اتحادیه اروپا برای کسانی که به افغانستان بازمی‌گردند، بودجه‌ای ۱۵میلیون یورویی اختصاص داد

این کمک اتحادیه اروپا هم‌زمان با موج اخراج مهاجران افغان از کشورهای همسایه افغانستان صورت گرفت

در ماه‌های اخیر  تعداد زیادی از مهاجران افغان از کشورهای همسایه اخراج شده‌اند‌- AFP

اتحادیه اروپا اعلام کرد برای کمک به افرادی به افغانستان بازمی‌گردند، حدود ۱۵ میلیون یورو بودجه‌ اختصاص داده است. 

این اتحادیه روز شنبه ششم آبان (۲۸ اکتبر) در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی اکس نوشت که با همکاری سازمان بین‌المللی مهاجرت به مهاجران افغان که به‌تازگی یا در آینده‌ نزدیک به کشورشان باز می‌گردند، کمک خواهد کرد. در بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «ما با همکاری سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌خواهیم اطمینان یابیم که بازگشت‌کنندگان در امنیت باشند و بتوانند از حمایت‌های ابتدایی از جمله تامین مسکن برخوردار شوند.» 

این اتحادیه در حالی از اختصاص دادن بودجه  ۱۵ میلیون یورویی برای افرادی که به افغانستان بازمی‌گردند، خبر می‌دهد که در ماه‌های اخیر، موجی از اخراج مهاجران افغان از کشورهای ایران، پاکستان و ترکیه آغاز شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت پاکستان در ماه‌های گذشته نزدیک به ۱۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی را بازداشت کرده است. وزیر اطلاعات ایالت پنجاب روز جمعه اعلام کرد که پیش از فرارسیدن اول نوامبر که ضرب‌الاجل تعیین‌شده حکومت پاکستان برای خروج مهاجران است، حدود ۹۹ هزار مهاجر غیرقانونی بازداشت شده‌اند. یک هفته پیش نیز رسانه‌های پاکستانی اعلام کردند بیش از ۶۰ هزار پناهجوی افغان تاکنون از پاکستان به افغانستان اخراج شده‌اند. 

وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان نیز هر هفته از ورود هزاران پناهجوی افغان از کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای دیگر مانند ترکیه خبر می‌دهند. 

اخراج پناهجویان افغان در شرایط کنونی افغانستان بسیاری از این مهاجران را به‌شدت نگران کرده است؛ زیرا بیشتر این افراد پس از تسلط طالبان بر افغانستان این کشور را ترک کرده‌اند.

ترس از انتقامجویی طالبان و نبود کار از جمله چالش‌های‌اند که این مهاجران اخراج‌شده در افغانستان با آن‌ها مواجه‌اند. اکثر پناهجویان افغان که در دو سال گذشته در پاکستان، ایران و ترکیه اقامت داشته‌اند، از ترس انتقام‌جویی طالبان و بیکاری افغانستان را ترک کرده‌اند. 

آمارهای سازمان ملل نشان می‌دهد که طالبان در دو سال گذشته صدها کارمند حکومت پیشین افغانستان و به‌ویژه نیروهای امنیتی را بازداشت، شکنجه کرده و حتی کشته‌اند. در عین حال، گزارش‌های بانک جهانی در ماه اکتبر ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که سطح بیکاری در افغاستان در دو سال گذشته چند برابر شده است.

در گزارش تازه این بانک آمده که سطح بیکاری در میان جوانان و زنان افغان به طرز نگران‌کننده‌ای بالا رفته است و زنان تقریبا به طور کامل (جز در بخش‌هایی معدود)، از عرصه اشتغال کنار گذاشته شده‌اند؛ در حالی که بسیاری از آنان تنها نان‌آور خانواده‌هایشان‌اند. به گفته بانک جهانی، مردان و جوانان درست‌خوانده هم به دلیل نبود زمینه‌های اشتغال با چالش‌هایی گسترده از جمله مشکلات روحی و روانی مواجه شده‌اند. 

دفتر هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) اعلام کرده که افغانستان با یک بحران انسانی بی‌سابقه و خطر جدی فروپاشی سازمان‌یافته و فاجعه انسانی روبرو است و در حال حاضر ۲۹.۲ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های غذایی سازمان ملل شدیدا نیاز دارند.

بانک جهانی در گزارش ماه اکتبر ۲۰۲۳ اشاره می‌کند در میان مردان جوان جویای کار در گروه سنی ۱۴ تا ۲۴ سال در افغانستان، تقریبا از هر سه نفر یک نفر بیکار است؛ در حالی که بیکاری در میان زنان جوان در همان گروه سنی تقریبا دو برابر است.  فقر نیز در این کشور در بالاترین حد است و مناطق روستایی هم به‌شدت تحت تاثیر پیامدهای تغییرات اقلیمی و چالش‌های ناشی از آن قرار دارند.