شاهزاده محمد بن سلمان خواستار تشکیل کشور فلسطینی براساس مرزهای ۱۹۶۷ شد

اجلاس مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و جنوب شرق آسیا در ریاض برگزار شد

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، روز جمعه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر)، در افتتاحیه نخستین اجلاس مشترک سران کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن) بر حمایت عربستان سعودی از تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل عادلانه در مسئله فلسطین و ایجاد کشور فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ تاکید کرد.

ولیعهد عربستان سعودی بار دیگر هدف قرار دادن غیرنظامیان در جنگ پیکارجویان حماس با اسرائیل را «قاطعانه» محکوم کرد و گفت از تشدید خشونت‌ها در غزه که مردم بی‌گناه تاوان آن را می‌پردازند، متاسف است.

شاهزاده محمد بن‌سلمان گفت: «ما راه‌حلی عادلانه برای ایجاد کشور فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ را خواستاریم، به گونه‌ای که امنیت و رفاه برای همه به دست آید.»

در اجلاس مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و جنوب شرقی آسیا که در ریاض برگزار شد، جوکو ویدودو، رئیس‌جمهوری اندونزی، نیز که امسال رهبری ۱۰ کشور آسه‌آن را برعهده داشت، خواستار پایان دادن به خشونت‌ها در غزه مطابق با قوانین بین‌المللی شد.

اجلاس مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و آسه‌آن با هدف توسعه روابط و همکاری‌ها بین بلوک‌های منطقه‌ای برگزار شد. شاهزاده بن‌ سلمان در سخنرانی افتتاحیه این اجلاس گفت کشورش از تقویت روابط با کشورهای جنوب شرقی آسیا در همه زمینه‌ها استقبال می‌کند.

همکاری مشترک بین کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا از ۱۹۹۰ آغاز شد، با این حال، اجلاس روز جمعه، نخستین گردهمایی مشترک سران آن‌ها با هدف بهینه‌سازی همکاری‌ها بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اجلاس برای کشورهای جنوب شرقی آسیا از این جهت اهمیت دارد که به آن‌ها کمک می‌کند از ظرفیت‌های کشورهای خلیج‌فارس در حوزه امنیت انرژی استفاده کنند.

به گزارش عرب‌ نیوز، این نشست با برنامه‌ریزی برای همکاری‌های مشترک در چهار سال منتهی به ۲۰۲۸ میلادی به پایان می‌رسد.

شورای همکاری خلیج فارس شامل کشورهای عربستان سعودی، عمان، قطر، بحرین، کویت و امارات متحده عربی است. اندونزی، مالزی، سنگاپور، تایلند، ویتنام، برونئی دارالسلام، کامبوج، لائوس، میانمار و فیلیپین نیز کشورهای آسه‌آن را تشکیل می‌دهند. ارزش تجارت بین‌ کشورهای آسه‌آن در حال حاضر بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار است.

عربستان سعودی در حالی از اجلاس مشترک کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس و جنوب شرق آسیا میزبانی کرد که تلاش‌ها برای حل مسئله فلسطین را تشدید کرده است. ولیعهد پادشاهی سعودی، شامگاه پنجشنبه، در ریاض از ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، نیز میزبانی کرد.

شاهزاده بن سلمان در این دیدار بر «ضرورت بازگشت ثبات به منطقه و ممانعت از درگیری‌های بیشتر» تاکید کرد و خواستار محافظت از جان غیرنظامیان شد. او هدف قرار دادن مردم عادی و غیرنظامیان را «جنایت فجیع و وحشیانه» توصیف کرد و هشدار داد ادامه درگیری‌ها پیامدهای خطرناکی برای کل منطقه در‌پی دارد.

ولیعهد عربستان سعودی، روز پنجشنبه، در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل‌ سازمان ملل متحد، نیز بر جلوگیری از گسترده‌تر شدن دامنه درگیری‌های غزه تاکید کرد و خواستار آماده‌سازی فضا برای بازگشت ثبات در غزه شد.