مژده به چای‌خورها: سلامتی و طول عمر بیشتر

چای سبز منبع غنی از ماده «پلیفنولس» را در خود دارد که از بیماری‌های قلبی-عروقی پیشگیری می‌کند

Pixabay

دانشمندان بر این باورند که نوشیدن چای دستکم سه بار در هفته می‌تواند با زندگی طولانی‌تر و سالم‌تر در ارتباط باشد.

یک پژوهش تازه نشان داده است که مصرف «مداوم» نوشیدنی‌های گرم با خطر کمتر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط است.

اما این یافته‌های سودبخش ممکن است درباره چای سبز و سیاه تفاوت داشته باشند.  

پژوهشی که از سوی یک گروه در چین انجام شده اطلاعات 100,902 شرکت کننده‌ای که هیچ پیشینه بیماری قلبی، سکته یا سرطانی نداشته‌اند را مورد بررسی قرار داده است.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شده و به مدت 7.3 مورد مشاهده قرار گرفتند. این دو گروه عبارتند از گروهی از چای‌خورها که عادت به نوشیدن چای دارند، یعنی کسانی که بیش از سه یا چهاربار در هفته چای می‌نوشند، و گروهی که اصلا اهل چای نبوده یا عادت به نوشیدن آن ندارند، منظور آن عده‌ای هستند که کمتر از سه بار در هفته چای مصرف می‌کنند.   

پژوهشگران متوجه شدند یک فرد 50 ساله چای‌خور به طور میانگین احتمال دارد 1.4 سال دیرتر به بیماری قلبی کرونروی یا سکته قلبی دچار شده و 1.26 سال بیش از کسی زندگی کند که هرگز چای مصرف نکرده یا به ندرت چای می‌نوشد.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کسانی که عادت به مصرف چای دارند، در مقایسه با آنانی که عادت به نوشیدن چای نداشته یا هرگز به این نوشیدنی لب نمی‌زنند، 20 درصد کمتر خطر ابتلا به حادثه قلبی یا سکته داشته و احتمال دچار شدن‌شان به بیماری قلبی کُشنده و سکته قلبی 22 درصد کمتر است.    

همچنین یافته‌های این پژوهش که در نشریه علمی Preventative Cardiology به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که این دسته از افراد 15 بار کمتر در معرض انواع بیماری‌های منجر به مرگ قرار دارند.

نخستین مولف این تحقیق، ژینیان ونگ از «آکادمی علوم پزشکی پکن»، می‌گوید: «تاثیرات مفید برای سلامتی از مهمترین ویژگی‌های چای سبز بوده و باعث طول عمر کسانی است که عادت به نوشیدن چای دارند.»

با این حال ارتباطی خاصی بین سلامتی و چای سیاه یافت نشد.

پژوهشگران ادله بسیاری از جمله اینکه چای سبز منبع غنی از ماده «پلیفنولس» را در خود دارد که از بیماری‌های قلبی-عروقی پیشگیری می‌کند.  

اما برای مصرف‌کنندگان چای سیاه هنوز جای امیدواری وجود دارد، چرا که به گفته این محققان ترجیح برای مصرف چای سبز در شرق آسیا بدان معناست که تعداد اندکی درباره میزان تاثیر چای سیاه بر روی سلامتی مورد مطالعه قرار گرفتند. 49 درصد از شرکت کنندگان در این پژوهش چای سبز می‌نوشیدند در حالی که تنها 8 درصد مصرف کننده چای سیاه بودند.   

ونگ گفت این میزان اندک ممکن است بررسی تاثیر و ارتباط چای سیاه و سلامتی را دشوار سازد.

این گروه پژوهشی اضافه کردند که دو فنجای چای در هفته به عنوان حد مجاز برای آزمایش نسبت به میانگین مصرف سه تا چهار فنجان چای در طول روز در بریتانیا بسیار اندک بود.

پژوهشگران افزودند «در این تحقیق روشن نیست که آیا مصرف بیشتر چای سودی دارد یا خیر و بنابراین به احتمال زیاد برای اکثریت مردم بریتانیا هم افزایش مصرف چای فایده‌ای نخواهد داشت.»   

© The Independent

بیشتر از زندگی