جبهه آزادی افغانستان به یک ایست بازرسی طالبان در مزار شریف حمله کرد

در این حمله ۳ عضو طالبان کشته و ۵ تن مجروح شدند

یک عضو طالبان در زیارتگاه منسوب به حضرت علی در شهر مزارشریف-WAKIL KOHSAR/AFP

جبهه آزادی افغانستان عصر جمعه ۲۶ مهر به یک ایست بازرسی طالبان در حوزه هفتم شهر مزار شریف حمله کرد.

جبهه آزادی در اطلاعیه‌ای گفت که در این حمله ۴ عضو طالبان کشته و پنج تن دیگر مجروح شدند. دست‌کم سه منبع در «کارته امانی»، محلی که در آن به طالبان حمله شد، در صحبت با ایندیپندنت فارسی، وقوع حمله را تایید کردند.

یکی از این منابع ضمن ارسال ویدئویی از محل حمله گفت که افراد طالبان در جاده در حال بازرسی خودروها بودند که افراد مهاجم با پرتاب دست‌کم دو بمب دستی طالبان را هدف قرار دادند و از آنجا متواری شدند. این منبع افزود که به افراد طالبان آسیب وارد شد، اما محل واقعه به‌سرعت به روی رفت‌وآمد خودروها و مردم بسته شد و به خبرنگاران نیز اجازه ورود به محل داده نشد.

در همین حال، منبع دیگری گفت که ساعتی بعد، طالبان چند نفر از ساکنان محل را به ظن دست داشتن در حمله بازداشت کردند و با خود بردند. در اطلاعیه جبهه آزادی افغانستان، در مورد اینکه به افراد این جبهه آسیبی وارد شده است یا خیر توضیحی داده نشده است. شاهدان گفتند که پس از دو انفجار پی‌درپی، که ناشی از پرتاب بمب دستی به میان اعضای طالبان در ایست بازرسی بود، درگیری میان مهاجمان و اعضای طالبان صورت نگرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جبهه آزادی افغانستان در دو سال گذشته فعالیت نظامی‌اش را به‌سرعت در نقاط گوناگون افغانستان گسترش داده است. این جبهه، که نظامیان دولت پیشین افغانستان آن را رهبری می‌کنند، تا کنون در بغلان، پروان، کابل، لغمان، کاپیسا، قندهار، فراه، تخار، و شماری دیگر از شهرها و مناطق افغانستان با طالبان درگیر شده است.

هفته گذشته، طالبان دو نفر از نظامیان دولت پیشین افغانستان را در شهرستان دولت‌شاه لغمان به ظن همکاری با جبهه آزادی افغانستان کشتند. جبهه آزادی در اطلاعیه‌ای عضویت افراد کشته‌شده در آن جبهه را رد کرد و گفت طالبان نظامیان پیشین را به‌دلیل کار در دولت جمهوری می‌کشند. این جبهه همواره بر انتقام‌جویی از طالبان به‌دلیل رفتار این گروه با نظامیان دولت پیشین تاکید کرده است.

طالبان متهم‌اند که در دو سال گذشته دست به بازداشت، شکنجه، قتل، اعدام، و ناپدیدسازی گسترده نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان زده‌اند. سازمان‌های حقوق بشری، از جمله یوناما، دیده‌بان حقوق بشر، عفو بین‌الملل، و نیز ریچارد بنت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل در امور افغانستان، در گزارش‌هایی که در دو سال گذشته از وضع حقوق بشر در افغانستان منتشر کرده‌اند، اقدام‌های طالبان علیه نظامیان و کارکنان دولت پیشین افغانستان را مستند کرده‌اند.

با این حال، طالبان ضمن رد کردن گزارش‌های منتشر شده در این مورد، ادعا می‌کنند که عفو عمومی که این گروه اعلام کرده عملی شده است و از کسی انتقام گرفته نمی‌شود.