مذاکرات سودان با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی در جده از سر گرفته می‌شود

دور اول مذاکره در ماه ژوئن، پس از موفقیت اندک و نقض مکرر آتش‌بس‌ها، به تعویق افتاد

عبدالفتاح البرهان، رهبر نظامی سودان، در بازدید از مواضع ارتش در خارطوم، ۳۰ مه ۲۰۲۳‌ـ AFP

ارتش سودان روز چهارشنبه ۳ آبان (۲۵ اکتبر) اعلام کرد که برای از سرگیری مذاکره با نیروهای شبه‌نظامی پشتیبانی سریع، که بیش از شش ماه است با آن‌ها در جنگ‌اند، با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی، هیئتی به جده می‌فرستد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دور اول مذاکره در ماه ژوئن، پس از موفقیت اندک و نقض مکرر آتش‌بس‌ها، به تعویق افتاد.

تا ماه اکتبر، جنگ بین نیروهای وفادار به عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان، و نیروهای وفادار به محمد حمدان دقلو، فرمانده نیروهای واکنش سریع به کشته‌ شدن بیش از ۹ هزار نفر و آوارگی ۵.۶ میلیون نفر منجر شده است.

به گزارش اهرام‌ نیوز، ارتش در بیانیه‌ای گفت: «به‌دلیل اعتقاد نیروهای مسلح که مذاکره یکی از ابزارهایی است که ممکن است به درگیری‌ها پایان دهد، ما دعوت سفر به جده را برای تکمیل آنچه قبلا توافق شده بود پذیرفتیم.»

به گزارش «تریبون سودان»، مالک اگر، معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان، گفت که دور آتی مذاکره در جده بین ارتش سودان و نیروهای پیشتیبانی سریع در درجه اول بر اجرای موارد توافق‌شده قبلی متمرکز خواهد بود. او گفت که هیچ دستور کار جدیدی در مذاکرات جده وجود ندارد، بلکه موضوع مذاکره یک چیز و آن اجرای موارد توافق‌شده قبلی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شمس‌الدین کباشی، معاون فرمانده کل ارتش سودان، روز یکشنبه اعلام کرد که قرار است هیئت نیروهای مسلح سودان در مذاکرات جده شرکت کند که برای روز پنجشنبه ۲۶ اکتبر برنامه‌ریزی شده است.

روز ۱۱ مه (۲۱ اردیبهشت) امسال، ارتش و نیروهای واکنش سریع تعهدی را امضا کردند تا از غیرنظامیان حفاظت کنند و به امدادگران اجازه دسترسی بدون مانع برای رسیدگی به افرادی بدهند که تحت تاثیر درگیری‌ها قرار گرفته‌اند. بر اساس این توافق، قرار بود طرفین آتش‌بس اعلام کنند. با این حال، مذاکرات به آتش‌بس منجر نشد.

پس از این شکست در مذاکرات بود که روز ۱۵ ژوییه (۲۴ تیر) هیئتی از نیروهای مسلح سودان برای مذاکره با نیروهای واکنش سریع وارد جده شد. این مذاکرات نیز نتوانست به آتش‌بس پایدار بین دو طرف بینجامد.

دور دوم مذاکره در جده در عربستان سعودی قرار است روز پنجشنبه ۴ آبان آغاز شود. به گزارش «ای‌بی‌سی نیوز»، مارتین گریفیت، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه، روز چهارشنبه گفت که جنگ شش ماهه، سودان را در یکی از بدترین کابوس‌ها بشری در تاریخ اخیر فرو برده است.

بیشتر از جهان