سپاه پاسداران نیروهایش را به مرز سوریه با اسرائیل نزدیک‌ترمی‌کند

وال استریش ژورنال نوشته است که این اقدام سپاه پاسداران به این نگرانی دامن می‌زند که ممکن است جبهه جدیدی در رویارویی بین تل‌آویو و دشمنان منطقه‌ای آن گشوده شود

وال‌استریت ژورنال در گزارشی اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال انتقال برخی از نیروهای خود به سمت مرز با اسرائیل است. بر اساس این گزارش، این اقدام سپاه پاسداران به این نگرانی دامن می‌زند که ممکن است جبهه جدیدی در رویارویی بین تل‌آویو و دشمنان منطقه‌ای آن گشوده شود.

به گفته یکی از مشاوران دولت سوریه و از فعالان دیرالزور، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حال استقرار مجدد نیروهایش و انتقال آن‌ها از شهر دیرالزور در شرق سوریه به سمت جنوب در منطقه‌ای نزدیک به دمشق است. این فرد به وال‌‌استریت ژورنال گفته است که برخی از نیروهای مستقر در این منطقه، کارشناسان موشکی بودند. او با اشاره به اینکه هدف ایران عمدتا دفاعی است، گفت: «نگرانی بزرگی مطرح است که اگر جنگی رخ دهد، نیاز شدیدی به حفاظت از این رژیم خواهد بود.» بر اساس این گزارش، سخنگوی هیئت ایرانی در سازمان ملل به درخواست برای اظهارنظر در این باره پاسخ نداده است.

این در حالی‌ است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها هشدار داده‌اند که تداوم حمله‌ها به غزه و حضور زمینی ارتش اسرائیل در خاک این منطقه، باعث خواهد شد که این جنگ در ابعاد دیگری گسترش یابد. در همین راستا، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌وگویش با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، هشدار داد که اگر محاصره غزه به دست اسرائیل متوقف نشود، جنگ گسترش خواهد یافت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارشی که خبرگزاری ایرنا از این گفت‌وگو منتشر کرده است، هیچ اشاره‌ای به تهاجم بی‌سابقه هفتم اکتبر حماس به جنوب اسرائیل که جرقه جنگ اخیر حماس و اسرائیل را روشن کرد، نشده است. بنا به این گزارش، رئیسی با اشاره به اسرائیل، به مکرون گفت: «اگر جنایات رژیم صهیونیستی، از جمله کشتار مردم و محاصره غزه، متوقف نشود، وضعیت پیچیده می‌شود و صحنه [جنگ] توسعه می‌یابد.»

حسین امیرعبداللهیان، وزیر جمهوری اسلامی ایران، نیز بارها در سخنانش به این موضوع اشاره کرده است. او در سخنان خود  در قطر، درباره احتمال گسترش جبهه‌های درگیری، در صورت متوقف نشدن حمله‌های اسرائیل به نوار غزه، هشدار داد و گفت: «[اگر] توقف تجاوزهای رژیم صهیونیستی به نوار غزه انجام نشود، گسترش جبهه‌های جنگ بعید نخواهد بود و احتمال این امر هر لحظه بیشتر می‌شود.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی در ادامه گفت: « امیدواریم که تلاش‌های سیاسی مانع گسترش دایره جنگ شود. در غیر این صورت، هیچ‌کس نمی‌داند که در ساعت آتی چه اتفاقی رخ خواهد داد. ایران نمی‌تواند نسبت به این وضع تماشاچی باشد.»