بهبودی گیرنده قلب خوک یک ماه پس از عمل پیوند

پزشکان این بیمار می‌گویند که هیچ نشانه‌ای از پس زده شدن عضو دیده نمی‌شود

بیمار تمرین‌هایی را که فیزیوتراپ برای او تعیین کرده انجام می‌دهدـ Tom Jemski/University of Maryland School of Medicine via AP

از عمل جراحی مردی اهل مریلند که قلب یک خوک به او پیوند زده شد، یک ماه می‌گذرد. او دومین نفری است که قلب خوک دریافت می‌کند. ویدیویی که از بیمارستان محل بستری او منتشر شده است، نشان می‌دهد که برای بهبودی به‌شدت تلاش می‌کند.

لارنس فاست به دلیل نارسایی قلبی در حال مرگ بود اما به دلیل برخی مشکلات سلامتی دیگر برای پیوند قلب به شیوه رایج واجد شرایط به شمار نمی‌رفت.

اکنون فاست در حالی که به‌سختی نفس می‌کشد، لبخندزنان به تمرین‌هایی که فیزیوتراپ برای او تعیین کرده است، ادامه می‌دهد.

آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد گروه متخصصان دانشگاه مریلند نخستین بار در سال ۲۰۲۲ قلب مهندسی ژنتیکی شده خوک را به یک مرد پیوند زدند، اما او دو ماه بعد به دلایلی نامشخص جانش را از دست داد.

مرکز درمانی دانشگاه مریلند در بیانیه‌اش اعلام کرد که قلب پیوند زده‌شده به مدت چندین هفته عملکرد بسیار خوبی داشت و نشانه‌ای از اینکه بدن عضو تازه را نپذیرفته است، دیده نمی‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلاش برای پیوند عضو از حیوان به انسان که به آن بیگانه‌پیوندی (xenotransplants) می‌گویند، چندین دهه بی‌نتیجه ماند چرا که سیستم ایمنی بدن انسان بلافاصله به بافت خارجی حمله و آن را نابود می‌کند. اکنون دانشمندان دوباره سعی کرده‌اند با استفاده از اصلاح ژنتیکی، اندام‌های خوک را بیشتر به انسان شبیه کنند.

در ویدیو بیمارستان که روز جمعه منتشر شد، پزشکان این بیمار گفتند که هیچ نشانه‌ای از پس زده شدن عضو دیده نمی‌شود. دکتر محمد محی‌الدین، رئیس بیگانه‌پیوندی قلب گروه مریلند، گفت: «قلب این مرد همه کارهایش را خودش انجام می‌دهد.»

در گزارش بیمارستان آمده است که فاست توانست بایستد و متخصصان فیزیوتراپی به او کمک می‌کنند قدرت لازم برای راه رفتن را به دست آورد.

بسیاری از دانشمندان امیدوارند روزی بتوان با بیگانه‌پیوندی کمبود عظیم عضو  پیوندی را جبران کرد. تنها در آمریکا بیش از ۱۰۰ هزار نفر در فهرست پیوند عضو قرار دارند که بیشتر این افراد در انتظار پیوند کلیه‌اند و هزاران نفر از آنان در این انتظار جانشان را از دست می‌دهند.

تعداد معدودی از گروه‌های علمی به امید کسب اطلاعات کافی کلیه و قلب خوک را به میمون و به اجساد اهدایی انسان پیوند زده‌اند تا سازمان غذا و دارو (اف‌دی‌ای) مجوز مطالعات رسمی بیگانه‌پیوندی را صادر کند.

بیشتر از بهداشت و درمان