تهدید اسرائیل: در صورت دخالت سوریه در جنگ غزه، رژیم اسد سرنگون می‌شود

رئیس‌جمهوری سوریه، به دنبال ایجاد یک موازنه ظریف بین روسیه و ایران است

پایگاه خبری تایمز اسرائیل روز دوشنبه ۲۹ آوریل (دهم اردیبهشت) به نقل از یک دیپلمات غربی نوشت که دمشق پس از هشدار اورشلیم، از درگیر شدن در جنگ غزه اجتناب می‌کند و در تلاش است که بین وفاداری به روسیه و ایران و پرهیز از تنش با اسرائیل تعادل برقرار کند.

به نوشته این رسانه، کارشناسان می‌گویند که سوریه با وجود حمله منتسب به اسرائیل به ساختمانی در نزدیکی کنسولگری ایران در دمشق، از درگیر شدن در جنگ غزه اجتناب کرده است.

دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، به دنبال ایجاد یک موازنه ظریف بین روسیه و ایران است که در طول ۱۳ سال جنگ داخلی از آن حمایت کرده و به او کمک کرده‌اند سرزمین‌های از دست رفته را پس بگیرد.

سوریه بخشی از «محور مقاومت» به شمار می‌رود یعنی ائتلافی از گروه‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران که از ماه اکتبر حملاتی را به اسرائیل یا دارایی‌های آن انجام داده‌اند. با این حال متحد اصلی دیگر بشار اسد یعنی روسیه، روابط دیپلماتیکش را با اسرائیل حفظ کرده و برای ثبات در جنوب سوریه، که هم‌مرز با بلندی‌های جولان است، فشار می‌آورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش نشود، گفته است که «اسراییلی ها به طور واضح به اسد هشدار دادند اگر سوریه علیه آنها وارد عمل شود، رژیم او را نابود خواهند کرد.»

در ماه‌های اخیر یک سری حملات به اهداف ایرانی در سوریه انجام گرفت که به اسرائیل نسبت داده می‌شود از جمله حمله هوایی اول آوریل که ساختمانی در مجاورت کنسولگری تهران در دمشق را با خاک یکسان کرد و هفت فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران کشته شدند. ایران پس از این حمله، اولین تهاجم مستقیم موشکی و پهپادی را علیه اسرائیل انجام داد و به تنش‌های منطقه‌ای افزود.

با این حال یک منبع نزدیک به حزب‌الله و یک ناظر جنگ به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که حملات به منافع ایران در سوریه، جمهوری اسلامی را وادار کرده است ردپای نظامی‌اش را در سراسر جنوب سوریه به ویژه در مناطق هم‌مرز جولان کاهش دهد.

اندرو تابلر از موسسه واشنگتن در این زمینه اظهار کرد: «به نظر می‌رسد که روسیه و امارات متحده عربی از بشار اسد خواسته‌اند از درگیری غزه دور بماند.»

سال گذشته، سوریه به جمع کشورهای عربی بازگشت و به دنبال روابط بهتر با کشورهای ثروتمند خلیج فارس بود، به این امید که آنها بتوانند به تامین مالی دمشق کمک کنند؛ اگرچه تحریم‌های غرب احتمالا سرمایه‌گذاری در سوریه را متوقف می‌کند.

در سال ۲۰۱۸، امارات متحده عربی روابطش را با سوریه از سر گرفت و اکنون به نظر می‌رسد دمشق به درخواست روسیه و امارات توجه کرده است زیرا بر اساس گزارش‌ها، مرزهای این کشور با بلندی‌های جولان با وجود تعداد معدودی حملات از سوی گروه‌های متحد حزب‌الله، نسبتا آرام است.

سازمان حقوق بشر سوریه می‌گوید که از آغاز جنگ غزه تنها ۲۶ حمله موشکی از سوریه بلندی‌های جولان را هدف قرار داده است.

افزون بر آن، به گفته شاهدان، در حالی که تظاهرات گسترده در همبستگی با فلسطینیان در غزه در چندین پایتخت عربی برگزار شد، دمشق تنها شاهد تعداد معدودی تظاهرات کوچک در طرفداری از فلسطین بود.

سوریه روابط پرفراز و نشیبی با حماس داشته است. گروه حماس و دولت بشار اسد در سال ۲۰۲۲ به سمت نزدیک شدن با یکدیگر قدم برداشتند. این آشتی یک دهه پس از آن اتفاق افتاد که گروه حماس روابطش را به دلیل سرکوب تظاهراتی از سوی جمعیت غالب سنی‌ها که باعث جنگ داخلی سوریه شد، با اسد قطع کرد.

حماس سال گذشته باز شدن صفحه جدیدی از ارتباط با دولت سوریه را اعلام کرد، اما اسد معتقد بود هنوز خیلی زود است که درباره بازگشت به حالت عادی صحبت شود.

بیشتر از جهان