رهبر بلاروس: جنگ اوکراین و روسیه به بن‌بست رسیده و نیازمند مذاکره است

الکساندر لوکاشنکو تاکید کرد که لازم است مسکو و کی‌یف بدون هیچ پیش‌شرطی دستور توقف جنگ را صادر کنند

الکساندر لوکاشنکو در کنار دوست و متحدش ولادیمیر پوتین‌ــ AFP

الکساندر لوکاشنکو، رهبر بلاروس و متحد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، می‌گوید که اوکراین و روسیه در خط مقدم جنگ‌ میانشان به بن‌بست رسیده‌اند و باید بنشینند و برای پایان دادن به درگیری مذاکره کنند.

به گزارش رویترز، لوکاشنکو تاکید کرد: «در هر دو طرف مشکلات کافی وجود دارد و وضعیت اکنون به طور جدی به بن‌بست رسیده است. هیچ‌کس نمی‌تواند کاری انجام دهد و موقعیتش را به طور اساسی تقویت کند و ارتقا دهد. آن‌ها به‌طور مساوی تا سر حد مرگ این جنگ را ادامه می‌دهند و در این میان مردم در حال مرگ‌اند.»

به گفته منابع اطلاعاتی ایالات متحده، نیروهای روسی این هفته در نزدیکی شهر ویران‌شده آودیوکا دونتسک خسارات سنگینی متحمل شده‌اند. در همین حال، خط مقدم گسترده اوکراین با وجود تهاجم طاقت‌فرسای کی‌یف در چند ماه گذشته، پیشروی اندکی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس‌جمهوری بلاروس که خاک کشورش را به عنوان سکوی پرتاب تهاجم همه‌جانبه پوتین به اوکراین در سال ۲۰۲۲ در اختیار مسکو قرار داده است، می‌گوید که خواسته‌های کی‌يف از مسکو برای خروج از خاک اوکراین باید سر میز مذاکره حل‌وفصل شود تا جنگ بیش از این قربانی نگیرد.

لوکاشنکو در یک ویدیو پرسش و پاسخ که در وب‌سایت خبرگزاری دولتی بلاروس (بلتا) منتشر شد، گفت: «ما باید پشت میز مذاکره بنشینیم و به توافق برسیم. همان‌طور که یک بار گفتم، هیچ پیش‌شرطی لازم نیست. نکته اصلی این است که دستور توقف داده شود.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه در یک گردهمایی با حضور بیش از ۶۰ مشاور امنیت ملی تاکید کرد که طرح صلح ۱۰ ماده‌ای او شامل درخواست برای احیای تمامیت ارضی اوکراین تنها راه برای پایان دادن به جنگ است.

در سوی دیگر، روسیه‌ــ‌ که در سپتامبر ۲۰۲۲ مدعی الحاق چهار منطقه اوکراینی لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به آن کشور شدــ هرگونه توافقی را که پس دادن این مناطق هم جزو آن باشد، رد کرده است.

سومین دور مذاکرات صلح برای پایان بخشیدن به جنگ روسیه و اوکراین روز شنبه ۲۸ اکتبر با حضور نمایندگان بیش از ۵۰ کشور جهان در کشور مالت و در شرایطی آغاز شد که مسکو که آن را «یک رویداد آشکارا ضد‌روسی» نامیده و محکوم کرده است.

این نشست پس از اجلاس مشابه در جده و کپنهاگ در تابستان امسال برگزار می‌شود که برای پایان جنگ روسیه و اوکراین دستاورد خاصی نداشتند. با این حال، این بار سازمان‌دهندگان نشست صلح امیدوارند در پایان اجلاس مالت بیانیه مشترکی صادر شود.

گفته می‌شود این مذاکرات بر پنج حوزه کلیدی امنیت غذایی، امنیت انرژی، امنیت هسته‌ای، مسائل بشردوستانه و بازگرداندن تمامیت ارضی اوکراین متمرکز خواهد بود.

روسیه و اوکراین هر دو در حال آماده شدن برای زمستانی طاقت‌فرسا در میان این جنگ طولانی‌اند. اوکراین در مورد حملات مجدد به زیرساخت‌های انرژی این کشور هشدار داده و روسیه نیز تا حدی در برابر حمله متقابل کی‌یف به عقب رانده شده است.

بیشتر از جهان