گوگل در آستانه حذف دائمی رمز عبور است

کلید عبور که سریع‌تر و ایمن‌تر است، جای رمز‌عبور را می‌گیرد

گوگل استفاده از کلید عبور را قالبی امن‌تر و کارآمدتر برای تایید هویت افراد معرفی کرده است‌ــ Josh Edelson / AFP

گوگل اعلام کرد که اپلیکیشن‌ها و خدمات این شرکت از این پس «به‌ صورت پیش‌فرض بدون رمز عبور» خواهند بود تا همه کاربران از کلید عبور استفاده کنند.

این اقدام بخشی از توافقی گسترده‌تر در صنعت فناوری برای حذف گذرواژه‌ است که از دهه ۱۹۶۰ وجود داشته است و انتقال به قالبی امن‌تر و کارآمدتر برای تایید هویت افراد به شمار می‌رود.

کلید عبورها یک رمز را با اطلاعات بیومتریک مانند اثر انگشت یا تشخیص چهره ترکیب می‌کنند. به این ترتیب به یاد سپردن آن‌ آسان‌تر و سرقتش سخت‌تر می‌شود.

برنامه‌های گوگل مانند جست‌وجو، یوتیوب و مپس همگی بعد از آنکه این قالب نخستین بار پیش‌تر در سال جاری معرفی شد، از آن پشتیبانی کردند، هرچند سرعت اجرای آن آهسته‌تر از حد انتظار بود.

این شرکت مهم فناوری گفت که فشار برای ترغیب کاربران به استفاده از کلید عبورها هم‌زمان با ماه آگاهی از امنیت سایبری (Cybersecurity Awareness Month) است و می‌گوید این فناوری جدید سریع‌تر و ایمن‌تر است.

سریرام کارا و کریستین برند، مدیران محصول گوگل، در یک پست وبلاگی در مورد توضیح این حرکت نوشتند: «کلید عبور ۴۰ درصد سریع‌تر از رمز عبور است‌ــ و به نوعی رمزنگاری متکی است که ایمنی آن را بالا می‌برد.»  

«این صنعت را تشویق می‌کنیم که به کلید عبور روی بیاورند‌ــ و رمز عبور را کمتر به کار ببرند و در نهایت آن را منسوخ کنند.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاربران گوگل که اکنون از کلید عبور استفاده نمی‌کنند، بار بعد که وارد حسابشان می‌شوند، برای راه‌اندازی [کلید عبور] درخواستی دریافت می‌کنند.

کلید عبور پیش‌تر در سایر پلتفرم‌های آنلاین از جمله ئی‌بی (eBay) و اوبر (Uber) فعال شده‌اند، چون به نظر می‌رسد صنعت فناوری به‌کلی از رمز عبور سنتی فاصله گرفته است.

رامسین بتی‌یوسف، مدیر ارشد مهندسی اوبر، گفت: «از راه‌اندازی کلید عبور در برنامه‌هایمان نتایج بسیار خوبی گرفته‌ایم و همه کاربران را تشویق می‌کنیم از کلید عبور استفاده کنند. این در نهایت برای اوبر و مشتریان اوبر یک [امکان]‌ برد‌ــ‌برد است.»

گوگل که در تمامی پلتفرم‌هایش میلیاردها کاربر دارد، تاکید کرد که «درک فناوری‌های جدید به زمان نیاز دارد» و از این رو، به مردم امکان داده به‌طور موقت رمز عبور را رها کنند و هرجا که ممکن است، از کلید عبور استفاده کنند.»

این شرکت برای حذف کامل رمز عبور تاریخی مشخص نکرده، اما برخی کارشناسان امنیتی می‌گویند که انقضای آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است و هکرها هنوز از آسیب‌پذیری آن‌ها بهره‌برداری می‌کنند.

اتحادیه فیدو (Fast Identity Online) که به اجرای این گذار کمک می‌کند، با اپل، گوگل، مایکروسافت و صدها شرکت فناوری برای توسعه استاندارد جدید ورود به سیستم همکاری کرده است.

الکس سیمونز، سرپرست گروه مدیریت برنامه هویت مایکروسافت، گفت: «انتقال کامل به دنیای بدون رمز عبور با تبدیل آن به بخش طبیعی زندگی کاربران آغاز می‌شود.»

«اگر در سراسر بسترها مثل یک جامعه با یکدیگر همکاری کنیم، می‌توانیم در نهایت به این چشم‌انداز دست پیدا کنیم و در جهت حذف رمز عبور به پیشرفتی چشمگیر دست یابیم.»‌

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی