رسوایی ورزشی در هانگژو؛ جودوکار نابینای تیم ایران بینا بود و اخراج شد

وزارت ورزش ادعا کرد وحید جدی به دلیل مثبت بودن آزمایش دوپینگ اخراج شده است

صفحه اینستاگرام وحید جدی

خبرگزاری دولتی ایرنا، شامگاه چهارشنبه ۳ آبان، در خبری اعلام کرد وحید جدی، جودوکار وزن ۷۳ کیلوگرم تیم نابینایان و کم‌بینایان ایران، از بازی‌های پاراآسیایی هانگژو اخراج شد، زیرا ناظران مسابقات متوجه شدند که او نابینا نیست.

این خبرگزاری دولتی همچنین به‌طور تلویحی حضور وحید جدی در تیم نابینایان و کم‌بینایان را زیر سوال برد و نوشت که این جودوکار «تا چندی پیش در تیم ملی جودو حضور داشت و به‌یک‌باره از تیم نابینایان و کم‌بینایان سر درآورد».

پس از بازتاب وسیع این خبر که بسیاری از رسانه‌ها و کاربران آن را «رسوایی ورزشی» برای ایران نامیدند، خبرگزاری وابسته به دولت ابراهیم رئیسی از قول سعید سلگی، معاون ورزش قهرمانی کمیته ملی پارالمپیک ایران، ادعا کرد که وحید جدی به‌دلیل مثبت بودن آزمون دوپینگ از بازی‌ها کنار گذاشته شده است.

این مقام دولتی همچنین مدعی شد که مسئولان ورزشی ایران پس از رسیدن کاروان ایران به هانگژو، متوجه مثبت بودن آزمایش وحید جدی و امید جعفری شده‌اند. این دو جودوکار به‌رغم اعزام به بازی‌های هانگژو، بدون اینکه مسابقه‌ای بدهند به ایران بازگشتند.

محمدرضا مظلومی، رئیس فدراسیون ورزش‌های نابینایان و کم‌بینایان، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این موضوع را که وحید جدی نابینا نبوده و به همین دلیل کلاسی به او تعلق نگرفته است، رد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود اینکه مقام‌های ورزشی جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند این رسوایی ورزشی را توجیه کنند، مرور اخبار مربوط به وحید جدی نشان می‌دهد که او پیش از این نیز خود را در میان ورزشکاران نابینا جا زده بود. به‌طوری‌که حتی خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، هم درباره او نوشته بود که یک روز بینا و یک روز نابینا است و «گویا هرجا که بوی مدال و پاداش به مشامش می‌خورد، مصلحت بر این است که بینا باشد یا روشندل».

فدراسیون جودو نیز پس از قهرمانی وحید جدی در مسابقات جهانی نابینایان و کم‌بینایان باکو، بیانیه داده بود: «نامبرده طی چند سال گذشته در اردوهای تیم ملی جودو مردان ایران به صورت منظم و در صحت و سلامتی کامل حضور یافته و همراه با تیم ملی در سه رویداد بین‌المللی شامل تورنمنت چندجانبه بغداد، تورنمنت چهارجانبه روسیه و بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی قونیه به‌عنوان نماینده تیم ملی جودو ایران حضور داشته است.»

وب‌سایت تابناک نیز روز پنجشنبه با استناد به بررسی‌ها و یافته‌هایش، نوشت که وحید جدی اوایل سال گذشته در مسابقات چند جانبه بغداد ـ که به میزبانی کشور عراق برگزار شد ـ با لباس تیم ملی ایران به مصاف حریفان خود رفته است.

او همچنین در مسابقات چهارجانبه سن‌پترزبورگ که به میزبانی روسیه برگزار شد، باز هم عضو تیم ملی بود و در بازی‌های کشور‌های مسلمان در قونیه نیز حضور داشت، اما درحالی‌که نمایندگان ایران در مسابقات جودو بازی‌های پاراآسیایی هانگژو با کسب شش مدال طلا، نقره و برنز به کار خود پایان دادند، این فرد شناسایی و از جدول مسابقات حذف شد.

تابناک در ادامه نیز این سوال را مطرح کرد که «برای همه جامعه ورزش عجیب است که یک جودوکار در رویداد بزرگی مثل بازی‌های کشور‌های اسلامی در سلامتی کامل از لحاظ بینایی، بدون هیچ‌گونه خطا و اشتباهی مقابل حریفان خود مبارزه کند، اما به فاصله چند ماه خودش را به روشندلی بزند و راهی مسابقات جهانی کم‌بینایان و نابینایان شود؟»

 پیش‌تر نیز نایب‌رئیس سابق فدراسیون نابینایان و کم‌بینایان افشا کرده بود که وحید جدی نه‌تنها نابینا نیست، بلکه حتی گواهینامه رانندگی هم دارد. وزارت ورزش جمهوری اسلامی در حالی این ورزشکار را به بازی‌های هانگژو اعزام کرد که پیش‌تر تردیدهای جدی درباره نابینایی او مطرح شده بود.

وحید جدی در واکنش به انتشار این خبر، روز پنجشنبه در پستی اینستاگرامی ادعا کرد که «قربانی یک بازی کثیف» شده است. او همچنین از رسانه‌ها دعوت کرد که حرف‌هایش را بشنوند.

بیشتر از ورزش