نیویورک‌تایمز: قحطی در غزه بیداد می‌کند و حماس به انبوهی از امکانات دسترسی دارد

«با وجود کمبود آب و غذا در نوار غزه، احتمال کمی وجود دارد که حماس مایل باشد منابع ذخیره‌شده‌اش را برای کمک به غیرنظامیان ارائه کند»

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه ۲۷ اکتبر،‌ در گزارشی به منابع و امکانات گسترده حماس از یک سو و گرسنگی و وضعیت بحرانی غیرنظامیان در غزه از سوی دیگر پرداخته است.

بر اساس این گزارش،‌ حماس سال‌ها در تونل‌های زیرزمینی که در نوار غزه ایجاد کرده، سوخت، غذا، دارو و همچنین مهمات و سلاح‌های مورد نیاز را انباشته کرده است. دسترسی این گروه به چنین انباری در حالی است که ذخایر نیازهای اولیه انسانی برای غیرنظامیان ساکن غزه رو به کاهش است و آن‌ها از گرسنگی و تشنگی در محاصره رنج می‌برند.

گزارش نیویورک تایمز اشاره می‌کند: «در تونل‌های زیرزمینی حماس همه‌ وسایل مورد‌نیاز برای یک جنگ طولانی جمع‌آوری شده است. حماس صدها هزار گالن سوخت برای وسایل نقلیه و موشک دارد. انبارهای مهمات، مواد منفجره و موادی برای ساخت مهمات در این انبارها ذخیره شده است. ذخیره غذا، آب و دارو هم در این تونل‌ها انجام گرفته است.»

در این مطلب همچنین اشاره شده است که بر اساس گفته یک مقام ارشد لبنانی، شبه‌نظامیان حماس - که تعدادشان بین ۳۵ تا ۴۰ هزار نفر تخمین زده می‌شود - به اندازه‌ای مواد لازم را ذخیره کرده‌اند که بتوانند سه تا چهار ماه بدون تدارکات مجدد به جنگ ادامه دهند.

یکی از چهار گروگان اسرائیلی آزاد‌شده هم توضیح داد که این گروه به اسیران دارو، شامپو و محصولات بهداشتی زنانه ارائه می‌دهند، وسایلی که اکنون پس از دو هفته «محاصره کامل» برای اهالی غزه بسیار کمیاب‌ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نیویورک تایمز در ادامه نوشت: «مقامات عرب و غربی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ذخایر حماس معمولا در زیر زمین نگهداری می‌شوند. آن‌ها همچنین تاکید کردند که دستیابی به جزئیات دقیق در مورد تدارکات حماس دشوار است.»

به گفته منابع اطلاعاتی این گزارش، در حالی که محاصره غزه باعث شده است حدود دو میلیون غیرنظامی با کمبود غذا و آب مواجه شوند، به نظر نمی‌رسد که هنوز این موضوع توانایی حماس برای جنگیدن را کاهش داده باشد.

وضعیت تدارکاتی حماس حاکی از پیچیدگی نسبی این گروه شبه‌نظامی است که باید کارشناسان آن را بررسی کنند. با این حال، موضوع مهم دیگر این است که در شرایطی که اهالی غزه با یک فاجعه انسانی روبه‌رو شده‌اند، این جنگجویان چه مسئولیتی در قبال جمعیت غیرنظامی دارند.

با وجود گزارش‌های منتشرشده درمورد امکانات حماس، آن‌ها خودشان در مورد دارایی‌هایشان اطلاعات کمی ارائه کرده‌اند - همان‌طور که جنگجویان به‌ندرت این کار را می‌کنند – با این حال، دولتی که غزه را اداره می‌کند، می‌گوید ذخایر سوخت اضطراری در این منطقه به سرعت در حال تمام شدن است.

سلامه معروف، مدیر دفتر رسانه‌ای دولت در غزه، گفته است که بیمارستان‌ها، آمبولانس‌ها و ماشین‌‌های آتش‌نشانی از ذخیره سوخت اضطراری دولتی استفاده می‌کنند. با این حال، این ذخایر سوخت از ۲۱۱ هزار تا ۲۶۴ هزار گالن بنزین و دیزلی که ارتش اسرائیل می‌گوید حماس در اختیار دارد، جدا است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، سوخت در روزهای اخیر اهمیت فزاینده‌ای در غزه پیدا کرده است. اسرائیل تاکنون اجازه ارسال هرگونه سوخت به غزه را رد کرده است و حتی زمانی که برخی کمک‌های دیگر به این منطقه ارسال شد، سوخت در میان این اقلام نبود. این موضوع سبب شده بسیاری از بخش‌های غزه بدون برق باقی بمانند: از بیمارستان‌ها گرفته تا نانوایی‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات‌ اینترنت و تلفن.

جاناتان کنریکاس، سخنگوی ارتش اسرائیل، در پاسخ به سوالی در مورد این وضعیت، به خبرنگاران گفت که اگر مردم غزه یا سازمان ملل متحد به سوخت نیاز دارند، باید آن را از حماس تهیه کنند.

او در پاسخ به گزارش سازمان ملل متحد که هشدار داده سوخت غزه رو به اتمام است، گفت: «حماس سوخت دارد، اما اولویت‌های متفاوتی دارد، آن‌ها می‌خواهند از این سوخت برای تهویه تونل‌ها، شلیک موشک و اقدامات مشابه استفاده کنند.»

با وجود این گفته‌ها، نه مقامات عرب و نه مقامات غربی در هیچ جایی برآوردی از دارایی‌های حماس ارائه نکرده‌اند.

سمیر غطاس، تحلیلگر مصری که اوضاع غزه را از نزدیک زیر نظر دارد، گفت: «حماس در استفاده از آنچه در اختیار دارد بسیار محتاط است، زیرا می‌خواهد برای دوره‌های طولانی از آن استفاده کند.»

با شواهد موجود به نظر می‌رسد که گفته‌های این کارشناس دست‌کم در مورد غذا صدق می‌کند. یوچوود لیفشیتز، گروگان ۸۵ ساله حماس، پس از آزادی‌اش گفت که در دوران اسارت همان غذایی را می‌خورد که مبارزان حماس هر روز می‌خورند: نان،‌ پنیر و خیار.

سمیر غطاس همچنین تاکید کرده است که احتمال کمی وجود دارد که حماس مایل باشد برای کمک به غیرنظامیان، غذا یا هر نوع تدارکات دیگری ارائه کند. او گفت: «برای حماس فقط خود حماس مهم است و مردم غزه برای این گروه هیچ معنایی ندارند.»

بیشتر از جهان