی را متهم کرد که باند موقتی در جنوب لبنان ایجاد کرده است که می‌تواند برای حمله کاربرد داشته باشد. یک منبع غیراسرائیلی آشنا با این مکان گفت این باند موقت بر اساس طراحی جمهوری اسلامی ساخته شده است و ظرفیت کافی برای پهپادهای بزرگ و احتمالا مسلح را دارد.