وزیر طالبان: القاعده گروه تروریستی نیست و آن‌ها «براداران» مجاهد ما بودند

پیش‌تر، معاون نخست‌وزیر طالبان گفته بود که ملا عمر، بنیانگذار این گروه، «این ننگ را به جان نخرید که یک مسلمان (اسامه بن‌لادن) را به کافران تحویل دهد»

وزیر انرژی و آب طالبان-Twitter/@MEW_GOV_AF

عبدالطیف منصور، وزیر انرژی و آب طالبان، شنبه، ۲۹ مهر (۲۱ اکتبر)، در یک نشست مردمی در استان قندوز گفت که القاعده گروه تروریستی نیست، بلکه اعضای آن «براداران» طالبان‌اند.  

در نوار صوتی منتسب به عبدالطیف منصور که در اختیار ایندیپندنت فارسی قرار گرفته است، او با اشاره به حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به خاک آمریکا می‌گوید: «[آمریکا] نظام ما را به این بهانه از بین برد که به تروریست‌های جهانی جا داده بودیم، و آنان (ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش) با به‌اصطلاح تروریست‌های جهانی جنگ می‌کردند. ما آن‌ها را نه در آن زمان تروریست می‌گفتیم [و نه اینک]؛ [آن‌ها] برادران مجاهد ما بودند.» 

او می‌گوید که رهبران و فرماندهان (شبکه القاعده) در زمان جنگ با ارتش سرخ شوروی پیشین به افغانستان آمده بودند و کشورهای مبدا، برای سفر به افغانستان به آن‌ها گذرنامه و ویزا داده بودند و از آمدن آن‌ها به این کشور مطلع بودند.  

وزیر انرژی و آب طالبان ادعا می‌کند که طالبان در جنگ ۲۰ ساله‌شان با حکومت پیشین افغانستان و متحدان غربی آن، از حمایت نظامی هیچ کشوری، از جمله ایران و پاکستان، برخوردار نبودند و حالا هم از هیچ جا دستور نمی‌گیرند. 

او می‌گوید: «اینک هم طالبان غلام هیچ کسی نیستند و به فرمایش کسی کاری نمی‌کنند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در زمان ورود ارتش سرخ شوروی پیشین به افغانستان به درخواست حکومت وقت این کشور، این نیروهای جهادی که عرب‌ها هم در میانشان بودند، دوشادوش نیروهای مجاهدین جنگیدند تا دولت حفیظ‌الله امین و نیروهای شوروی که از آن حمایت می‌کردند، شکست خوردند.  

پس از خروج نیروهای شوروی پیشین از افغانستان، برخی از نیروهای جهادی، از جمله شبکه القاعده، در این کشور باقی ماندند و طالبان پایگاه و پناهگاه‌های امن به آنان داده بودند. این شهروندان خارجی به پاکستان سفر می‌کردند و بخشی از آن‌ها در پایگاه‌های این کشور آموزش نظامی فرامی‌گرفتند. 

طالبان در نیمه دوم دهه ۹۰ میلادی پنج سال در افغانستان حکومت می‌کردند و در آن دوران، رفت‌وآمد نیروهای «جهادی» به این کشور زیاد بود.  

پس از اینکه ملا عمر، بنیانگذار گروه طالبان، از تحویل ‌دادن اسامه بن‌لادن، رهبر شبکه القاعده، به آمریکا خودداری کرد، ائتلاف جهانی به رهبری آمریکا به افغانستان حمله کرد و رژیم طالبان را سرنگون کرد.  

چندی پیش مولوی عبدالکبیر، معاون نخست‌وزیر طالبان، گفته بود که ملا عمر «این ننگ را به جان نخرید که یک مسلمان را به کافران تحویل دهد». او ادعا کرده بود که حتی اگر بن‌لادن از افغانستان خارج می‌شد، آمریکا به این کشور حمله می‌کرد.    

ایمن‌ الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در ۳۱ ژوییه ۲۰۲۲ در منطقه دیپلمات‌نشین شهر کابل هدف هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی قرار گرفت و کشته شد، اما طالبان کشته شدن او را در افغانستان انکار کردند. 

در گزارش اوت شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است که افراد شبکه القاعده با حمایت مقام‌های بلندپایه طالبان، به نهادهای حکومتی و اجرایی طالبان نفوذ می‌کنند تا امنیت هسته‌های این گروه را در سراسر افغانستان تضمین کنند. بنا به این گزارش، شبکه القاعده از افغانستان به مثابه مرکز ایدئولوژیک و لجستیکی برای استخدام نیروهای جدید استفاده می‌کند.   

در این گزارش همچنین آمده است که رابطه طالبان و القاعده «نزدیک و بر پایه همزیستی مشترک» باقی مانده است و  القاعده  مخفیانه توانایی عملیات خارجی خود را بازسازی می‌کند و مراکز آموزشی جدیدی در استان‌های کنر و نورستان در شرق افغانستان ایجاد کرده است. در این گزارش ذکر شده است که در بیشتر موارد، القاعده غیرعلنی در افغانستان فعالیت می‌کند تا نشان دهد که طالبان از توافق مبنی بر استفاده نکردن تروریست‌ها از خاک افغانستان، پیروی می‌کنند. 

در افغانستان زیر حاکمیت طالبان، گروه‌های تروریستی متعددی به‌شمول القاعده، شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش)، تحریک طالبان پاکستان، جنگجویان اویغور و جماعت انصارالله تاجیکستان حضور و فعالیت دارند.  

بیشتر از جهان