وزیر خارجه آلمان به جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان هشدار داد

وزیر کشور آلمان نیز خواستار اخراج حامیان حماس از آلمان در صورت امکان شد

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، برای دومین بار در یک هفته گذشته روز جمعه ۲۰ اکتبر به اسرائیل سفر کرد. او از اردن وارد اسرائیل شد.

او در تل‌آویو خطاب به جمهوری اسلامی و شبه‌نظامیان شیعه در کشورهای دیگر هشدار داد که در درگیری بین گروه شبه‌نظامی حماس و اسرائیل مداخله نکنند و با تروریسم مبارزه کنند. گروه شبه‌نظامی و شیعه حماس در نوار غزه از جمله گروه‌های مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش دویچه وله، بربوک روز جمعه در تل آویو پس از دیدار با الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، و بنی گانتز، سیاستمدار مخالف دولت، گفت که حزب‌الله لبنان نباید کشور لبنان را به درگیری بکشاند. او افزود: «من به ایران هشدار می‌دهم؛ به شبه‌نظامیان شیعه در عراق هشدار می‌دهم؛ به حوثی‌های یمن هشدار می‌دهم، که به این آتش دامن نزنند و در وحشت و ترور رقابت نکنند.» 

جمهوری اسلامی ایران همواره یکی از حامیان دیرینه حماس اسلام‌گرا بوده است که در تاریخ هفتم اکتبر از زمین و هوا و دریا مرزهای اسرائیل را هدف حمله قرار داد و موشک‌هایش را به سمت آن نشانه رفت و باعث کشتار ۱۴۰۰ اسرائیلی شد.

بر اساس گزارش‌ها حماس حدود ۲۰۰ نفر که برخی از آن‌ها شهروند آلمان بودند را گروگان گرفته و به غزه منتقل کرده است. 

از آن زمان، اسرائیل بمباران مواضع حماس در نوار غزه را آغاز کرد که به علت تراکم جمعیتی و موقعیت جغرافیایی باریکه غزه در این حملات غیر از شبه‌نظامیان گروه‌های مسلح، هزاران غیرنظامی کشته شده‌اند و صدها هزار نفر به سمت جنوب گریخته‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بربوک همچنین در ادامه گفت: «باید با فعالیت‌های تروریستی حماس مبارزه کرد. در غیر این صورت، نه برای اسرائیل و نه برای فلسطینیان صلح و امنیت وجود نخواهد داشت. از سوی دیگر، پس از بسته شدن مرزهای نوار غزه، رنج و عذاب بزرگ و جدیدی برای مردم غیرنظامی در این منطقه ایجاد شده است و این نه‌تنها زمینه را برای تروریسم جدید ایجاد می‌کند، بلکه هرگونه گام برداشتن در راه نزدیک شدن به همسایگان عرب را نیز به خطر می‌اندازد. با این اوضاع و با در نظر گرفتن تروریست‌ها، خطر آتش‌افروزی منطقه‌ای وجود دارد.»

بربوک همچنین به شرایط سخت شهروندان ساکن غزه اشاره کرد و از نبود خوراک و آب آشامیدنی انتقاد کرد و گفت حصر و جلوگیری از ورود اقلام دارویی و خوراکی باعث نخواهد شد که کودکان ربوده‌شده اسرائیلی به دامان مادرانشان بازگردند.

بربوک روز جمعه برای دومین بار به اسرائیل رفت. او در نخستین دیدارش در سیزدهم ماه اکتبر، همبستگی‌اش را با اسرائیل پس از حمله‌های حماس ابراز کرد.

پیش از این نیز اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، در سفر به خاورمیانه با پادشاه اردن و رئیس‌جمهوری مصر دیدار کرده بود. 

از سوی دیگر، به گزارش اورشلیم پست، وزیر کشور آلمان نیز اعلام کرد که در صورت امکان، حامیان حماس باید از آلمان اخراج شوند. فایزر با اشاره به حمله اخیر در بروکسل و احتمالا ارتباط آن تهدید با تنش‌های نوار غزه گفت: «مقام‌های امنیتی ما اکنون با دقت بیشتری روی حرکت‌های اسلام‌گرایان متمرکز شده‌اند.»

نانسی فایزر پس از گفت‌وگو با مقام‌های اداره پلیس جنایی فدرال به خبرنگاران گفت: «اگر بتوانیم حامیان حماس را اخراج کنیم، باید این کار را بکنیم.»